Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

brancop
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 10:46

Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor brancop » zo 21 jan 2018, 11:03

Hallo iedereen,
Ik heb een probleem met mijn inbouw AEG PE4511-m espresso machine.. Buitenkant is het AEG, maar de binnenkant is een delonghi magnifica machine.
Als ik de koffie machine aanzet is er al het probleem met doorspoelen, de machine bouwt druk op om te spoelen, maar daar hoor je al dat deze blijft "duwen" maar er loopt tenslotte geen water door. Dan met koffie zetten hoor je net zo de druk opbouwen maar ook geen koffie doorloop, uiteindelijk komt er de mededeling, koffie maalgraad te fijn.. Dit is niet het geval, ik heb de zetgroep reeds vervangen, dus dit kan het niet zijn.. De eerste drie koffies met de nieuwe zetgroep gingen perfect, het vierde tasje hoorde je duidelijk dat de machine druk aan het opbouwen was met uiteindelijk een soort piewwfff geluid, alsof er een klep dichting opensprong met uiteindelijk een tasje koffie. Met het vijfde tasje drukopbouwend en geen koffie, uiteindelijk wel de melding koffiemaalgraad te fijn.. Dit kan het dus niet zijn. Een probleem met een klepje ergens? Thermoblock?

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor HCB » wo 24 jan 2018, 00:17

Hangt er vanaf, als je met een kleine zaklamp vanaf de zetgroep naar schijnt verlicht je de 'mechanic valve' die onder het thermoblock hangt. Kan je deze met sponsje en vaatdoek weer helder schoonmaken dan is het de pomp.
Kan je 'm niet schoonmaken (vuil van binnen) dan is het de mechanic valve.
Hopelijk is het de pomp, dat zijn maar een paar schroefjes en 15 minuten werk nadat de machine uit de kast is. Uitbouwen van een thermoblock in een inbouwmachine is een echte crime.

brancop
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 10:46

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor brancop » ma 05 feb 2018, 10:14

Hangt er vanaf, als je met een kleine zaklamp vanaf de zetgroep naar schijnt verlicht je de 'mechanic valve' die onder het thermoblock hangt. Kan je deze met sponsje en vaatdoek weer helder schoonmaken dan is het de pomp.
Kan je 'm niet schoonmaken (vuil van binnen) dan is het de mechanic valve.
Hopelijk is het de pomp, dat zijn maar een paar schroefjes en 15 minuten werk nadat de machine uit de kast is. Uitbouwen van een thermoblock in een inbouwmachine is een echte crime.
Het was dus idd de "mechanic valve" Zag vuil en wreed plakkerig zwart van binnen.. Volledig uit mekaar gehaald en gepoetst. Ik heb nergens een onderdeeltje of rubbertje gezien wat versleten en of verduurd was. Teug in mekaar gestoken en nu toch alweer ...tig koffietjes verder perfect werkend. Weet waar je aan begint wil je dit uit mekaar halen, echt geen sinecure, en ik ben toch wel technisch. Vele minuscule rubbertjes en veertjes etc.. Het thermoblock uitbouwen met schroefjes en moertjes waar je nauwelijks aan kunt en die zo maar in de machine kunnen vallen..
De vraag is hoe is deze zo vuil kunnen worden vanbinnen? De bijna 9000 koffietjes wellicht :D

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor HCB » wo 28 feb 2018, 03:25

Meestal zijn de ringetjes qua diameter wat gesleten. Of er zit een klein breukje in het kunststof waardoor ook koffie in de valve kan komen. Het probleem kan misschien wel weer terugkomen. De mech valve is niet zo heel duur dus meestal vervang je dat compleet. Hoe vaak hangt van de gebruikte koffie af, maar eens per 15.000 kopjes is normaal. Een enkele keer halen ze 25.000. Na het vervangen loopt de machine vaak nog 15 tot 20.000 maar we raden aan de groep niet een 2e keer te vervangen.

Nicoinneke
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 19:55

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor Nicoinneke » di 13 okt 2020, 10:37

Ik heb juist hetzelfde probleem met mijn machine. Wat bedoel je met de mechanic valve? Is dat die rode pomp die rechts naast het verwarmingselement zit? Kan je mij het onderdeel nummer doorgeven aub?

Nicoinneke
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 19:55

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor Nicoinneke » di 13 okt 2020, 10:37

Zie foto
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor HCB » do 15 okt 2020, 14:28

De mechanical valve (brouwkop) voor de ECAM ziet er zo uit:
Afbeelding
en zit voorin hoog in de machine. Die van de ESAM ziet er iets anders uit.

Gebruikersavatar
cashje
Berichten: 42
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 20:02

Re: Probleem delonghi AEG magnifica espresso thermoblock?

Berichtdoor cashje » ma 26 okt 2020, 07:28

Het uit en inbouwen van deze valve is inderdaad een leuk klusje.
Ik heb dit een jaartje geleden ook bij mijn delonghi magnifica S gedaan omdat er veel water in mijn lekbak terecht kwam.
Na het vervangen werkte ie weer hoe het hoort.
Tip : bestel samen met dit onderdeel een paar reserve O ringetjes mee.

Misschien heb je hier iets aan.
https://www.youtube.com/watch?v=h6itann ... e=youtu.be

Kijk hier eens voor onderdelen.
https://www.fiyo.nl/delonghi-kolf-van-b ... 7313243821

https://www.koffie-onderdelen.nl/delonghi

succes met knutselen.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron