Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Mailhetmaar
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 14:09

Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor Mailhetmaar » do 07 jun 2018, 14:16

Goedendag,

Onze machine, een Saeco Exprelia Evo, blijft spoelen, dan afbreken, dan vullen waterreservoir, dan weer spoelen etc.

De zet unit al enkele malen schoongemaakt, het apparaat ontkalt, maar nog zonder resultaat. Iemand enig idee waar de oorzaak gezocht en verholpen kan worden ?

Ik las ergens dat dit te maken kan hebben met 'de flowmeter' ?? Waar bevindt deze zich en hoe kan ik deze nakijken ?

Alvast hartelijk dank,
Ed.

Mailhetmaar
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 14:09

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor Mailhetmaar » di 21 aug 2018, 12:40

Helaas tot nu toe nog geen reacties .....

In de tussentijd heb ik de zet-unit nogmaals eruit gehaald, geheel schoongemaakt, de geleide baantjes gesmeerd en het filter no geens goed schoongemaakt.

Ook heb ik het apparaat uit elkaar gehaald, het achterpaneel en het zijpaneel verwijderd. De transparante leidinkjes zijn brandschoon en ook het water filter ziet er mooi schoon uit. Het turbine-flowmetertje heb ik opengemaakt. Het draaide soepeltjes en er zaten totaal geen verontreinigingen in.....

Na deze operatie blijft het apparaat helaas toch het spoelproces afbreken. Tot nu toe heb ik geen oorzaak kunnen vinden, jammer genoeg !

Ik hoop dat er iemand op dit forum dit leest en mij het verlossende antwoord kan geven, alvast bedankt !!

Groeten,
Ed.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor Barista74 » di 21 aug 2018, 13:44

De laatste keer dat ik dit type apparaat in handen had, was de flowmeter stuk. Deze draait wel maar geeft niet via de magneetjes,het aantal omwentelingen door. Toen deze is vervangen deed die het weer. In dit type zit een rode rotor, in andere een witte. Misschien dat daar het probleem in zit. Echter kreeg ik toen de melding 05 geen water oid. Hij gaf niet dit gedrag wat je beschrijft. Dus vervangen kan helpen, maar ik weet het niet zeker.

Het gedrag dat je beschrijft geen aan dat de machine niet in staat is te herkennen dat de spoelcyclus klaar is. Dat zou dus met de flowmeter te maken kunnen hebben. Op zich kost deze niet zoveel.

Een optie is nog om alle leidingen door te spoelen. Zoek eens op "service manual exprelia evo" deze handleiding geeft aan hoe je de testmodus kan activeren en apart de koffie, heetwater en stoom leiding kan laten doorlopen.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

albertocapo
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 05 jul 2019, 15:18

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor albertocapo » vr 05 jul 2019, 15:21

Is dit probleem opgelost door de flowmeter te vervangen ?

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor Barista74 » vr 05 jul 2019, 16:55

Ik zou mailhetmaar maar mailen of een pb sturen. Ik denk niet dat hij hier nog vaak kijkt.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor Fisherman » vr 05 jul 2019, 17:15

Het valt mij op dat de meeste eendagsvliegen hier op het forum eigenaar zijn (geweest) van een (defecte) volautomaat die (opeens) geen (lekkere) koffie (meer) zet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

albertocapo
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 05 jul 2019, 15:18

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor albertocapo » za 06 jul 2019, 08:00

Alvast al bedankt voor jullie reactie 👍

Mailhetmaar
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 14:09

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor Mailhetmaar » za 06 jul 2019, 12:11

Beste albertocapo,

... bedankt voor je reactie over de Exprelia !

Helaas heb ik het probleem met het spoelen nog niet kunnen oplossen. Net als jij heb ik het apparaat 'inwendig' bekeken, ook e.e.a. uit elkaar gehaald, waaronder de flowmeter, maar nog niet de oorzaak kunnen opsporen. En ja, het is heel irritant !

Ik heb ook via Facebook de klantenservice van Saeco Nederland benaderd, daar kreeg ik snel reactie op. Eerst moest ik alle serie- en type nummers doorgeven, een filmpje maken, kassabon etc. Daarna kwamen er wat antwoorden over 'de collega's vragen' en vervolgens adviezen over ontkalken. Ja, zover waren we al....

Het advies was het apparaat ter reparatie aanbieden, maar er zou nog verder navraag gedaan worden bij de collega's en ik zou verder antwoord krijgen. Dat was, ik heb het net even nagekeken, in mei dit jaar. Niets meer vernomen dus.

Kortom, net als jij heb ik het probleem nog niet opgelost, helaas, en ben ik toch zeer benieuwd wat er aan de hand is !!

Mijn email is mailhetmaar@ziggo.nl wellicht kunnen we contact houden ....

Goed weekend, Ed.

albertocapo
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 05 jul 2019, 15:18

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor albertocapo » za 06 jul 2019, 13:55

Hallo mailhetmaar,

Het zou ook de CPU kunnen zijn, ben de prijs gaan opzoeken, rond de 150€. (Electronica bord achteraan)
Heb al alles geprobeerd om de oorzaak te vinden, in alle talen.
Ik heb alle schema’s, onderdelen lijsten, troubleshooting niks te vinden.
Opsturen naar Philips zie ik ook tegen op, en weer zo’n duur toestel kopen 👎

Groetjes

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seaco Exprelia Evo, blijft spoelen, afbreken, vullen waterreservoir, spoelen etc.

Berichtdoor HanR » za 06 jul 2019, 17:45

Iets over de €90,- bij Komtra in Duitsland.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron