Decent Espresso DE1 ervaringen

Daan_
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 17:01

Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor Daan_ » zo 26 sep 2021, 12:28

Deze week heb ik mijn Decent Espresso DE1XXL 1.4 binnengekregen. Een aantal mensen op het forum vroegen of ik mijn ervaringen wilde delen, dus bij deze een post met mijn eerste ervaringen 8-)
20210926_112238.jpg
Wat me als eerste opviel was de opwarmtijd. De XXL versie heeft 2 minuten en 15 seconden nodig om op temperatuur te komen. Als je een 'traditionele' machine gewend bent dan is dat een verademing: niet meer 25-30 minuten wachten of met tijdschakelaars werken. Of 'wil ik straks nog een kopje', want dan laat ik 'm nog even aan staan. Je loopt op de machine af en je kunt beginnen met de voorbereidingen. Als de machine al een keer aan geweest is die dag duurt het nog wat korter. Super handig!

Wat verder opvalt is dat het waterreservoir van keramiek is. Geen plastic komt in aanraking met het water.

Tijdens het zetten van de espresso zie je in grafieken wat er gebeurt. De flow, druk, puck resistance en het gewicht zie je terug, waarbij er ook een referentie is van het 'ideaal'. Daarmee kun je je koffie verbeteren, je ziet bijvoorbeeld direct of je maling goed is of dat je puck preparation wat verbetering kan gebruiken.
20210926_114107.jpg
Voor het maken van een latte of cappuccino: de stoom is zeer krachtig. Je kunt helaas niet tegelijk stomen en koffie zetten, maar daar valt mee te leven: de stoom komt snel op gang (secondes) en het stomen zelf gaat sneller dan mijn vorige machines.

De Decent community, de 'Diaspora', is een besloten omgeving waar je al je vragen kan stellen. De mensen achter Decent kun je direct benaderen. Ook zijn er ontzettend veel mensen die experimenteren, informatie en theorieën delen, accessoires maken en flink met koffie bezig zijn. Ontzetten leuk en informatief!

De Decent is natuurlijk gemaakt om te experimenteren. Je kunt je eigen profielen instellen en ook gebruik maken van de ingebouwde profielen. Zo kun je heel veel verschillende machines simuleren en je eigen aanpassingen daarop. Het leuk daaraan is de herhaalbaarheid: een profiel kun je exact uitvoeren. Tot nu toe heb ik het 'Gentle en Sweet' profiel geprobeerd en het Londinium profiel.

Naast het experimenteren is het grote voordeel van de machine de eenvoud van het gebruik: ook anderen in huis durven het nu aan om een koffie te maken. De machine oogt (ondanks de tablet) wat vriendelijker en is simpel te gebruiken. Als het juiste profiel is geselecteerd en de molen goed is ingesteld kan iedereen een goede koffie maken.
Laatst gewijzigd door Daan_ op zo 26 sep 2021, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor RoosW » zo 26 sep 2021, 12:41

Wat een mooie strakke machine, ik ben heel benieuwd hoe hij over langere termijn bevalt, als verteld heb ik hem stiekem ook als 'einddoel'* in zicht, maar dat gaat nog wel even duren ;)
* Is er ooit een definitief einddoel in deze hobby??
Vergeleken met je Giotto (die nu bij mij staat) is ie ook heel compact, iets dat mijn vrouw wel zou waarderen, maar goed dan moet de Staatsloterij een keer meewerken :D
Veel plezier gewenst, en ik kijk uit naar resultaten van je experimenten!

Daan_
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 17:01

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor Daan_ » zo 26 sep 2021, 13:19

Thanks! Jij veel plezier met de Rocket Giotto!

Ook leuk: de machine komt verpakt in een mooie koffer.
20210926_131652.jpg
20210926_131721.jpg
20210926_131758.jpg

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor RoosW » zo 26 sep 2021, 13:40

Kijk, dat is nog eens een goed verzorgd product, duid wel op een fikse marge, maar goed, daar heb je dan ook wel wat voor ;)

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor bvds » zo 26 sep 2021, 16:28

Mooie machine. Daar ga je veel lol mee beleven. Proficiat.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor ErikW » zo 26 sep 2021, 16:49

Kunnen straks in dit topic ook onderwerpen over de DE1XL 1.4 besproken worden?
De machines schelen iets maar lijken toch veel op elkaar!

Daan_
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 17:01

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor Daan_ » zo 26 sep 2021, 18:10

Het forum is niet van mij, dus ik denk het wel :mrgreen:
Volgens mij zijn er niet zo heel veel verschillen tussen alle modellen. Zou het leuk vinden als er meer mensen met ervaring zijn of als mensen vragen hebben!

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor ErikW » zo 26 sep 2021, 18:19

Mooi zo, dan gaan we zo lang als het kan in dit topic verder.
Ik wilde eigenlijk de eenvoudigste machine, die is voldoende qua mogelijkheden.
Helaas was die niet in het wit te bestellen en daarom ben ik 1 model hoger moeten gaan.
De Key grinder heb ik ook in het wit besteld.

Daan_
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 17:01

Re: Decent Espresso DE1XXL 1.4 ervaringen

Berichtdoor Daan_ » zo 26 sep 2021, 20:04

Ja wit vond ik ook wel erg mooi. Past wel goed bij het moderne uiterlijk vind ik. Verder heb ik alles in het zwart qua keukenapparatuur, dus vandaar ook voor zwart gegaan.
Hoe lang heb je de Decent al? Bevalt het een beetje?

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor ErikW » zo 26 sep 2021, 20:25

Mijn Decent is wss onderweg . . . .


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron