Maling instellen voor espresso op Jura A1

Pee026
Berichten: 12
Lid geworden op: di 25 sep 2018, 13:31

Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Pee026 » di 25 sep 2018, 13:35

Hoi,

Dit is mijn allereerste post op dit forum, dus een welgemeend 'hoi en hallo' is wel op zijn plaats :D Ik heb zojuist een Jura A1 uitgepakt en in de keuken neergezet en was benieuwd naar de ideale instelling w.b. de maling om de espresso zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Als ik het goed heb heeft een grove maling de voorkeur, klopt dit?

Alvast dank voor de hulp!

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Wijmaar » di 25 sep 2018, 13:56

Hi!

Het is precies andersom, voor espresso wordt een fijne maling gebruikt. Ik heb echter weinig ervaring met vol-automaten als de Jura A1, maar in principe wil je de maling zo instellen dat je:

In ca. 25 seconden een espresso zet die 2x zoveel weegt als het aantal gram bonen dat je hebt gebruikt. Dus bijvoorbeeld: 17 gram bonen = 34 gram espresso in 25 sec.

Misschien ook leuk om het volgende topic even door te lezen: http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517.

Let wel dat het meest wat je hier op het forum zal vinden gericht is op half-automaten.

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Jura_Impressa » di 25 sep 2018, 15:59

De maalgraad is afhankelijk van de rest van de instellingen zoals temperatuur, volume water en soort koffie. En kies dan vooral wat je smaakpapillen aangenaam vinden. Wat er aan koffie kwaliteit in gaat, komt er ook uit.