La Marzocco Linea Micra

DrKoffie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 11:50

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor DrKoffie » wo 20 mar 2024, 20:20

Dank allemaal voor jullie adviezen. Inmiddels gebruik ik nu Spa Blauw, en zit te kijken naar een DVA filter, omdat dat toch net wat fijner is thuis, en ook met het oog op den duur vast aan te sluiten.

Ben70
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor Ben70 » wo 20 mar 2024, 20:34

Dank allemaal voor jullie adviezen. Inmiddels gebruik ik nu Spa Blauw, en zit te kijken naar een DVA filter, omdat dat toch net wat fijner is thuis, en ook met het oog op den duur vast aan te sluiten.
DVA filter hier sinds een paar weken in huis de 5 liter
gekocht compleet met slang 89 euro.https://espresso.nl/producten/reiniging ... harder-5l/.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor kraaijcheck » wo 20 mar 2024, 22:16

Dank allemaal voor jullie adviezen. Inmiddels gebruik ik nu Spa Blauw, en zit te kijken naar een DVA filter, omdat dat toch net wat fijner is thuis, en ook met het oog op den duur vast aan te sluiten.
Die van mij is dus te koop mocht je interesse hebben en mag weg voor een schappelijke prijs. DM me maar mocht je interesse hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor NielsB » do 21 mar 2024, 18:25

Dank allemaal voor jullie adviezen. Inmiddels gebruik ik nu Spa Blauw, en zit te kijken naar een DVA filter, omdat dat toch net wat fijner is thuis, en ook met het oog op den duur vast aan te sluiten.
Spa Blauw is echt te zacht (te weinig mineralen) voor een espresso extractie. Ik weet niet waar je zit, maar ik mix momenteel 2 flessen spa blauw met 1 fles leidingwater (duinwater van Dunea) Duinwater is relatief erg hard, dus deze verhouding geeft een redelijke balans.

Volvic bestelde ik bij https://www.bruneau.nl Daar hadden ze 8-liter flessen (voor op de warterkoeler) maar die zie ik niet meer op de website. Acqua Panna voldoet aan de La Marzocco richtlijn, dus die zou je ook kunnen proberen.
Micra&Ultra

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor Swirlyespresso » do 21 mar 2024, 19:50

Met spa blauw en kraan water heb je nog steeds vrij veel calcium dus kalk aanslag. Ik snap dan niet helemaal de reden om flessen water te kopen. Een zerowater filter met epsom zout en magnesium geeft je denk ik het beste resultaat als je geen filter wilt installeren.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor NielsB » do 21 mar 2024, 22:11

Met spa blauw en kraan water heb je nog steeds vrij veel calcium dus kalk aanslag.
Met 2 spablauw :1 kraanwater zit ik op 18mg/l Ca. Lijkt me helemaal prima.

Epsom zout is magnesiumsulfaat (-heptahydraat). Welk magnesiumzout voeg je dan nog meer toe aan het Zero-water? En hoeveel van beide?
Micra&Ultra

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor Swirlyespresso » vr 22 mar 2024, 00:17

Correct, lange dag. Ik bedoel naast epsom voeg ik baking soda toe.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Floor de Keizer
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 14:31

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor Floor de Keizer » ma 25 mar 2024, 15:28

Goedemiddag!

Volgens mij is dit de eerste keer dat ik iets post op het forum dus even ter kennismaking. Mijn dagelijkse apparaat en een La Cimbali Jr (de oudere versie met de draaiknoppen) en dan de messingkleurige uitvoering. Verder heb nog een tweetal Omre QuickMills met regelbare druk en enkele vintage hevelmachines (Arrarex Caravel, Mini Gaggia, Peppina, Zerowatt en een Elektra Micro Casa). Ik hoop nog eens een Lady Duchessa en een Kim Express tegen te komen dus blijft er nog wel wat te wensen over. De hobby is dus zo langzamerhand een beetje uit de hand gelopen maar ik beleef er evengoed veel plezier aan.

Logischerwijs bezoek ik dit forum dan ook geregeld voor tips, advies en zienswijzen over de werking en restauratie van de verschillende espressomachines. Omdat ik eigenlijk altijd wel vind wat ik zoek, was er tot nu toe niet echt een reden om andere forumgebruikers lastig te vallen met vragen, tot nu dan.

Zoals hierboven genoemd, gebruik ik als dagelijks apparaat een La Cimbali Jr. Ik heb hem al vele jaren en ben er erg tevreden mee. Echter, toen La Marzocco met de Mini kwam, werd ik daar erg door aangetrokken en dat is eigenlijk alleen maar sterker geworden toen de Micra op de markt kwam. Ik kom echter maar weinig echt bruikbare recensies tegen die zijn geschreven door particulieren die de machine al enige tijd in gebruik hebben. Via facebook ben ik wel lid van een forum van Micra eigenaren maar daar posten eigenlijk alleen mensen die hem of net hebben, of wat te klagen hebben. De tevreden eigenaren hebben (valzelfsprekend?) minder reden om daar iets te posten.

Mijn vragen zijn dan ook (schijnbaar) simpel. Heeft één van jullie gebruikservaring met de Micra, is het een aanrader en (indien mogelijk) hoe verhoudt de Micra zich met de La Cimbali Jr? Is het de overstap waard en zo ja (of nee) waarom (niet)?

Ik ben benieuwd naar de reacties maar in elk geval leuk om ook eens iets te posten te hebben op dit mooie forum.

Vriendelijke groet,

Floor de Keizer

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor kraaijcheck » vr 29 mar 2024, 18:21

Ik had een La Marzocco Linea Mini R in bestelling staan met verwachte levering vandaag. Bleek niet door te gaan en zou nog zeker paar weken gaan duren, ik heb mijn eigen machjne al een paar weken geleden verkocht dus doe het nu op alleen filterkoffie Vandaag besloten toch maar voor een Micra te gaan. Ik denk gezien de footprint, gelijke prestaties bij frequentie waarin ik hem ga gebruiken én het prijsverschil dat dit een betere prijs/kwaliteit is. Ik krijg hem dinsdag en ga hem de komende tijd maar eens aan de tand voelen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Martyn
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 15 feb 2019, 13:11

Re: La Marzocco Linea Micra

Berichtdoor Martyn » vr 29 mar 2024, 19:06

Goedemiddag!

Mijn vragen zijn dan ook (schijnbaar) simpel. Heeft één van jullie gebruikservaring met de Micra, is het een aanrader en (indien mogelijk) hoe verhoudt de Micra zich met de La Cimbali Jr? Is het de overstap waard en zo ja (of nee) waarom (niet)?

Ik ben benieuwd naar de reacties maar in elk geval leuk om ook eens iets te posten te hebben op dit mooie forum.

Vriendelijke groet,

Floor de Keizer
Ik heb sinds begin januari een LM Micra. Gekocht bij Alleborgh en m.u.v. wat pech door een gesneuveld warmte element in de stoomboiler (meteen verholpen) super blij met de machine.

Had hiervoor een Rocket Appartamento en in alles is deze machine een verbetering (mag ook wel; want veel duurdere machine). Korte opwarmtijd en instellen via de app is top! Nul issues met de stoompijp of clearance onder de zetgroep.

Wat je vooral (bijv op de LM Micra facebook groep leest) zijn meningen over deze laatste twee dingen. Kom je van een machine waar je mega grote melkkannen onder kon zetten of zeer grote bekers + weegschaal en double spouts en wil je dat blijven doen dan kun je beter voor een Mini of andere machine gaan.

Zelf gebruik ik de naked voor alle dubbele shots; wel een tijdje geprobeerd de spout eronder te klikken maar geef toch de voorkeur aan een klein schenkkannetje om de shots te splitten (2x per dag 2 cappucino).

Stoompijp met grotere kannen gaat overigens ook prima als je het stoompijpje naar rechts van de machine doet ipv onder de machine.

Je haalt echt een dijk van een machine in huis in een heel compact jasje, waarbij de Alleborgh monteur aangaf dat wanneer je machine open hebt je ook nog eens heel makkelijk bij de onderdelen kan. Dit blijkbaar itt sommige onderdelen van de (oude) Mini. Weet niet hoe dit bij de nieuwe R is.

Verder heb ik zelf de brew pressure van 9 naar 6,5 bar teruggeschroefd omdat ik soms ook wel wat light roast espresso’s wil drinken. Machine is niet aangesloten op de waterleiding, maar gewoon op reservoir icm oscar bilt zakjes (heuvelrug - dus hardheid valt mee). Bijvullen gaat ook prettig. Pre-brew gebruik ik eigenlijk niet; merkte geen verschil en vond dat soms irritant met flushen.

Mocht je andere vragen hebben, let me know!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron