Is dat dan ijskoffie?jan kees schreef:waarom gooi je ze niet rechtstreeks uit de vriezer in je molen, Bluecold? dan heb je toch ook geen condens? door de hitte van het malen (heb ik vernomen) ontdooien ze direct en er is dan gewoon geen tijd voor aromaverlies, zou je zeggen. Het is malen, persen en doorlopen, verser kan toch niet?Bluecold schreef:Ik heb echt liever boontjes invriezen en iedere week pakken dan drie weken boontjes laten sterven. Goed luchtdicht invriezen en luchtdicht op kamertemperatuur laten komen anders verpest condens al je boontjes.Spironski schreef: Je kan daarentegen best boontjes invriezen, en ze zelfs bevroren malen. Maar de voorkeur lijkt me nog altijd om ze gewoon in een licht-, en luchtdichte pot te bewaren en ze dan binnen een week of twee à drie op te maken.
Re: wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso
12omdat ik geen portieverpakkingen in de vriezer heb liggen. Als je een zak in de vriezer hebt liggen en die doe je open terwijl de boontjes nog erg koud zijn dan slaat het vocht uit de lucht buiten de vriezer neer op al je boontjes. Niet alleen op wat je uit de zak haalt.jan kees schreef:waarom gooi je ze niet rechtstreeks uit de vriezer in je molen, Bluecold? dan heb je toch ook geen condens? door de hitte van het malen (heb ik vernomen) ontdooien ze direct en er is dan gewoon geen tijd voor aromaverlies, zou je zeggen. Het is malen, persen en doorlopen, verser kan toch niet?Bluecold schreef:Ik heb echt liever boontjes invriezen en iedere week pakken dan drie weken boontjes laten sterven. Goed luchtdicht invriezen en luchtdicht op kamertemperatuur laten komen anders verpest condens al je boontjes.Spironski schreef: Je kan daarentegen best boontjes invriezen, en ze zelfs bevroren malen. Maar de voorkeur lijkt me nog altijd om ze gewoon in een licht-, en luchtdichte pot te bewaren en ze dan binnen een week of twee à drie op te maken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
13***verwijderd***
Laatst gewijzigd door knutmo op wo 06 feb 2013, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
14Niet echt saai.Dubbelgemalen koffie is een variatie die ik nog niet kende.U bent een visionair mijnheer.knutmo schreef:Ik koop een half pond Colombia Kachalu Organic EKO bonen van The Golden Coffee Box bij de biologische supermarkt om de hoek en let er op dat ze niet langer dan 3 weken geleden gemaald zijn (meestal is het minder dan 2 weken). Die mik ik in mijn maler (past precies) en die zijn dan na 3-4 dagen op.
En dan herhaalt het hele feest zich weer.
Saai he?
Verder zijn twee reclameboodschappen in de openingspost ook redelijk uniek.
15***verwijderd***
Laatst gewijzigd door knutmo op wo 06 feb 2013, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
16Ja, vanaf dat we geboren worden zijn we bezig te sterven. Nee, dat heet rijpen!Ik heb echt liever boontjes invriezen en iedere week pakken dan drie weken boontjes laten sterven.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ikzelf boontjes eigenlijk nooit langer laat liggen dan 2 weken. Maar dan nog: er vindt een smaakontwikkeling plaats tijdens die rijping die ik niet negatief vind. Na twee weken beginnen de negatieve ontwikkelingen het langzaam aan wel te winnen van de positieve, dat is zeker waar (uitzonderingen daargelaten).
Ikzelf vries dus alleen in als ik weet dat het langer dan 2 weken duurt voordat de boontjes gebruikt gaan worden.
Als ik ze dan uit de vriezer haal laat ik ze altijd in het zakje ontdooien (gaat zeer snel). Condens vormt zich erg snel op die bevroren producten, het risico daarop neem ik niet door ze bevroren in de maler te gooien.
Ik heb trouwens mijn twijfel bij de hitteontwikkeling bij het malen. In een druk café zullen maalschijven flink kunnen opwarmen, geloof ik zeker. Maar thuis? Al het metaal van de maler zal denk ik zonder probleem de geringe warmte die tijdens het malen van die 16 gram koffie ontstaat absorberen. Ikzelf heb in elk geval nooit iets van "warm maalsel" kunnen ontdekken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
17Het vocht in de lucht in de hopper condenseert op je koude bonen lijkt me.
Ik liet ze eerst altijd in het luchtdichte diepvrieszakje op temperatuur komen voor ik ze in de hopper mikte.
Weet je zeker dat er geen condens op kan komen.
Edit-
Zat te slapen, geantwoord op het laatste bericht van pagina 1.
Ik liet ze eerst altijd in het luchtdichte diepvrieszakje op temperatuur komen voor ik ze in de hopper mikte.
Edit-
18Welterusten.Cobus schreef:Het vocht in de lucht in de hopper condenseert op je koude bonen lijkt me.
Edit-
Hier nog een.Cobus schreef:Ik heb ze van de Makro, 2 voor een euro of 7 geloof ik.
Toch drinkt porselein lekkerder vind ik.
Laatst gewijzigd door @3aan op vr 11 jan 2013, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
19Mot je nou mijn hele bericht quoten?
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café
20Spironsky, bedankt voor je serieuze bijdrage, ik ben een beginner, dus kan alle advies gebruiken. Kijk, je schrijft al; het ontdooien gaat zeer snel, dus als ze bevroren in de molen gaan, ontdooien ze ook nog eens sneller door het maalproces, dat is logisch. Ik heb daar wel een goed gevoel bij, maar ik kan het helemaal mis hebben en dat laat ik dan ook weten. Ben ook maar een mensSpironski schreef:Ja, vanaf dat we geboren worden zijn we bezig te sterven. Nee, dat heet rijpen!Ik heb echt liever boontjes invriezen en iedere week pakken dan drie weken boontjes laten sterven.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ikzelf boontjes eigenlijk nooit langer laat liggen dan 2 weken. Maar dan nog: er vindt een smaakontwikkeling plaats tijdens die rijping die ik niet negatief vind. Na twee weken beginnen de negatieve ontwikkelingen het langzaam aan wel te winnen van de positieve, dat is zeker waar (uitzonderingen daargelaten).
Ikzelf vries dus alleen in als ik weet dat het langer dan 2 weken duurt voordat de boontjes gebruikt gaan worden.
Als ik ze dan uit de vriezer haal laat ik ze altijd in het zakje ontdooien (gaat zeer snel). Condens vormt zich erg snel op die bevroren producten, het risico daarop neem ik niet door ze bevroren in de maler te gooien.
Ik heb trouwens mijn twijfel bij de hitteontwikkeling bij het malen. In een druk café zullen maalschijven flink kunnen opwarmen, geloof ik zeker. Maar thuis? Al het metaal van de maler zal denk ik zonder probleem de geringe warmte die tijdens het malen van die 16 gram koffie ontstaat absorberen. Ikzelf heb in elk geval nooit iets van "warm maalsel" kunnen ontdekken.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!