Keuze waterfilter/ontharder

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Bret » di 01 mei 2018, 14:43

Hallo Erik,

Weet jij de waarden van het leidingwater uit Boskoop?

Neem nog een kop koffie, Bert.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Erik82 » di 01 mei 2018, 15:05

Hardheid is 6.9. Het rapport met alle waardes van Oasen geeft nu een 404-error. Die kon ik eerst wel downloaden en zag er heel gunstig uit maar desondanks geeft filteren veel betere resultaten qua smaak.

Ik wil nog steeds een keer zelf met de samenstelling van het water gaan spelen (gedestilleerd water, natriumbicarbonaat en magnesiumsulfaat) maar ben hier niet aan toegekomen. Matt Perger geeft een leuk begin als basis en op HB staan veel hele goede uitwerking. Vooral de post van de laatst overleden Dr. Pavlis (professor in scheikunde) zijn erg interessant.

Kort gezegd is kraanwater niet goed genoeg voor je koffie. Ook al zou het zacht zijn en weinig kalk bevatten zijn er voor koffie veel betere samenstellingen die de smaak ten goede komen. Kijk ook eens naar de SCAA standaard voor water.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor tohenk2 » di 08 mei 2018, 17:52

Ik heb vergelijkbare ervaringen in Den Haag. Het BWT filter maakte qua smaak en aanslag een gunstig merkbaar verschil. Bij de Brita kan vroeg ik me wel eens af of het niet alleen handig was omdat het reservoir van mijn Bezzera dan kon blijven zitten.

En nog iets - die filters met regeneratie lijken leuk, maar er wordt door tegenstanders wel eens gezegd dat er bacteriële- en algen-groei in *kan* ontstaan.

Dat roept bij mij de vraag op of alleen regeneren met nieuw zout voor zo'n grotere installatie voor een heel huis wel voldoende is.
Alle filtervarianten die je wegdoet (compleet vervangt) lijken mij hiervoor minder kwetsbaar (maar dat is mijn gevoel, geen feit!).

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor turboyeast » di 08 mei 2018, 21:22

Kort gezegd is kraanwater niet goed genoeg voor je koffie.
Tsssss....agree to disagree.
En nog iets - die filters met regeneratie lijken leuk, maar er wordt door tegenstanders wel eens gezegd dat er bacteriële- en algen-groei in *kan* ontstaan.
Ik ben geen tegenstander van kationenwisselaars, maar het klopt dat er bacteriegroei kan plaatsvinden. Over het algemeen kunnen deze slecht tegen verhitten (thermische inactivatie), dus ik zou me geen zorgen maken. Algen zullen er zeker niet in groeien want deze hebben daglicht nodig...
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

RonnieTober
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:40

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor RonnieTober » do 10 mei 2018, 11:11

Wij hebben al jaren (18 jaar) een vaste waterontharder, direct na de watermeter. Eens per 3 maanden een zak regeneratiezout erin en klaar. We zouden niet meer anders willen. Het water smaakt lekkerder, , zachter of zelfs zoeter, geen kalkaanslag in machines (waterkoker, espressomachine, wasmachine en vaatwasser, douche etc.). Onze espressomachine was eens voor onderhoud (juist, bij onze vriend in Hoogersmilde), maar ontkalken was niet nodig. Ander voordeel is dat we maar de helft van alle wasmiddelen nodig hebben. Ook van shampoo onder de douche. Alles schuimt als een tierelier. Als we ooit weer verhuizen, zou ik zonder aarzelen er weer een kopen.
Succes met je beslissing.

Hier dezelfde ervaring!!! 11 jaar geleden een Lubron Softstar na de watermeter gezet....Aanrader!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Bert Pit » vr 11 mei 2018, 15:03

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van waterfilters als het gaat om de "drinkwaterkraan". Ten eerste vind ik dat er vaak een laffe smaak aan het water komt, maar goed over smaak valt niet..... Ten tweede heeft je lichaam ook enige "vervuiling" nodig. 100% zuiver water is zelf gevaarlijk om te drinken. Het water in NL is van uitstekende kwaliteit.

De kwaliteit van het drinkwater kan zelfs verslechteren door het gebruik van een filter, namelijk als er bacteriën op het filter gaan groeien. Als je toch een filter overweegt, dan moet deze in elk geval een KIWA keur hebben, anders mag deze eigenlijk niet eens geïnstalleerd worden. Let daar op.

In mijn espressomachine filter ik uiteraard wel.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor HanR » vr 11 mei 2018, 21:47

Zo lust ik er ook nog wel een paar!
"100% gezuiverd" water is nog geen demi water, dus niets gevaarlijks aan.

Over de bacterie groei in filter heb ik geen mening. Wél over wat er groeit en bloeit in de waterbak van mening espressomachine.
Regelmatig verversen en eventueel desinfecteren lijkt me niet overdreven.

Ook de, verder aan te raden, Oscar onthardingszakken minstens elk half jaar wisselen. Enige tijd een anderhalf jaar oude onthardingszak van een klant uit zijn waterbak gevist. Het laat zich raden wat de mooie groene en oranje uitslag op de harskorrels is.


Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor @3aan » za 12 mei 2018, 00:15


Zo lust ik er ook nog wel een paar!
"100% gezuiverd" water is nog geen demi water, dus niets gevaarlijks aan.

Enige tijd geleden een anderhalf jaar oude onthardingszak van een klant uit zijn waterbak gevist. Het laat zich raden wat de mooie groene en oranje uitslag op de harskorrels is.
Das de nieuwste rage! Retro-Disco-Descalers (RDD) Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron