naked porta filter E61 groep

Pti

Re: naked porta filter E61 groep

Berichtdoor Pti » do 11 mei 2017, 09:57

Maar hebben we het dan over een Rocket met een voor Rocket bedoelde filter drager? Want meestal komt een dergelijk probleem voor als men bijvoorbeeld een VBM/ECM filter drager in een faema stijl E61 groep of andersom probeert te passen.

Te dikke oren is op te lossen met groepering, te brede oren betekent dat je de verkeerde filter drager hebt.

Klinkt alsof je vriend in Arnhem gewoon even een 8mm groepring moet plaatsen.

Ontopic:
Het verschil zit hem vooral in de afwerking en het "marge" op de aftermarket drager waar je niet voor het merk betaald. De kwaliteit van de aftermarket is trouwens al zeer netjes te noemen, dus als je op de centen zit is dat een goede keuze. Hecht je waarde aan "alles origineel" en ben je bereid daarvoor te betalen is de keuze voor de hand liggend. De filter dragers zullen allemaal passen zo lang ze voor de klassieke e61 groep zijn bedoeld.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » do 11 mei 2017, 10:21

Klinkt alsof je vriend in Arnhem gewoon even een 8mm groepring moet plaatsen.
ja, of een vijl hanteren en de dikke oren wat bij-vijlen.

Als hij een dunnere groep-ring plaatst dan draait de originele filterdrager weer te ver door.

Hij had dus een betere moeten kopen.

Ik heb er eens een (van Bezzera meen ik) gekocht bij Brandmeesters en die paste meteen goed.
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8/E6/E5 & R120-Mazzer-Rocket (van Peter van der Weerd) -Pavoni-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

HanR

Berichtdoor HanR » do 11 mei 2017, 10:53

Inderdaad! Ringen, ringen en nog eens ringen!
Als 8,5 te veel is kun je 8mm met papieren vulring gebruiken. Een andere mooie oplossing is een ring voor Rancilio. Die zijn er in 8,2mm.
Tot slot nog de Cafelat ring. Dit is silicone in plaats van NBR. Omdat het materiaal erg zacht is heb je wat meer ongelijkheden.

Over dat "te ver" doordraaien: kijk voor de grap eens hoe ver de oren in de groep zitten. Als de greep van je portafilter op "6-uur" staat houdt het niet echt over.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » do 11 mei 2017, 11:18

Over dat "te ver" doordraaien: kijk voor de grap eens hoe ver de oren in de groep zitten. Als de greep van je portafilter op "6-uur" staat houdt het niet echt over.
Ik was erbij toen de namaak-portafilter zich los draaide tijdens de extractie. Dat is ook al een erg grappig gezicht, alsof een onzichtbare hand een en andere losgooit, met een daverende klap en veel gespetter bovendien.
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8/E6/E5 & R120-Mazzer-Rocket (van Peter van der Weerd) -Pavoni-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » do 11 mei 2017, 11:30

Bedankt heren!
Kunnen jullie ook iets zeggen over het wel of niet passen van grotere/diepere bakjes?

Het is trouwens voor m'n nieuwe Rocket Mozzafiato
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

HanR

Berichtdoor HanR » do 11 mei 2017, 11:41

Zie je eigen foto van het "Van Pommeren" portafilter. Er is geen beperking in diepte.
Aangezien Peter (Kafko) de zelfde heeft, kun je gelijk een portafilter bij hem aanschaffen als je je machine ophaalt.
Nog ter info. Mijn standaard 21gram bakjes zijn 28mm (is toch rommel, dus die wil je niet gebruiken). Een ims-lm 18-22gram bakje is 28,5mm. Je kunt natuurlijk ook je bakje meeneem naar Peter.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » do 11 mei 2017, 11:41

Kunnen jullie ook iets zeggen over het wel of niet passen van grotere/diepere bakjes?
20g VST past prima

maar ik zou als ik jou was kalm beginnen met het standaard bakje en dan als je dat helemaal prima hebt eens een andere bakske proberen en niet van meet af aan alle trucs en gekkigheid tegelijk uit de kast trekken.

HanR

Berichtdoor HanR » do 11 mei 2017, 11:43

Helemaal met Frans eens. Als je het standaard 21gram bakje maar direct bij het oud ijzer gooit.

MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » do 11 mei 2017, 12:08

Het €3,- prijsverschil is ook op basis van de prijzen bij Peter.

Ik zal bij Peter wel even wat bakjes passen en kies dan wel ter plaatse

Bedankt voor de input!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Terug naar “Accessoires”