refractometer

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

refractometer

Berichtdoor namor » do 22 mar 2018, 11:39

Beste mensen,

ik overweeg een refractometer kopen.

Ik zie een paar opties:
  • VST LAB Coffee III Refractometer
VST is natuurlijk zeer bekend en hoog aangeprezen, ik heb het zelf meerdere keren gezien - prachtig.
Atago heb ik niet gezien maar wordt ook vaak hier en daar genoemd.

Prijs verschil is bijna 3 keer. VST is 900-950e en Atago 350-450euro

Ik ga die ding thuis af en toe gebruiken. Doel is om eigen ervaring (zelf gebrande koffie) proberen met cijfertje te onderbouwen/platsen en daarna in de juiste richting brand/maal/dosering processen proberen te sturen. Smaak is natuurlijk belangrijkste maar op het moment dat het niet smaakt wil ik weten waar kan het eventueel liggen. Refractometer zie ik als een hulpmiddel daarvoor.

Als ik lief tegen mijn vrouw kijk dan mag ik ook VST kopen maar als het voor mijn doel (en vooral mijn 'geen guru' expertise niveau) niks oplevert dan is wellicht Atago is beter keuze. Er is namelijk best grote 'money gap' tussen die twee.

Wie heeft hierover een onderbouwde mening en ervaring vooral met Atago?

alvast bedankt,

Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13252
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: refractometer

Berichtdoor bobbee » do 22 mar 2018, 11:54

Ik heb er geen ervaring mee maar gezien het grote prijsverschil tussen vst en atago zou de combi van Atago met een Tonino misschien wel het overwegen waard zijn?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: refractometer

Berichtdoor namor » do 22 mar 2018, 12:04

..... combi van Atago met een Tonino misschien wel het overwegen waard zijn?
Bedankt Bobbee. Tonino en Wile heb ik al en vind het heel handige tools. Het heeft prima inzicht en uitleg waarom iets smaakt of wordt gaat zo als het smaakt/gaat.
Ik had dezelfde keuze kwestie ooit tussen Acaia en Brewista (scale), prijsverschil was ook 3 keer. Na beide in handen te hebben en testen bij Duismann coffee ging ik toch voor Acaia. Maar Acaia gebruik ik constant voor elke shot.
Als Atago niet betrouwbaar of zeer onhandig is dan 350 euro is dan veel meer dan 900 voor VST :)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13252
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: refractometer

Berichtdoor bobbee » do 22 mar 2018, 12:25

Acaia is erg mooi. Ik heb dan de pearl maar drink ook veel filter. Ik gebruik de pearl voor afwegen van bonen en portafilter met maalsel. Onder de uitloop de brewista. De lunar zou erg mooi zijn maar idd die prijs. Dus voor brewista gegaan. Als geld geen rol speelt zou ik ook voor de lunar zijn gegaan.

De berichten over atago zijn toch best positief? Heb je homebarista al gecheckt voor user reviews? Ik dacht dat de Atago er soms beter uitkwam dan de vst.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15057
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: refractometer

Berichtdoor fransg » do 22 mar 2018, 12:48

Ik zie een paar opties:
  • VST LAB Coffee III Refractometer
Als je serieus wil gaan meten is een goed en precies werkend gereedschap van belang. Ook de software -- de app van VST -- is belangrijk. Atago maakt een rip-off van de VST en als je secuur wil werken zul je je toch moeten baseren op vergelijkingstabellen of omzettings-berekening van Atago naar de VST. Mijn advies: kun je het betalen, neem het echte ding, is dat een probleem, vertrouw dan op je smaak en ga geen refractometer nemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: refractometer

Berichtdoor Erik82 » do 22 mar 2018, 13:25

Ik heb de refractometer een keer van Frans geleend en met de software erbij geeft het een geweldig beeld. Zonder de software mis je toch echt wel kritieke gegevens en klopt je data niet helemaal. Als ik er eentje zou overwegen zou dat de VST worden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: refractometer

Berichtdoor namor » do 22 mar 2018, 17:57

Bedankt, mannen!
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: refractometer

Berichtdoor namor » do 22 mar 2018, 19:19

vergelijking test..... het gaat best technisch en comments met wat irritaties :)


http://socraticcoffee.com/2015/07/measu ... o-filters/
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: refractometer

Berichtdoor namor » vr 06 apr 2018, 17:28

Na wat zoekwerk en info verzamelen heb ik toch VST LAB COFFEE III REFRACTOMETER gekozen. Nadat keuze gemaakt was heb ik verschillende leveranciers en prijzen beoordeeld.
  • VST US
  • Hasbean UK
  • Duismann coffee NL
Best snel heb ik voor Dusimann gekozen, ik heb in het verleden zeer prettige contact met Bram gehad en heb vaker dingen bij hem gekocht. Momenteel is hij ook begonnen met het branden van bonnen en doet het hel goed. Ik kreeg van hem zakje brasil..... supper goed!!!
Dus ben ik nu de gelukkige eigenaar van VST refractometer.

Een interessante nuance ... voordat je TDS% gaat meten moet je refractometer op 0 zetten/uitlijnen. Dat doe je met behulp van gedistilleerde water. Die had ik natuurlijk niet thuis en ging eerste keer meten zonder 0 setting. .... kreeg extractie van 24%. Dat is heel hoog en moet absoluut niet lekker zijn. Maar koffie was van prima bonen en smakte top (18gr in 31gr uit in 30 sec). Mijn conclusie was dat refractometer is niet uitgelijnd en dat meting ois gewoon niet klopt.
Volgende dag haalde mijn lieve vrouw gedistilleerde water voor mij in drogisterij, 1L = 1euro

Nadat heb ik 0 gezet, volgens handleiding, kreeg ik extractie van 37% :) ..... bijna onmogelijk...
Na wat zoeken en lezen heb ik gevonden dat mijne gedistilleerde water is door RO (reverse osmosis) gezuiverd en door VST zulke proces wordt afgeraden.

Gisteren bij AH andere fles gekocht, voor 45 cent, en ... ja-ja... een paar metingen gedaan met verschillende koffies en extracties tussen 18.9% en 19.86%
Ook heb ik eigen gebrande koffie gemeten. 19.25% maar koffie smakte heel slecht. Conclusie: met de juiste extractie slechte bonen blijven slecht smaken :)

Samen met refractometer heb ik nog VST bakje van 25gr gekocht. Leuk ding voor een groot bakje. Ik ga 25gr voor macchiato gebruiken of voor wat stevige a-la cappuccino's gebruiken. Op de foto drie vst bakjes 15gr, 18gr en 25gr
Bijlagen
vstlab.jpg
vstbakjes.jpg
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: refractometer

Berichtdoor Pti » vr 06 apr 2018, 18:15

Conclusie: met de juiste extractie slechte bonen blijven slecht smaken :)
:mrgreen:


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten