Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

henkvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 14:26

Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor henkvisser » wo 10 jan 2024, 21:50

Hallo, mijn Siemens CT636LES1/01 inbouw volautomaat loost bij het spoelen (bijv. bij het aanzetten al) en heet water voor thee, direct in de lekbak. Waar zit dan zeer waarschijnlijk het probleem?

PS: Ik lees elders oa over het drainageventiel maar dan kan ik voor dit apparaat niets over vinden, of wordt eigenlijk het keramisch ventiel hiermee bedoelt? (ik hoop het niet ivm kosten)

alvast bedankt voor de hulp!

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor KoffieLaw » do 11 jan 2024, 05:08

Hoi Henk,

Jouw machine ziet er van binnen meer uit als een Siemens eq6 dan een eq7.

Waarom het water direct naar de lekbak gaat kan meerdere oorzaken hebben. Zoals je al zelf aangeeft kan het keramisch ventiel ventiel verstopt zijn of lekken. Het kan ook zijn dat de boiler (of keramisch ventiel) is verstopt waardoor het water via de overdruk naar de lekbak gaat. Tot slot kan ook de pompdemper defect zijn, bijvoorbeeld dat deze ‘open’ staat waardoor het water niet naar de boiler, maar direct via de overdruk naar de lekbak.

Wil je zeker weten wat het probleem is? Dan haal je de machine uit de kast en schroef je het achter paneel open (heel eenvoudig). Vervolgens zet je koffie of heet water en volg je hoe het water zich verplaatst via de leidingen naar de lekbak. Zie je meteen kalk sporen bij de ingang of onderkant van het keramisch ventiel, dan heb je mogelijk heb probleem gevonden.

Toevallig heb ik nu een vergelijkbare machine op tafel staan waarbij de ingang van het keramisch ventiel is verstopt en het water via de overdruk de lekbak in gaat.

Succes!

Succes!
Bijlagen
IMG_2287.jpeg

henkvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 14:26

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor henkvisser » zo 14 jan 2024, 12:58

Dank nog voor je reactie KoffieLaw! Dat ziet er inderdaad hetzelfde uit, als zegt Siemens zelf dat het om de iQ700 gaat. Hoe dan ook, ik heb meteen doorgepakt, en een pomp besteld die bij dit apparaat zou moeten horen, maar helaas komen ze niet 100% overeen.

Mijn pomp heeft een dunner transparant slangetje, ik denk dat het voor de overdruk is oid? De nieuwe pomp heeft dat er wel al bij, maar de 'uitlaat' moet van mijn eigen pomp komen, en die is eigenlijk voor een kleinere diameter. Op zich overkomelijk.

Een ander en belangrijker verschil is dat de connectie met de brouwunit anders is, zie de foto. Links is nieuw, rechts mijn huidige. De opgegeven bar en ampere verschillen ook overigens. Of denk jij dat dit wel kan?
Scherm­afbeelding 2024-01-14 om 12.53.20.png

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor KoffieLaw » ma 15 jan 2024, 16:08

De helpdesk van Siemens heeft waarschijnlijk nooit de binnenkant gezien van de machine ;-)

Maar goed, je hebt geen pomp besteld, maar een keramisch ventiel (een wezenlijk verschil). De transparante slang die je ziet is voor de luchtinlaat voor melkschuim. Dat de nieuwe er anders uitziet maakt niet uit. Ook bar en ampere verschillen maken - voorzover ik weet - niets uit. Althans, ik heb daar nooit opgelet.

De connectie van de zetgroep is niet anders. Je moet de klep (die vastzit met 2 schroeven) loshalen en overzetten op de nieuwe. Vergeet hierbij niet de o-ring mee te nemen. Anders is er geen druk en loopt het water via de uitgang (ingang zetgroep) eruit.

Overigens raad ik je aan (en ieder ander) om uitsluitend onderdelen te vervangen als je zeker weet dat deze defect zijn. Anders wordt het wel een heel duur geintje.

henkvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 14:26

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor henkvisser » ma 15 jan 2024, 16:24

De helpdesk van Siemens heeft waarschijnlijk nooit de binnenkant gezien van de machine ;-)

Maar goed, je hebt geen pomp besteld, maar een keramisch ventiel (een wezenlijk verschil). De transparante slang die je ziet is voor de luchtinlaat voor melkschuim. Dat de nieuwe er anders uitziet maakt niet uit. Ook bar en ampere verschillen maken - voorzover ik weet - niets uit. Althans, ik heb daar nooit opgelet.

De connectie van de zetgroep is niet anders. Je moet de klep (die vastzit met 2 schroeven) loshalen en overzetten op de nieuwe. Vergeet hierbij niet de o-ring mee te nemen. Anders is er geen druk en loopt het water via de uitgang (ingang zetgroep) eruit.

Overigens raad ik je aan (en ieder ander) om uitsluitend onderdelen te vervangen als je zeker weet dat deze defect zijn. Anders wordt het wel een heel duur geintje.
Wederom dank! Het is een ventiel natuurlijk. Ik ga ermee aan de slag. Ik weet niet 100% zeker of dit het probleem is helaas, we gaan het zien.

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor KoffieLaw » ma 15 jan 2024, 17:08

Wellicht goed om de achterkant open te schroeven en vervolgens koffie te zetten. Je kunt dan gewoon het water volgen. Gaat het water via de overdruk (via de weg van de pompdemper) naar de lekbak, dan heb je ergens een verstopping of de pompdemper staat 'open'. Gaat het water via de slang van het keramisch ventiel naar de lekbak, dan is het keramisch ventiel verstopt.

Succes en laat bij gelegenheid weten of het is gelukt (voor de medelezers met een vergelijkbaar probleem).

Gr.

henkvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 14:26

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor henkvisser » di 16 jan 2024, 13:44

Wellicht goed om de achterkant open te schroeven en vervolgens koffie te zetten. Je kunt dan gewoon het water volgen. Gaat het water via de overdruk (via de weg van de pompdemper) naar de lekbak, dan heb je ergens een verstopping of de pompdemper staat 'open'. Gaat het water via de slang van het keramisch ventiel naar de lekbak, dan is het keramisch ventiel verstopt.

Succes en laat bij gelegenheid weten of het is gelukt (voor de medelezers met een vergelijkbaar probleem).

Gr.
Dat heb ik gedaan en het gaat via de pompdemper. Waar zit dan evt de verstopping? De rode slang van ventiel naar verwarmingselement is het niet, die kan ik doorblazen (met mond). Dan kan het nog de rode slang van pomp naar verwarmingselement zijn. Die had ik volgens mij ook al doorgeblazen, met succes.

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor KoffieLaw » di 16 jan 2024, 14:21

Als de boiler niet is verstopt, dan is meestal het keramisch ventiel verstopt. Als het ventiel nieuw is, dan blijft de pompdemper over. De kans is groot dat deze gewoon defect is.

henkvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 08 jan 2024, 14:26

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor henkvisser » di 16 jan 2024, 19:37

Als de boiler niet is verstopt, dan is meestal het keramisch ventiel verstopt. Als het ventiel nieuw is, dan blijft de pompdemper over. De kans is groot dat deze gewoon defect is.
Ben weer wat verder, maar geen succes helaas. Pomp en ventiel zijn vervangen, maar het water gaat alsnog direct via de pomp de lekbak in. Zowel bij spoelen als bij heet water. De slang van boiler naar ventiel wordt wel warm, over de hele lengte tot aan ventiel. Dus er gaat warm water naar het nieuwe ventiel, maar het gaat vervolgens niet van het ventiel de lekbak in.

Als heet water programma wil draaien wordt deze bijna meteen afgebroken.

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ7 inbouw (CT636LES1); water (spoelt) direct in lekbak

Berichtdoor KoffieLaw » ma 22 jan 2024, 06:05

Heb je ook de pompdemper vervangen zoals ik eerder zei? Dat de slang van de boiler naar keramisch ventiel heet wordt verbaasd mij niet. De boiler is heet en blaast waarschijnlijk hete lucht het keramisch ventiel in 😉. Dus geen water. Anders zou je het water zien via de slang van overdruk keramisch ventiel.

Dus, als de pomp nieuw is, de boiler niet is verstopt, keramisch ventiel nieuw is, blijft de pompdemper over. Meer smaken zijn er niet.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron