Voila, een gepeld volautomaatje. Het leek me leuk om eens te zien of iemand dit gestripte toestel herkent. Er zijn enkele forumleden die iets dergelijks in huis hebben.
Zijaanzicht:
Het bovenaanzicht:
Leuk brokje techniek, grappig ding om in te werken.
Re: Ja, raad u maar!
2Een professioneel maalwerk. Aangezien Jura zelfs in haar >4500E professionele machines kleine kegelwerkjes bouwt (6 standen woeptiefuckingdoe) denk ik dat dit een Franke ofzo is. Of Schaerer. In ieder geval een duur commercieel apparaat.
Als Franke reserveonderdelen zou aanbieden, zoals iedere fatsoenlijke fabrikant, zou ik het wat makkelijker kunnen opgooglen, maar dat doen ze niet. Waarschijnlijk leveren ze wel bij een heel duur servicecontract. Totdat ze na 10 jaar besluiten een model niet meer te ondersteunen, want te oud.
Als Franke reserveonderdelen zou aanbieden, zoals iedere fatsoenlijke fabrikant, zou ik het wat makkelijker kunnen opgooglen, maar dat doen ze niet. Waarschijnlijk leveren ze wel bij een heel duur servicecontract. Totdat ze na 10 jaar besluiten een model niet meer te ondersteunen, want te oud.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Volgens mij is dit een Schaerer type Sienna te zien aan de maalverstelling en de lekbak. De maalverstelling vind ik trouwens lastig in te stellen.
4Het is een Solis Ultra, maar Schearer is in principe wel goed. Het basisontwerp is tenslotte een Schearer Sienna, ook WMF maakt gebruik van dit platform. De verschillen zitten op het ´bovendek´ en in de bekleding die er nu af ligt natuurlijk.
Instelling van de molen is inderdaad lastig. Zeker als de machine weinig of met grote intervallen gebruikt wordt sluiten de (veer)kleppen niet zo goed als je zou willen. Een iets te fijne maling en de machine loost het hete water in de lekbak, dus een echt straf kopje is niet altijd mogelijk. De nieuwste varianten van dit ontwerp hebben daar overigens minder last van.
Desondanks is de 68mm molen het sterkste punt van het systeem, de grote schijven zorgen voor weinig wrijvingswarmte, dat merk je in het aroma.
Instelling van de molen is inderdaad lastig. Zeker als de machine weinig of met grote intervallen gebruikt wordt sluiten de (veer)kleppen niet zo goed als je zou willen. Een iets te fijne maling en de machine loost het hete water in de lekbak, dus een echt straf kopje is niet altijd mogelijk. De nieuwste varianten van dit ontwerp hebben daar overigens minder last van.
Desondanks is de 68mm molen het sterkste punt van het systeem, de grote schijven zorgen voor weinig wrijvingswarmte, dat merk je in het aroma.
Er gaat niets boven morgen.
5Nog een gepelde automaat, een veelgeprezen toestel. Eerlijk gezegd, ik ben er niet kapot van. Uit deze foto blijkt wel waarom; werken aan dit toestel is geen makkie. Wat er over de prestaties gezegd wordt is wat ´overrated´. Blijft wel een feit dat er dure componenten gebruikt zijn.
In theorie zou het allemaal heel mooi moeten werken. Je betaald er ook rond de € 2500 voor.
Wie (her)kent deze machine?
In theorie zou het allemaal heel mooi moeten werken. Je betaald er ook rond de € 2500 voor.
Wie (her)kent deze machine?
6Interessant, zo'n blikje gepelde tomaten! Het zegt me niets, maar wat een janboel zeg!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Ik had van de week een mislukte spaghetti ovenschotel en die zag er precies hetzelfde uit!
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex
8Miele zou me niks verbazen.
"er is geen betere" valt in mijn boekje onder de categorie "overrated".
"er is geen betere" valt in mijn boekje onder de categorie "overrated".
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
9Het lijkt er een beetje op dat dit zo'n inbouwapparaat is. Als dat zo is denk ik óf AEG óf Miele. Maar volgens mij gebruiken een hoop van die fabrikanten hetzelfde binnenwerk en is alleen de buitenkant verschillend.
D'r zitten overigens gewoon plastic slangetjes in daarom denk ik ook dat het zo'n inbouwapparaat is. Of is dat in deze 'categorie' gebruikelijk? ik had eigenlijk koperen leidingen verwacht....
D'r zitten overigens gewoon plastic slangetjes in daarom denk ik ook dat het zo'n inbouwapparaat is. Of is dat in deze 'categorie' gebruikelijk? ik had eigenlijk koperen leidingen verwacht....
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....
10Het is geen inbouwmachine. Over die plastic slangetjes: alleen de drukloze aanzuigslangen zijn van siliconen en de 'release'slangen en slang voor cappuccinatore zijn van teflon. De aanvoer van boiler naar 'infusor' oftewel zetgroep is wel in koper, maar die zit achter de boiler. Het gebruik van koperbuis in kleine automaten komt vrijwel niet voor, dus deze machine is vrij uitzonderlijk. -'Miele. Er is geen betere?'- Ik zal eens een foto maken van een Miele: dat is pas echt 'overrated'.