En weer een accesoire voor de man die alles al heeft

@3aan
Contacteer:

Re: RE: Re: En weer een accesoire voor de man die alles al heeft

Berichtdoor @3aan » wo 26 apr 2017, 13:59

Het idee is niet nieuw en wordt reeds gebruikt bij de vervaardiging van hoogwaardige reloads van wedstrijd patronen, waar alles op tienden van grain gebeurt.

Er zitten 15,432361 grain in een gram.

Onderstaande is zomaar een van de vele trickler systemen die er in gebruik zijn bij de serieuze wedstrijdschutters, welke eerst zeer secuur hun reeds fabrieksmatig gecalibreerde patroonhulzen na elk schot sizen en sorteren op minimale afwijkingen onderling, ook de kogelpunten ondergaan deze behandeling en worden dan door ervaring gematcht, ook ik heb hier honderden uren inzitten voor het 308 jachtgeweer, het zal volgens velen tussen de oren zitten?! Maar resultaten van 98.9 waren voor mij meer dan een mooie score, kwam daarvoor nooit boven de 96, alleen de wedstrijdstress gooide veelal roet in het eten.
;)

http://www.omegapowdertrickler.com/#2722
Offtopic:
En dan zit ik met de hand in van die hele kleine glazen buisjes zwartkruit no2 10 grain te vullen ... (voor een Feinwerkbau Model1 - voor de niet schutters onder ons: een replica pistool uit zeg maar de middeleeuwen, zo eentje waar je kruit in de loop giet, een stukje katoen op de loop legt, de loden bal in de loop hamert en dan een klappertje onder de loop[!] moet plaatsen om de boel te kunnen afschieten. Niet bepaald ergonomisch of zo, maar wel leuk.) En ja, ook bij het veel minder krachtige* zwartkruit maakt die 10de van een grain al uit voor de nauwkeurigheid. Ik heb de spreiding getest.

*zwartkruit komt ook uit de middeleeuwen. No2 geeft een grofheid van het maalsel van houtskool en salpeter aan. (Zuurstof komt uit de salpeter, zowel houtskool en salpeter worden verbrand met veel rook als gevolg, 60% vaste deeltjes, 40% gas). Na 1845 kwam er eerst rookzwak kruit en later andere, meer krachtige explosieve stoffen die tegenwoordig ook in vuurwerk zitten. Om het verschil een beetje aan te geven: de snelheid van kogels die zijn afgeschoten met zwartkruit wordt gemeten in cm per seconde, met moderne explosieven in meters per seconde (zelfs in km per seconde gemeten in sommige gevallen, maar dat is hier niet te koop voor particulieren)
Let wel op dat je geen elektrische trickler kan gebruiken bij zwartkruit, dat kan namelijk ontbranden door een statische ontlading.

Ik heb nog wel een miniatuur kanon 12mm bore gladloop, daar gaat zo'n 300 grain in en met een loden bal gaat slaat die ruim een meter terug, vindt het vooral leuk met het oudjaar, 250 grain en een tampon ervoor. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Terug naar “Accessoires”