Bonen bewaren in weckpot

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Joris7 » di 12 mar 2024, 22:21

Ik heb zelf toch de ervaring dat ook in de zakken met een ventiel voor uitgaande lucht, maar ook in een weckpot, mijn bonen heel snel 'oud' worden.

Heeft het meerwaarde om een vacuüm pot te gebruiken? (zoals deze: https://barista-essentials.nl/koffiebonen-bewaren/)

En als er al een meerwaarde is, vervliegt die niet als ik die 2x per dag open? Kan ik de bonen dan niet gewoon net zo goed in de hopper van mijn baratza encore bewaren?

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Frup » wo 13 mar 2024, 09:05

De handvoorraad bewaar ik ook in een vacuumbus. Dat werkt prima met een kleine hoeveelheid.
Die bus vul ik steeds bij uit een iets grotere bus, die ik vul met bonen uit de vriezer.
Ik gebruik echter wel dichte/ondoorzichtige bus. Om de invloed van licht te beperken.
Deze: https://www.eddyscoffee.com/zwarte-bew ... bonen.html
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fransg » wo 13 mar 2024, 09:30

Ik heb zelf toch de ervaring dat ook in de zakken met een ventiel voor uitgaande lucht, maar ook in een weckpot, mijn bonen heel snel 'oud' worden.
Hoe snel is "heel snel"?

Ik doe niet mijn best om bonen speciaal te bewaren (wel buiten zonlicht) en gedurende een week of drie vind ik de smaakontwikkeling heel leuk om te ervaren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Ypuh » wo 13 mar 2024, 10:42

Sinds ik zelf brand (en dus bonen proef van alles tussen de 1 dag en 2 maanden) is de interesse in versheid naar de achtergrond verdwenen. Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit; de eerste maanden is er geen grote achteruitgang in smaak, zo lang je de bonen maar niet kapot maakt. Invriezen had ik zelf geen succes mee. De bonen zijn lekker als ze uit de vriezer komen, maar verliezen daarna veel sneller hun smaak (alsin; stop geen hele kilozak in de vriezer).

De beste manier om verse koffie te bewaren zijn voor mij gewoon de koffiezakken. Het ventiel doet genoeg om gas naar buiten te laten en geen lucht binnen te laten. Zelf gebruik ik 500g zakken en vul ik de hopper bij met 100g, en de rest gaat in een vacuum Fellow Atmos pot waarmee ik dagelijk bijvul. Ik bewaar mijn bonen voor 1-2 dagen dus gewoon in de hopper.

Voor de rest kan ik me lastig voorstellen dat bonen in een koffiezak snel oud worden. Is dit niet het proces waar Frans naar refereert? In de eerste week na het branden gebeurd er heel veel; van pakweg week 2 tot week 8 gebeurt er volgens mij nauwelijks iets. Als bonen dan niet lekker smaken zou ik een andere brander zoeken.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor bobbee » wo 13 mar 2024, 10:57

Bonen worden wel vies qua smaak als de branding donker is en helemaal als er olie uitkomt, dan wordt het heel snel ranzig en die soort koffie kun je echt niet lamg bewaren als het om smaak gaat!
Bonen die niet te donker zijn gebrand en van goede kwaliteit houden wel goed de smaak vast.
Maar een ristretto zetten met oude koffie, 20 gram maalsel voor 20 gram ristretto, in 30 a 40 sec lukt niet omdat het water er doorheen sijpelt. Ga je dan compenseren door fijner te malen dan gaat dat ten kostte van de smaak. Dus voor een ristretto zoals ik die graag zet is wel degelijk verse koffie nodig die reageert met het hete water en de druk.

Kortom, voor mij blijft vers het beste voor een goede koffie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fob » wo 13 mar 2024, 12:07

James Hoffmann heeft koffiebussen getest:

Samenvattend kun je gewoon een hersluitbare/luchtdichte en niet transparante zak gebruiken. Ik gebruik eerlijk gezegd gewoon een wasknijper als de zak niet hersluitbaar is.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Joris7 » do 14 mar 2024, 18:44

Bedankt voor de input.

Mijn eigen ervaring met koffie in van die koffiezakken met ventiel is, dat na 8 dagen ofzo de koffie gewoon al wat muffig begint te ruiken.. Maar ik ervaar hetzelfde met bonen in een weckpot.

Maar goed, grappig om te horen dat James het na al die bussen uitgeprobeerd te hebben zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.

Het is misschien wel handig om na het openen van de zak en zodra deze weer is dicht gedaan de lucht die er in is gekomen er weer helemaal uit te duwen, dan vertraag je het 'ouder' worden van de bonen misschien nog een beetje?

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fob » do 14 mar 2024, 19:39

James deelt de koffiebussen in in 3 categorieën:
  1. luchtdicht
  2. "displacement" (lucht verwijderen)
  3. vacuüm
Het zakje knijpen zou dan overeenkomen met categorie 2. Maakt dus niet veel uit. Je verwacht overigens dat bij zakken met ventiel de CO2 uit de bonen (een deel van) de lucht uit de zak verdrijft. En omdat CO2 een zwaarder gas is dan zuurstof vormt het als het ware een laagje boven de koffie dat oxidatie voorkomt. Het ventiel zou dan vergelijkbaar moeten werken als een waterslot bij het vergisten van wijn.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor fransg » do 14 mar 2024, 20:01

Mijn eigen ervaring met koffie in van die koffiezakken met ventiel is, dat na 8 dagen ofzo de koffie gewoon al wat muffig begint te ruiken..
Welke bonen haal je van welke brander en hoe lang na de branddatum?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Bonen bewaren in weckpot

Berichtdoor Joris7 » do 14 mar 2024, 20:42

Welke bonen haal je van welke brander en hoe lang na de branddatum?
Allerlei soorten bonen. Nepal, Yungas, Yellow Bourbon, Costa Rica, El Salvador. Wel allemaal medium roast. Van branders als brandzaak, 80days (niet zo bekend), friedhats (branderij van nederlands barista kampioen Lex Wenneker), de oudste koffie en theewinkel van nederland klaverblad, Leiden ;-)

Friedhats kwam in een grote plastic bus (soort van pillenbus). Zelfde effect, na een weekje dagelijks openen begon het muffig te ruiken. Van friedhats wel 1x een superheerlijke koffie gehad waarvan ik echt dacht wauw. Maar toen ik die nog een keer bestelde was die niet meer zo lekker. Na wat mailen zeiden ze dat de smaak van dezelfde soort koffie per batch toch kan verschillen... Marja, Ik ben nog steeds op zoek naar goede milde koffie met notige tonen. Maar ik dwaal af. :p


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron