Siemens koffiemachine - OPGELOST

Wtvisser
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 23:54

Siemens koffiemachine - OPGELOST

Berichtdoor Wtvisser » zo 08 jul 2018, 13:43

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de automaat van Siemens, een TK52001 - Surpresso. Daar heb ik eerder al een vraag over gesteld.
Deze machine heeft mijn moeder van wijlen mijn vader gekregen. Er zit emotionele waarde aan om hem te repareren, dus hopelijk kan iemand me helpen.

Probleem: Het water loopt niet naar de zetgroep. Bij het zetten van de koffie komt er een minmale hoeveelheid warm water in de lekbak.

Constateringen:
- De machine warmt normaal op
- Bij het spoelen komt er geen water uit de uitloopjes
- De warmwater functie (thee/stoom) werkt goed, er komt water uit
- De machine maalt normaal maar breekt het koffiezetten af omdat er geen water bij de koffie komt (lijkt)
- De koffie komt droog en gemalen in de opvangbak

Reeds gedaan:
- Zetgroep vervangen (Was een onderdeeltje kapot)
- Drainageventiel vervangen (obv forum tips)
- Uitloopventiel thermoblock vervangen (obv forum tips)

Niet helpt helaas. Bij het plaatsen van het drainageventiel zag ik overigens dat er een stukje van een tandwiel is afgebroken. Zie foto:

Siemens.JPG
Wellicht dat dit de oorzaak is. Ik weet niet hoe dit onderdeel wordt genoemd en heb het ook niet kunnen vinden

Ik stel de vraag hier omdat ik op basis van opgevraagde reparatiekosten genoodzaakt ben de machine zelf te repareren.

Wie o wie kan mij helpen? Foto's zijn beschikbaar om indien nodig iets te verduidelijken
Laatst gewijzigd door Wtvisser op zo 26 aug 2018, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Wtvisser
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 23:54

Re: Siemens koffiemachine - HELP

Berichtdoor Wtvisser » zo 19 aug 2018, 12:54

niemand?

thewl
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 18:49

Re: Siemens koffiemachine - HELP

Berichtdoor thewl » wo 22 aug 2018, 09:45

Wat voor melding geeft de machine nadat hij het proces afbreekt? Koffiebonen op(zie handleiding) / ontluchten?

Dat wieltje is de actuator van het drainage ventiel, onderdeel van 2 euro. Deze kan je makkelijke checken: Tijdens het zetproces (als de zetgroep gaat bewegen) moet het witte pijpje met het zwarte bakje onderaan op een gegeven moment een beetje naar onderen bewegen. Als deze op zn plek blijft lijkt me dat je dat eerst moet oplossen en dan verder kijken.

Namkyd
Berichten: 57
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 17:46

Re: Siemens koffiemachine - HELP

Berichtdoor Namkyd » do 23 aug 2018, 09:09

De actuator is er voor om de druk na het gebruik van het systeem te halen en heeft niets met het koffie bereiden te maken. Komt er voldoende en krachtig water uit de stoompijp? Zo niet dan eerst goed en zwaar ontkalken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wtvisser
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 23:54

Re: Siemens koffiemachine - HELP

Berichtdoor Wtvisser » za 25 aug 2018, 18:31

Dank voor jullie reacties. Op basis daarvan heb ik een nieuwe actuator gekocht en gemonteerd.
Helaas werkt het nog niet.

Bij het spoelen kwam er wel plots wat water uit de uitloop, dat was vorige keren niet het geval
Bij het koffie zetten klinkt alles normaal maar blijft het water rechtstreeks de opvangbak in lopen. Nog altijd een kleine hoeveelheid
Er is geen melding na het koffie zetten, de aan/uitknop springt op groen


Er komt voldoende stoom en heet water uit het pijpje.

Ik kan niet zien of het bakje wat aan het drainageventiel hang beweegt

Wtvisser
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 23:54

Re: Siemens koffiemachine - HELP

Berichtdoor Wtvisser » zo 26 aug 2018, 07:52

Update: het is gelukt! Na nog een paar keer ontkalken en het nieuwe actuator wieltje werkt het apparaat eindelijk weer!

@Namkyd en tewl, dank dank dank! Door jullie tips is het gelukt :D


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron