Vreemd Jura probleem

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Vreemd Jura probleem

Berichtdoor FrancisPavoni » do 13 sep 2018, 09:35

We hebben een raar probleem met een Jura C55, een betrekkelijk nieuwe machine.
Deze machine is bij ons geweest voor onderhoud met als extra mededeling dat de koffie niet lekker was. Gezien de subjectiviteit van deze klacht (ik vind ben zelf sowieso geen Jura liefhebber) hebben we de machine volledig gereinigd en een onderhoudsbeurt gegeven.
Na een paar weken kwam de machine weer retour met nog steeds de klacht dat de koffie niet lekker was.
We hebben toen de maalstenen van de molen vervangen omdat het maalsel wat aan de grove kant was en daarmee leek het opgelost.
Maar nu hebben we, een ruime maand later, de machine weer retour. De klacht is dat hij nu iedere ong. 10 kopjes een vies kopje zet...

De machine is na het onderhoud nog ontkalkt en heeft een paar reinigingsbeurten gehad. De gebruikte koffie is kwaliteitskoffie dus we weten inmiddels niet meer waar we het moeten zoeken. We dachten aan temperatuur maar die lijkt ook in orde. Iemand bekend met dit probleem?

Vervelend is natuurlijk dat een klacht als "vieze koffie" lastig te checken is..

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor Jochen_P » do 13 sep 2018, 09:46

Wij hebben op het werk ook een Jura, en daar komt over het algemeen redelijke koffie uit. Maar ik heb ook al voorgehad dat de koffie niet te zuipen was, dat die erg bitter was of zelfs verbrand.
Misschien loopt de temperatuur van het zetwater te hoog op wanneer je meerdere kopjes achter elkaar zet? Als ik de machine meerdere keren achter elkaar spoel zegt hij na een tijdje zelf dat de machine te warm is en moet afkoelen...
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor Jura_Impressa » do 13 sep 2018, 12:42

Ik denk dat er teveel naar de machine gekeken wordt en te weinig info is over de gebruikte koffie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor FrancisPavoni » do 13 sep 2018, 18:35

Het ligt niet aan de koffke, dat hebben we al uitgesloten..

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor Jura_Impressa » do 13 sep 2018, 18:38

Hoe doe je dat? Als je dat kan, kan het oplossen van een probleem in een eenvoudig toestel toch geen kopzorgen opleveren?

Wellicht ontkalkt de klant met een filter in de tank? Zit de hele uitloop vol met smurrie etc etc. Allemaal eenvoudig te checken.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor FrancisPavoni » do 13 sep 2018, 21:36

Dat is nou juist het vreemde: alle eenvoudige oplossingen hebben we al nagelopen.
Het probleem is dat er met dezelfde koffie 9 smakelijke kopjes worden gezet en dat nr. 10 smerig is. De kopjes er na zijn dan weer goed tot er weer een smerige bak langs komt. Er komt dus af en toe een smerige kop koffie uit.

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor Jura_Impressa » vr 14 sep 2018, 07:49

Maar smaak is persoonlijk...dus temperatuur van het brouwsel, koffiepuk dik of dun, residu besnuffeld etc etc.

Het zou mij niet verbazen als er bovenin de zetgroep een lek zit waardoor de piston zich aan de binnenzijde vult met koffie. Die wordt steeds voller en bij kopje 10 stroomt hij over. Gekke gedachte, maar beter dan niets


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor FrancisPavoni » vr 14 sep 2018, 19:37

Het zit waarschijnlijk in de molen. Het is het aroma + model c55 maar er zit een gewone molen in. Merkwaardig.

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor Jura_Impressa » vr 14 sep 2018, 19:51

Dan zou elke kop koffie toch hetzelfde smaken?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Vreemd Jura probleem

Berichtdoor FrancisPavoni » za 15 sep 2018, 10:58

Ja, het klinkt inderdaad niet logisch, maar feit is dat het een c55 aroma + model is (volgens typesticker op de onderkant) en dat er geen aroma + molen in zit.
Alle koffies staan ingesteld op extra sterk, maar de pucks blijven vrij klein.
Doordat er structureel te weinig koffie gemalen wordt vergroot dat de kans op chanelling en daardoor vieze koffie.
Een lichtelijk onbevredigende conclusie maar dit is het enige wat we konden vinden.

Gek genoeg zijn we dit ook al een keer tegen gekomen bij c65 (geen aroma + molen) . Kennelijk zijn er onderhoudsmonteurs die de verkeerde molens inbouwen? Of is er bij Jura iets misgegaan?


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron