Ik vermoed dat mijn mening over het belang van de molen wel bekend is, dus ik zal er niet ook nog eens "boven op gaan zitten".
Het probleem met de molen is natuurlijk dat 'ie niet zo "sexy" is, zoals de Amerikanen zo leuk zeggen. En het espresso apparaat is dat vaak wel. Dus willen we
eerst een apparaat, en dan komt die molen wel een keer, als het moet.
Nu is het inderdaad zo dat men die volgorde voor de kwaliteit van de koffie beter kan omdraaien, maar ja, het zijn nu eenmaal geen redelijke en verstandige keuzes die we willen maken hè? (ik spreek voor mezelf natuurlijk, maar jullie begrijpen me wel, toch?). Ik vermoed dat we kunnen praten als Brugman, maar dat Raskolnikov toch gewoon lekker eerst zo'n leuke espressomachine gaat kopen.
Het is dan wel een beetje alsof je een prachtige Maserati voor de deur hebt staan maar geen geld hebt overgehouden voor de benzine. En dan ga je toch elke dag in die auto zitten en voelen hoe lekker dat voelt en er nog van genieten ook! Intussen trap je op de pedalen, zit je wat met de knopjes te spelen en schakel je wat droog om al vast te oefenen voor de dag dat je er benzine in gaat gooien.
Oeps, zit ik nu toch mijn menig over het belang van een molen te verkondigen...?
Goed, die machines dan: Bluecold heeft wel gelijk als hij opmerkt dat het drie totaal verschillende machines zijn, alle drie capabel, maar wel nogal verschillend. Het zou helpen als je aangaf wat je ongeveer denkt te gaan besteden en wat je koffie gewoontes zijn, Raskolnikov.
Je gaf al aan dat je ook cappucino's wilde maken. Ik zou dan die Zaffiro laten afvallen omdat het een single boiler is, teveel gedoe met opschuimen, opwarmen en afkoelen enzo. Die Quickmill is een Thermobloc: werkt snel en makkelijk, maar is vaak minder temperatuurstabiel (en dat is wel belangrijk voor lekkere koffie). Die Bezzera is een HX, en daarmee uitstekend geschikt om makkelijk melk mee op te schuimen. Uit het rijtje wat je opgeeft zou deze mijn keuze zijn, in jouw geval.
Maar heb je al gekeken naar andere opties? Er zijn nog een héleboel andere machines die geschikt zijn hoor. Maar daarvoor zou ik toch graag wat meer van je willen weten.
Hier ook een beginnershandleiding van Marmhz, begin er eens mee dat te lezen.