De stap van volautomaat naar semi-automat (Single boiler / HX / Dual Boiler)

koffieboonjj
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 19:42

De stap van volautomaat naar semi-automat (Single boiler / HX / Dual Boiler)

Berichtdoor koffieboonjj » do 30 mar 2023, 21:21

Hallo allemaal,

In mijn vorige (voorstel) topic heb ik al wat meer vertelt over waar ik vandaan kom als het om koffie gaat en dat ik al een tijd bezig ben met de zoektocht naar een halfautomaat en bonenmaler.

Inmiddels krijg ik dan ook een steeds beter beeld van wat er verkrijgbaar is, wat de verschillen zijn en nog belangrijker welke eigenschappen bij welke wensen horen. Daar is wel een hoop research en winkel bezoeken aan vooraf gegaan ;)

Mijn profiel in het kort: ik geniet (met mate) van espresso’s, dat zijn er 2 a 3 per dag. Dit moet dan ook de belangrijkste prestatie worden van de machine. Een stoompijp en watertap zou een mooie bijkomstigheid zijn, zodat ik op zijn tijd ook kan experimenteren met cappuccino’s, een americano voor de visite en theewater voor de vrouw. Het is dus geen must, want een losse melkopschuimer en waterkoker doet zijn werk natuurlijk ook.

Ik heb veel gehoord en gelezen over temperatuurstabiliteit tijdens het zetten. Dat dit naast enkele andere factoren een belangrijk aspect is om die ow zo lekkere espresso uit ItaIië in huis te halen. Om die reden heb ik besloten om niet meer naar de entry level machines te kijken, waar mijn zoektocht wel was begonnen. De voorkeur heeft dan ook een E61 groep of een oplossing met vergelijkbare of betere prestaties.

Of ik ook de temperatuur wil kunnen regelen ben ik nog niet helemaal uit. Wel heb ik besloten dat flow control geen must is en als ik het goed heb begrepen is dat met een E61 groep ook nog later toe te voegen.

Enkele vragen die ik nog niet beantwoord krijg voor mezelf staan hieronder. Ik ben benieuwd of jullie mij hier wat input over kunnen geven.

  • Is gebruiksgemak en de temperatuurstabiliteit van een single boiler (Vibiemme Domobar, ECM Puristika PID, QuickMill 960 Carola E61) gelijk aan een goede dual boiler (Profitec Pro 600) als je deze uitsluitend beoordeeld op het maken van espresso?
  • Binnen de Heat Exchangers heb ik het gevoel dat de Lelit MaraX v2 qua bouwkwaliteit wat minder is, maar qua temperatuur regeling wel heel gebruiksvriendelijk is. Naast dat je 3 temperatuur standen hebt, heb je er ook weinig omkijken na en hoef je niet te flushen zoals je bij andere HX machines wel moet doen. Over dit laatste hoor ik mensen eigenlijk nooit klagen, maar het lijkt mij toch dat het veel lastiger is om consistent iedere kop met dezelfde temperatuur te zetten. Laat staan als je wilt experimenteren met andere zettemperaturen. Klopt deze gedachten of zit ik er naast?
  • Als ik kies voor een single boiler en in de toekomst meer melk producten wil bereiden, dan weet ik dat ik wil gaan upgraden. Wat ik me nu afvraag is of ik dat ook ga krijgen als ik nu een HX koop. Geeft een dual boiler dan uiteindelijk toch nog meer gemak als je vaker meer dan alleen espresso’s gaat maken?
Ik ben enorm benieuwd naar jullie antwoorden en feedback op mijn gedachten. Zaterdag staat er weer een bezoekje gepland naar een winkel en dan hoop ik eindelijk de knoop door te hakken ;)

koffieboonjj
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 19:42

Re: De stap van volautomaat naar semi-automat (Single boiler / HX / Dual Boiler)

Berichtdoor koffieboonjj » di 11 apr 2023, 20:29

Het net begint zich te sluiten! Ik heb besloten om geen consessies te doen en mezelf een klein beetje te verwennen. Ik ga voor een Profitec Pro 600. Afgelopen tijd druk bezig geweest met het verdiepen in de bonemmaler. Ik denk dat ik voor een single dose ga. Er zijn ook dagen dat ik niet thuis ben en op de andere dagen drink ik ook niet extreem veel koffie. Met een single dose verwacht ik de koffie verser te houden.

Mijn oog valt nu op de Eureka Mignon Single Dose of de Niche Zero. Wat ik zo lees is eigenlijk het kiezen van een bonemmaler het ingewikkelds. Juist omdat het zo veel verschil in de smaak kan leveren en wat natuurlijk weer heel persoonlijk is.

koffieboonjj
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 19:42

Re: De stap van volautomaat naar semi-automat (Single boiler / HX / Dual Boiler)

Berichtdoor koffieboonjj » ma 24 apr 2023, 21:17

De Profitec Pro 600 + Eureka Mignon Single Dose zijn inmiddels binnen. De eerste shots waren al direct drinkbaar en ben ik verder aan het verfijnen. Onwijs blij met de aankoop. Mooi om te zien en nog leuker om mee te werken. Nu lekker verder experimenteren.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De stap van volautomaat naar semi-automat (Single boiler / HX / Dual Boiler)

Berichtdoor omeCo » ma 24 apr 2023, 21:20

Gefeliciteerd met je aanwinst!! Daar ga je veel plezier van hebben!!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron