Onze GT is in januari 2010 gekocht en na enige weken gaat de Z groep piepen. Machine is al een aantal malen terug geweest en er is zelfst een nieuwe Z groep geleverd maar het euvel blijft. Wij hebben de Z-groep ook al diverse malen ingevet met vaseline op advies van de importeur. Ook dat helpt niet!!
Heeft iemand een oplossing.
Re: GAGGIA Titanium, Z-groep piept
2Hoe kom je aan de term z-groep?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
3Hoezo???? Wat doet het ertoe....geef een oplossing . Dit lijkt me toch een serieus forum en niet een voor prietpraat..............!!!!
4Al een klein tikje met de 5-pondshamer op de z-groep geprobeerd?
5Ik denk dat het een serieuze vraag was van bluecold.marjanschoon schreef:Hoezo???? Wat doet het ertoe....geef een oplossing . Dit lijkt me toch een serieus forum en niet een voor prietpraat..............!!!!
Is de 6th wave aan het voorbereiden
6Een serieus forum is bedoeld voor discussies en niet voor vraag-en-antwoord. Als je dat dan toch graag wilt, is de toon die je stelt niet bevorderlijk.marjanschoon schreef:Hoezo???? Wat doet het ertoe....geef een oplossing . Dit lijkt me toch een serieus forum en niet een voor prietpraat..............!!!!
Laatst gewijzigd door SteefM op vr 26 mar 2010, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
7En altijd blijven lachen.Het gaat naar om koffie.
Als het ding niet goed is en het is onder garantie gewoon een goede regeling eisen.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Als het ding niet goed is en het is onder garantie gewoon een goede regeling eisen.
8Fimpie over de Gaggia bekeken.De plastic bak die me erin plaatst heet de zetgroep.
9Laten we de vraag maar proberen te beantwoorden. Het knaagt kennelijk nogal aan de ziel. Met Z-groep wordt ´zetgroep´ of koffiezetgroep bedoeld, een vertaling van het engelse ´Brew-unit´.
Het piepen kan door 2 dingen veroorzaakt worden. Meestal is het een ventiel dat tijdens de ´koffie-extractie´, dus als de koffie eruit loopt, gaat ´gillen´. Dat wordt veroorzaakt omdat de afsluiter (glazen kogel) en andere delen gaan resoneren door de langsstromende koffie. Door een betere kwaliteit, verse bonen te kiezen komt er meer olie, koffievet door het ventiel en hierdoor wordt de trilling uitgedempt. Ook iets fijnere maalgraad scheelt veel.
Een andere mogelijkheid is dat de groep piept tijdens de ´arbeids-slag´. Tja, dat kan heel veel oorzaken hebben: bijv. verkeerde uitlijning, de zetgroep wringt. Te hoge veerdruk. Maar soms moet de groep gewoon nog een beetje inslijten, smeren van de as wil wel ´s helpen. Dat mag alleen met watervaste foodgrade smeermiddelen. Vaseline is -niet warmwatervast en -geen foodgrade smeermiddel.
Overigens kijk ik ervan op dat ze nog steeds (sinds 2002) verkocht worden.
Het piepen kan door 2 dingen veroorzaakt worden. Meestal is het een ventiel dat tijdens de ´koffie-extractie´, dus als de koffie eruit loopt, gaat ´gillen´. Dat wordt veroorzaakt omdat de afsluiter (glazen kogel) en andere delen gaan resoneren door de langsstromende koffie. Door een betere kwaliteit, verse bonen te kiezen komt er meer olie, koffievet door het ventiel en hierdoor wordt de trilling uitgedempt. Ook iets fijnere maalgraad scheelt veel.
Een andere mogelijkheid is dat de groep piept tijdens de ´arbeids-slag´. Tja, dat kan heel veel oorzaken hebben: bijv. verkeerde uitlijning, de zetgroep wringt. Te hoge veerdruk. Maar soms moet de groep gewoon nog een beetje inslijten, smeren van de as wil wel ´s helpen. Dat mag alleen met watervaste foodgrade smeermiddelen. Vaseline is -niet warmwatervast en -geen foodgrade smeermiddel.
Overigens kijk ik ervan op dat ze nog steeds (sinds 2002) verkocht worden.
Laatst gewijzigd door oxxo op vr 26 mar 2010, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaat niets boven morgen.
10Oxxo to the rescue! ![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder