Decent Espresso DE1 ervaringen

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor HuibN » vr 07 jul 2023, 12:13

Heb je enig idee hoe het kan of komt dat de Decent het Lever profiel dus niet goed kan nabootsen?
Ik denk dat het antwoord besloten ligt in de vraag.

Nabootsen is wat anders dan het origineel.

Ook een hele goeie kandidaat die in de liedjesplaybackshow haar idool nabootst kan vervolgens niet een stadion vol fans in extase brengen.
Liegen de grafieken en cijfers?
Liegen zou ik het niet noemen.

Je kunt temperatuur probes en drukmeters hangen aan een hefboom machine en dan de metingen omzetten in een nabootsing met al dan niet snel werkende temperatuur- en drukcontrole. Komt er vervolgens niet hetzelfde uit dan heb je dus meer metingen nodig van veel gevoeliger en sneller communicerende probes en voor de nabootsing nog betere meer secure en vooral snellere bronnen van temperatuurbeheersing en drukopbouw/afbouw.

Procesbeheersing is in de industrie al een hele complexe tak van sport. Als je dat voor weinig geld aan hardware in een klein apparaatje wil samenbrengen stel je jezelf voor een forse opdracht.

Daarbij vergeleken is een basic hefboom machine een wonder van eenvoud. En zelfs daarbij is het handig als de gebruiker er wat gevoel voor ontwikkelt, een vaste routine met enige mogelijkheid tot aanpassing al naar gelang het maalsel wat fijner of losser was dan beoogd, al naar gelang de branding iets anders was of de versheid twee dagen verder is. Iets langer de hefboom laag houden voor pre infusie indien dat nodig blijkt gezien het verschijnen van druppels onderop het filterbakje, de hefboom iets aanduwen of tegenhouden, de extractie eerder of later stoppen gezien de flow. Dat is niet te automatiseren.
Toevallig zie ik nu net een filmpje van Brain Quan die het smaakprofiel van beide machines vergelijk. Maar duurt het echt een uur voordat de Londium is opgewarmd?
https://youtu.be/sTWPFPZCyOw
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor fransg » vr 07 jul 2023, 12:48

Maar duurt het echt een uur voordat de Londium is opgewarmd?
Die vraag komt met regelmaat terug.

Als ik van plan ben de machine te gebruiken dan heb ik de timer ervan dmv de app zo ingesteld dat deze al lang warm is tegen de tijd dat ik wakker word.

Ben ik op weg naar huis en wil ik dan espresso dan zet ik 'm aan vanuit de auto.

Als ik thuis ben en hij is koud en ik heb haast dan zet ik 'm aan en vouw een dikke theedoek om de groep, dan is-ie ook sneller warm.

Voelt de zetgroep heet aan maar twijfel je of die al warm genoeg is, zet dan een espresso met oud maalsel en gooi die shot weg, dan is de volgende prima.

Wil je eerder klaar zijn, neem dan de Vectis.

Wil je eigenlijk een Nespresso, koop die dan ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor bobbee » vr 07 jul 2023, 12:53


Toevallig zie ik nu net een filmpje van Brain Quan die het smaakprofiel van beide machines vergelijk. Maar duurt het echt een uur voordat de Londium is opgewarmd?
20 a 30 min met beetje flushen, of hij dan zo heet is als moet weet ik niet. Trek er wel prima espresso mee en de kop van de groep voelt heet. Soms smaakt die 1e niet en die gooi ik dan weg, maar een espresso weggooien doe ik wel vaker met deze hobby.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Daan_
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 17:01

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor Daan_ » vr 07 jul 2023, 13:04

Ik heb nog steeds de Decent en ben er erg blij mee. Je kunt experimenteren als je wilt en terugvallen op een werkend profiel als je gewoon even een snelle espresso wil maken. Hij is warm binnen 3 minuten. Je kunt de tablet in een la stoppen als je die niet mooi vindt, het is geen traditionele machine.

Heb de nieuwe v2 group head parts vorige week binnen gekregen, wat de heads headspace iets verkleint om meer in lijn te zijn met andere machines.

Top machine en ben er erg blij mee.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor bobbee » vr 07 jul 2023, 13:09

Leuk!!!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor Yespresso » vr 07 jul 2023, 14:52

Ik heb nog steeds de Decent en ben er erg blij mee. Je kunt experimenteren als je wilt en terugvallen op een werkend profiel als je gewoon even een snelle espresso wil maken. Hij is warm binnen 3 minuten. Je kunt de tablet in een la stoppen als je die niet mooi vindt, het is geen traditionele machine.

Heb de nieuwe v2 group head parts vorige week binnen gekregen, wat de heads headspace iets verkleint om meer in lijn te zijn met andere machines.

Top machine en ben er erg blij mee.
Kan ik me voorstellen. Ik zou er graag eens mee willen spelen. Eigenlijk moet je gewoon een barretje hebben om eindeloos te kunnen experimenteren. Die 4 bakkies per dag die ik zet dat zet ook geen zoden aan de dijk. Leuk om de verschillende ervaringen en meningen te lezen.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor ErikW » vr 07 jul 2023, 16:19

Frans schrijft: neem dan een Vectis.

Leuk gezegd maar dat kan helemaal nog niet! :P

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor fransg » vr 07 jul 2023, 16:28

Frans schrijft: neem dan een Vectis.

Leuk gezegd maar dat kan helemaal nog niet! :P
Het scheelt niet veel
10828d4d-f0c5-4235-bb39-8214be308bff.JPG
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor maurice1 » vr 07 jul 2023, 16:52

Voor de echte leversmaak moet je dit hebben: https://www.ah.be/producten/product/wi3 ... everpastei :D

Oke, maar nu serieus, een lever vult de groep in razend tempo met een enorme straal water. Zo een enorme flow die in 1x tegen de puck aan gesmeten wordt, dat doe je met een Decent niet na omdat de pomp dat niet kan. Voor mij persoonlijk bleek dat ook niet noodzakelijk te zijn om de smaak te krijgen die ik zelf zoek voor mijn light roasts. Maar als je dat wel zoekt, dan moet je een echte hevelmachine hebben.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor bobbee » vr 07 jul 2023, 18:15

Allemaal mooie machines voor een heerlijke koffie!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron