Vraag over DIY portafilter drukmeter

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » do 23 aug 2018, 12:59

Nu netjes op 9,5BarAfbeelding

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor fransg » do 23 aug 2018, 15:02

Als je op de plek van de puck met een instrument 9 bar meet, dan staat daar toch gewoon 9 bar?
Het kan helpen om even rustig na te denken over de opstelling die je meet.

Meet je met een afgesloten portafilter aan de drukmeter 9 bar, en is de meter betrouwbaar, dan is dat ook 9 bar.

Stel je voor dat je daarna een portafilter met puck/koffiemaalsel indraait en koffie zet.

Boven de puck staat dan op zijn meest 9 bar, maar niet helemaal, want de druk die wordt opgebouwd loopt ook weer weg, net zoals je een luchtbed dat een flink lek heeft ook niet keihard kunt oppompen.

Stel dat idealiter vlak boven de puck wel (bijna) 9 bar wordt gezet.

Onderaan de puck, onder de gaatjes waar de koffie uit stroomt, is de druk nul bar (eigenlijk gewoon atmosferische druk, 1020millibar bijvoorbeeld).

Midden in de puck zal het iets tussen 0 en 9 bar zijn, etc.

Kortom een drukverloop. Als het 9 bar is in de gaatjes onderin het filterbakje en 0 bar een fractie van een mm daaronder, krijg je heel vreemde effecten ;-)

De 9 of 10 bar die je met het instrument hebt gemeten, is een indicatie voor wat er gebeurt als je koffie zet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » do 23 aug 2018, 18:29


Het kan helpen om even rustig na te denken over de opstelling die je meet.

Meet je met een afgesloten portafilter aan de drukmeter 9 bar, en is de meter betrouwbaar, dan is dat ook 9 bar.

Stel je voor dat je daarna een portafilter met puck/koffiemaalsel indraait en koffie zet.

Boven de puck staat dan op zijn meest 9 bar, maar niet helemaal, want de druk die wordt opgebouwd loopt ook weer weg, net zoals je een luchtbed dat een flink lek heeft ook niet keihard kunt oppompen.

Stel dat idealiter vlak boven de puck wel (bijna) 9 bar wordt gezet.

Onderaan de puck, onder de gaatjes waar de koffie uit stroomt, is de druk nul bar (eigenlijk gewoon atmosferische druk, 1020millibar bijvoorbeeld).

Midden in de puck zal het iets tussen 0 en 9 bar zijn, etc.

Kortom een drukverloop. Als het 9 bar is in de gaatjes onderin het filterbakje en 0 bar een fractie van een mm daaronder, krijg je heel vreemde effecten ;-)

De 9 of 10 bar die je met het instrument hebt gemeten, is een indicatie voor wat er gebeurt als je koffie zet.
Dank voor deze beschrijving. Vooral het luchtbed voorbeeld maakt veel duidelijk. Ik heb er inderdaad geen kraantje opzitten waarbij ik een soort van drukverloop kan nabootsen.

Ik laat de druk voorlopig wat het is en ga kijkenwat ik van het huidige druk vind. Ik heb de originele staat gemarkeerd dus ik kan terug.

Vraag: is volgens jouw eigen optiek/visie de originele drukinstelling beter dan de aangepaste of heb je geen ervaring met de Silvia?

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor fransg » do 23 aug 2018, 19:11

Dank voor deze beschrijving. Vooral het luchtbed voorbeeld maakt veel duidelijk.
Fijn!
Ik heb er inderdaad geen kraantje opzitten waarbij ik een soort van drukverloop kan nabootsen.
Is ook geen doen. Er bestaat wel een "Scace" die dat zo'n beetje doet (ik heb er een) maar dat is eerlijk gezegd allemaal pretentieus speelgoed voor opscheppers waar je niks aan hebt. Gewoon nadenken, proeven, nog eens peinzen werkt beter.
Ik laat de druk voorlopig wat het is en ga kijken wat ik van het huidige druk vind.
Kijken en proeven werkt gewoon het beste.
Vraag: is volgens jouw eigen optiek/visie de originele drukinstelling beter dan de aangepaste of heb je geen ervaring met de Silvia?
Ik heb die machine nooit gehad. Bij mijn Rocket houd ik 2 bar pre-infusie aan en tegen de 9 bar extractie.

Lichter gebrande bonen moeten in mijn optiek / ervaring harder "slaag" krijgen (hogere temp/druk) om hun smaak af te geven in espresso, meer ontwikkelde bonen kunnen juist mooi expressief en zoet zijn bij lagere temp/extractie-druk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » do 23 aug 2018, 21:10

Super. Dank voor de info!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over DIY portafilter drukmeter

Berichtdoor FJP84 » ma 03 sep 2018, 20:34

Ik denk dat je beet hebt.
Wat een oplossing kan zijn (ik garandeer niets) is een siliconen ring.
Onder andere Van Pommeren heeft die.
Deze ringen hebben een iets groter bereik dan rubber ringen.
Laat ik die nu net hebben geïnstalleerd :-)!

Ik zal kijken of ik strakker kan klemmen. De machine staat op een placemat en die schuift nogal snel. Ik ga de machine weer direct op het werkblad zetten dan staat het een stuk steviger!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk
Ik had het ijzerdraadje/veer uit de portafilter gehaald. Ik merkte dat het filterbakje nu behoorlijk wiebelde. Nu met de veer terug op zijn plaats zit de filter een stuk steviger op zijn plek. vooralsnog geen lekkage meer.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk



Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron