Maling instellen voor espresso op Jura A1

Pee026
Berichten: 12
Lid geworden op: di 25 sep 2018, 13:31

Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Pee026 » di 25 sep 2018, 13:35

Hoi,

Dit is mijn allereerste post op dit forum, dus een welgemeend 'hoi en hallo' is wel op zijn plaats :D Ik heb zojuist een Jura A1 uitgepakt en in de keuken neergezet en was benieuwd naar de ideale instelling w.b. de maling om de espresso zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Als ik het goed heb heeft een grove maling de voorkeur, klopt dit?

Alvast dank voor de hulp!

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Wijmaar » di 25 sep 2018, 13:56

Hi!

Het is precies andersom, voor espresso wordt een fijne maling gebruikt. Ik heb echter weinig ervaring met vol-automaten als de Jura A1, maar in principe wil je de maling zo instellen dat je:

In ca. 25 seconden een espresso zet die 2x zoveel weegt als het aantal gram bonen dat je hebt gebruikt. Dus bijvoorbeeld: 17 gram bonen = 34 gram espresso in 25 sec.

Misschien ook leuk om het volgende topic even door te lezen: http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517.

Let wel dat het meest wat je hier op het forum zal vinden gericht is op half-automaten.

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Jura_Impressa » di 25 sep 2018, 15:59

De maalgraad is afhankelijk van de rest van de instellingen zoals temperatuur, volume water en soort koffie. En kies dan vooral wat je smaakpapillen aangenaam vinden. Wat er aan koffie kwaliteit in gaat, komt er ook uit.

Met een volautomaat kan je alle waarden van een halfautomaat loslaten, simpelweg omdat de verhoudingen helemaal anders liggen. Dus speel ermee tot je je gewenste eindresultaat bereikt hebt. Let wel dat de maalgraad verstelling een vertraging in uitkomst heeft. Wat je nu instelt, komt over 2 kopjes pas uit de molen. Succes.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Capulus » di 25 sep 2018, 18:36

Als je espresso goed tot zijn recht wil laten komen, ga je de grootste slag slaan door goede vers gebrande koffie erin te doen. Dit verschil ga je echt proeven. Tip is om te beginnen bij de budgetbonen van fascino. Kwa prijs kwaliteit vind ik dat echt uitstekend voor in een automaat. Bij duurdere bonen in een volautomaat vind ik lastig om goed het verschil te proeven, dus vaak niet de meerwaarde boven verse (goedkopen) bonen van fascino. Over het algemeen liever donker gebrande bonen trouwens in een volautomaat.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Jura_Impressa » wo 26 sep 2018, 08:32

Je hebt er aandelen?! En wat heeft het voor zin om dan een duurdere volautomatische machine van JURA te kopen om vervolgens hele goedkope meuk in te gebruiken. Beetje de wereld op z'n kop? Koffiebonen onder 12 euro/kilo altijd in twijfel trekken. Kwaliteit, omstandigheden, versheid of massaproductie. Een of meerdere opties is immers van toepassing. Vers gebrande koffiebonen van een bijbehorende kwaliteit tot een euro of 20 is beter voor je machine, de koffieboeren en jezelf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Capulus » wo 26 sep 2018, 09:14

De meeste mensen met (dure) Jura machines en relatief weinig verstand van koffie gebruiken over het algemeen geen vers gebrande koffie. Vaak staat de prijs van goede koffie (tussen 20 en 40 euro) hen, in het begin, tegen. Dan vind ik verse bonen die betaalbaar zijn een goed advies om mee te beginnen. Als je je smaak dan ontwikkeld en het verschil goed gaat proeven met goede kwaliteit bonen, ga dan meer geld uitgeven.

Van de kwaliteit kan ik niet veel zeggen. Je kunt inderdaad niet de allerbeste bonen verwachten, met een deel robusta, maar daar betaal je ook naar.

Helaas geen aandelen voor mij. Gewoon een vrijblijvend advies.




Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Maling instellen voor espresso op Jura A1

Berichtdoor Jura_Impressa » wo 26 sep 2018, 11:55

Tussen 20 en 40 euro is m.i. te hoog om in een automaat te gebruiken. Proef je inderdaad niet terug. Een toefje robusta is niet altijd verkeerd, zeker niet voor de crèmelaag of in een cappuccino (meest gevraagd uit een automatische machine).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten