Saeco hd8917 waterig

Joycesv
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 aug 2017, 23:24

Saeco hd8917 waterig

Berichtdoor Joycesv » di 15 aug 2017, 23:32

Sinds vandaag zijn wij de 'trotse' bezitters van een Saeco HD8917. Wij hebben de Rioba Italiaan style bonen hierbij.

Alleen probleem, de koffie is echt heel erg waterig voor mijn gevoel. Maalgraad staat op 1,5 en 4 bonen ( van de 5). Met een latte machiatto is het wel te drinken maar gewoon normale koffie tja toch minder..

Wat nu? Andere instelling of andere bonen?
Ik heb net gehoord hema bonen?

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Saeco hd8917 waterig

Berichtdoor bobbee » wo 16 aug 2017, 07:52

Hallo, welkom op het forum.

De soort machine die je hebt maalt bonnen en zet koffie maar is helaas verre van perfect. Je kunt spelen met maalgraad en dosering en bonen. Het is dus gewoon uitproberen. De beste en enige echt goede stap die je kunt doen om de koffie te verbeteren is je verdiepen in het zetproces. Je komt er dan al snel achter dat je vers gebrande bonen moet hebben. Dus bonen van een branderij en niet van de supermarkt of Simon Levelt. Een branderij die de branddatum vermeld en niet een tht datum.
Voor starters zou ik je willen doorverwijzen naar fascino ( zie Google). Ze branden de bonen vers en tegen schappelijke prijzen. Let erop dat je geen voorraad bonen aanlegt om verzendkosten te drukken maar bestel telkens weer vers! Laat de bonen niet ouder worden dan 4 weken! Dan maakt de machine het beste bakkie wat die machine voor je kan maken.
Ik hoop dat dit verhaal je aanwakkert om zelf uit te zoeken en meer te verdiepen in het maken van goede koffie en wat erbij komt kijken. Er staat al heel veel op het forum incl een beginners handleiding.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Saeco hd8917 waterig

Berichtdoor R&B » wo 16 aug 2017, 08:04

Met gewone koffie; bedoel je dan een extreme lungo? Maw een enkele maling en vervolgens 120-150ml water erdoor pompen tot je kopje vol is?

Dat is sowieso geen goed idee.

Probeer eens de boontjes op 5 en de maalgraad op z'n fijnst.
Als hij er dan nog (vlot) water doorheen krijgt kan je beginnen met minder water (espresso/ristretto stand) en dat opbouwen tot het grootste volume waarbij de smaak nog acceptabel is.
Dat is dan (voor die boon) het maximaal haalbare volume voor een lungo.

Succes


Ps. Vergeet ook de tip van Bobbee mbt de bonen niet. Ook in een superautomaat zijn verse bonen erg belangrijk.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron