Saeco Intelia water in koffieprut-bak

marviins
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 10:12

Saeco Intelia water in koffieprut-bak

Berichtdoor marviins » zo 17 sep 2017, 10:25

Sinds een paar dagen valt het mij op dat er in de afvalbak van onze Saeco Intelia een laag water staat. Zodra je een bak koffie gezet hebt zie je ook dat de koffie echt een natte prut is terwijl dit voorheen echt samengeperste/droge koffie tabletten waren.

Waarschijnlijk ergens een ring die niet meer goed afsluit? Ik heb de brouwunit er uit gehad en dat bovenste deel waar de koffie samen geperst wordt (sorry weet de naam niet) en waar dat glazen balletje en veer in zit helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt.

Hier een plaatje voor hoe mijn brouwunit er uit ziet: http://www.onderdelenwinkel.nl/saeco-br ... o-11031554" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet iemand of die rubberring bovenin in de brouwunit hier de oorzaak van is? Tijdens het koffiezetten zie ik trouwens geen water weglopen uit dat deel van de brouwunit dus ik weet vrijwel zeker dat die laag water echt uit de zeiknatte koffieprut komt.

Kan iemand mij ook vertellen hoe het (hete) water precies door die brouwunit heen gaat? Klopt het dat het vanaf die boilerkoppeling (onderaan) naar boven door die brouwunit heen geperst wordt? Klinkt zo vreemd, want normaal zou je verwachten dat het van boven naar beneden gaat.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Saeco Intelia water in koffieprut-bak

Berichtdoor Barista74 » zo 17 sep 2017, 19:43

Welke afvalbak bedoel je die van de koffieprut of van het afvalwater? Van de koffieprut kan ik me niet voorstellen. Ik denk dat het drainage ventiel stuk. Vast een ringetje gebroken. Deze zit verstopt achter drie torx 10 schroefjes achter de brouweenheid.

Zoek even op service manual saeco intelia en je krijgt een uitgebreide handleiding.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

marviins
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 10:12

Re: Saeco Intelia water in koffieprut-bak

Berichtdoor marviins » ma 18 sep 2017, 14:45

Bedankt voor je reactie! Het is toch echt het afvalbakje voor de koffieprut waar een laagje water is staat :shock: niet zozeer omdat er ergens water lekt maar meer dat de koffie als een zeiknat prutje erin terecht komt. Voorheen was die koffie helemaal uitgeperst en slechts vochtig. Je begrijpt wel dat na 4 bakkies er dan een laagje water in staat.

Als ik een bakje koffie zet met de klep open zie ik niet zo gauw wat er mis is. De brouwunit doet gewoon zijn ding (zo lijkt het) behalve dat die koffieprut zijknat eruit gegooid wordt.

:?: :?:

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Saeco Intelia water in koffieprut-bak

Berichtdoor Barista74 » di 19 sep 2017, 21:04

De service manual al gevonden?

De machine moet gewoon goed schoongemaakt worden. Ik zou via marktplaats een reparateur zoeken die dit voor je doet. De zetgroep en molen moeten schoongemaakt worden. Los je nu het ene op, dan heb je daarna het andere probleem.

Als je hem schoongemaakt hebt is het probleem meestal wel verholpen. Wanneer heb je voor het laatst het schoonmaak programma doorlopen?

Mocht je het toch zelf willen doen. Probeer eerst eens een zetgroep van iemand anders en kijk of die het dan nog steeds niet doet. Je kan ook nog het zeefje van de zetgroep schoonmaken. Als je de bovenste delen hebt losgeschroefd, kan je het deel eronder eruit klikken. De zeef losschroeven en goed schoonmaken. Meestal is die na een paar jaar helemaal zwart en kan er weinig water meer door.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

marviins
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 10:12

Re: Saeco Intelia water in koffieprut-bak

Berichtdoor marviins » di 19 sep 2017, 22:08

De service manual al gevonden?

De machine moet gewoon goed schoongemaakt worden. Ik zou via marktplaats een reparateur zoeken die dit voor je doet. De zetgroep en molen moeten schoongemaakt worden. Los je nu het ene op, dan heb je daarna het andere probleem.

Als je hem schoongemaakt hebt is het probleem meestal wel verholpen. Wanneer heb je voor het laatst het schoonmaak programma doorlopen?

Mocht je het toch zelf willen doen. Probeer eerst eens een zetgroep van iemand anders en kijk of die het dan nog steeds niet doet. Je kan ook nog het zeefje van de zetgroep schoonmaken. Als je de bovenste delen hebt losgeschroefd, kan je het deel eronder eruit klikken. De zeef losschroeven en goed schoonmaken. Meestal is die na een paar jaar helemaal zwart en kan er weinig water meer door.
Bedankt voor je reactie! De service manual ga ik zoeken want wil het wel zelf doen.

Schoonmaak programma doe ik vrijwel altijd zodra het apparaat er melding van maakt. Laatste keer is ongeveer een maand geleden geweest. Daarna heeft het apparaat wel 3 weken uit gestaan i.v.m. vakantie en na de vakantie viel ons het probleem ineens op.

Het zeefje heb ik afgelopen weekend los gehad en die was inderdaad goed vies. Nu kunnen we er weer doorheen kijken :lol: .
Ik had wel de indruk dat die plastic brouwunit wat stroef was geworden. Daar ga ik dus ook nog even naar kijken en invetten.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron