Siemens EQ 7 geen koffie: cremafilter?

wravandommelen
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 15 sep 2017, 07:09

Siemens EQ 7 geen koffie: cremafilter?

Berichtdoor wravandommelen » vr 15 sep 2017, 07:45

Goedemorgen! Wij hebben een jaar of 5 de Siemens EQ 7 plus. Prima machine! De laatste tijd kwam er het eerste kopje koffie een halve uit en dit werd langzamerhand een leeg kopje zelfs als je drie kopjes achter elkaar probeerde. Al het water liep binneninweg. Alles gereinigd, met luchtdruk schoongeblazen, nieuwe rubbers zetgroep, zetgroep gesmeerd met de juiste siliconensmeer.. nog niets. Na meegekeken te hebben met de deur open bleek alles goed te gaan behalve het doorvoeren van koffie door het bovenste tuitje richting de koffieuitloop (en ook die was helemaal schoon). Zie ook de foto's: het stopje op het veertje werkt blijkbaar niet goed. Zonder dit onderdeel krijgen we weer koffie. Wel zonder creme laagje. Van een ander merk heb ik een 'crema filter' als vergelijkbaar onderdeel gevonden. Ik weet niet of hij goed zit zoals op de foto maar logischerwijs verwacht ik van wel. Hij viel er na het open schroven van de cylinder uit waardoor ik dit niet heb kunnen zien. Andersom werkt hij trouwens ook niet.. Ik vermoed dat de veer wordt ingedrukt tijdens het omhooggaan van de cylinder maar ook dat kan ik niet vinden. In het dopje op de veer zit viezigheid, met een naald krijg ik dit er niet uit. Het gaatje lijkt niet door en door te zijn.

Iemand een idee hoe het werkt, hoe het veertje moet zitten en waar ik een nieuw exemplaar kan kopen dan wel het probleem anders oplossen?

Vanzelfsprekend heb ik ook Siemens benaderd: voor 200 euro halen ze hem op... onderdelenwinkel: los niet te leveren, we adviseren een nieuwe zetgroep..AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Siemens EQ 7 geen koffie: cremafilter?

Berichtdoor Barista74 » vr 15 sep 2017, 10:02

Wat je kan doen is een defecte Siemens machine op marktplaats kopen voor rond de 20-50 euro en daar de zetgroep van overnemen. Of nog even proberen met deze handleiding (pagina 11):

https://www.juraprofi.de/anleitungen/Br ... venuto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit ventiel zorgt ervoor dat er pas bij een bepaalde druk de gemaakte koffie naar de uitloop gaat. Dit houdt in dat het water geruime tijd met de gemalen koffie in aanraking komt en pas bij voldoende drukopbouw (en dus tijd) via dit ventiel naar buiten gaat. Zonder dit ventiel krijg je dus slappere koffie en dus geen crema. Naar mijn idee moet die er andersom in en moet je hem goed in het siliconen vet zetten.

Er zijn overigens ook via marktplaats andere reparateurs die dit voor veel minder voor je oplossen. Officiele dealers werken vooral door nieuwe onderdelen te plaatsen. Dit gaat voor hun sneller dan de machine te onderzoeken en te reviseren.

Succes!
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten