Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

BoBo71
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 aug 2023, 16:55

Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor BoBo71 » wo 16 aug 2023, 01:20

Ik ben nieuw op dit forum, maar wil toch graag gelijk gebruik maken van de kennis hier, voor de aanschaf van een machine. Dat wordt niet mijn eerste, ik heb denk ik al weer zo'n 25 jaar geleden mijn 1e machine gekocht (Jura Classic 100, best aardig ding) en na een jaar of 12 ofzo een Solis (nu Sage, waardeloze bouwkwaliteit) gekocht. Die ging een 7 jaar geleden vlak voor verhuizing stuk, en in de nieuwe keuken was geen plek dus sindsdien behelpen met de Moka Expres.

Nu is er iets meer plek gekomen in de nieuwe keuken en wil ik weer een espresso apparaat. Omdat hier in Arnhem weinig meer aan winkel is naar mijn vorige woonplaats Utrecht gegaan, en daar bij Van Pommeren uitgekomen. Overigens naar mijn gevoel daar prettig en goed geholpen.

Vooraf had ik mijn gebruiks- en wensenlijstje gemaakt:
- niet te grote machine, heel veel plek is er ook weer niet
- gebruik: meestal 3 tot 4 x per dag 2 kopjes, waarvan alleen ochtends soms een enkele keer capucchino.
- dus: liever geen lange opwarmtijd....dus beter geen E61 machine. En een single boiler volstaat
- iig geen alu boiler, want dat proef je

Als budget had ik 1000 euro in gedachten, 750 voor machine en 250 voor een maler (zie verderop). Ik realiseer me dat dit een flink beperkende factor is, maar ik hoef (nu) ook geen top apparaat, eerst maar weer eens een paar jaar lekker bezig gaan. Een blik op de huidige prijzen leerde dat zelfs dan dat wat krap is, dus ik overweeg toch iets meer uit te geven tot ca 1250.

Wat betreft apparaat was er daar beperkt keus gezien budget en eisen, nl de Quickmill 820, de Rancilio Silvia, de Lelit Victoria en de Profitec Go. De Quickmill ken ik nog van vroeger maar ik vond de koffie verrassend genoeg niet zo goed dus die viel af. De Rancilio is een klassieker, maar als je daar eea wil kunnen instellen moet je zelf gaan schroeven aan het apparaat en een PID installeren. De Lelit Victoria en de Profitec Go hebben die standaard al, dus dat leek me een stuk handiger. De bouwkwaliteit van de Lelit leek een stuk minder, iig als de lekbak een indicatie is wel flink verschil. Dus nu op de Profitec uitgekomen.

Maar...toen ik die thuis aan mijn vrouw liet zien, vond de die niet de mooiste....idd geen mooi RVS of chroom. Dus ik twijfel nog een beetje of er alternatieven zijn bij andere winkels.
Ik vond bv de Bezzera BV09 of de La Pavoni CASABAR PID. Van de Bezzera las ik echter ergens dat die ook een vrij lange opwarmtijd heeft....klopt dat?

Heeft iemand ervaring met deze 2 machines, en/of met de Lelit en Profitec? Wat zouden jullie adviseren van deze ??


Verder wat betreft de maler:

Ik heb nog mijn oude Demoka molen liggen die ik kort na de Jura heb aangechaft, die is er vlak voor de espressomachine na 15 a 20 jaar mee opgehouden, mogelijk vastgelopen schijven (het schijnt dat je die wel eens moet vervangen, was me nooit verteld). Zelf repareren is me niet gelukt, en laten doen lijkt me met die leeftijd ook niet economisch verantwoord.

Voor een nieuwe molen kwam ik uit op de Eureka Mignon, maar dan waarschijnlijk toch de Specialita ondanks dat die 400 kost ipv 250. Volgens mij krijgt die molen best goede kritieken, klopt? Is dat een beetje OK keus passend bij het niveau van de machine? Of zouden jullie voor dat geld een andere molen aanraden?
Als alternatief had ik zelf op MP een aantal 2ehands machines gevonden, mn Macaps. Dat heeft een goede naam, en je vind ze voor rond de 250, maar de vraag is of die oude machines net zo goed (en stil) malen als die Eureka? Het gaat bv om een MXD Extreme....zijn die molens betere keus dan een nieuwe Eureka? En dan heb ik ook nog een vriend die binnenkort zijn Macap M4 Stepless weg gaat doen die ik waarschijnlijk voor nog minder zou kunnen overnemen. Wat zouden jullie adviseren??

Ik ben erg benieuwd welke combi jullie zouden adviseren.


Tot slot nog wat anders: je kan bij Van POmmeren ook sets incl. accessoires kopen war je dan wat korting op krijgt. Ik zag er eentje met o.a. een IMS Competition Douchezeef en Filterbakje....wat is dat en waarvoor, en is dat echt de moeite/euros waard?


Zo, een heel verhaal (sorry), maar ik hoop met jullie input snel de knoop door te hakken en eindelijk weer zelf een fatsoenlijke espresso te kunnen zetten....

Bedankt alvast voor je reactie met feedback!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15206
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor fransg » wo 16 aug 2023, 08:43

Ik ben nieuw op dit forum
Welkom!
Omdat hier in Arnhem weinig meer aan winkel is
Al hier geweest?

https://www.espressowinkel.nl/
Espressowinkel.nl
Hogeweg 1, 6881 EA, Velp
info@espressowinkel.nl
Tel.: +31 26 8200 332


Als budget had ik 1000 euro in gedachten

Deze thread al doorgelezen? Daar staan al veel antwoorden:

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Dennisj
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 17:38

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor Dennisj » wo 16 aug 2023, 10:26

Espressowinkel in Velp is zeker een aanrader, ze hebben daar vaak ook leuke occasions staan voor een mooie prijs.
Zelf ben ik daar vorig jaar fijn geholpen voor mijn eerste setup (occasion ecm casa + quamar m80e). Hiernaast kreeg ik ook goed uitgelegd hoe alles werkt.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1531
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor Dirk Jan » wo 16 aug 2023, 12:41


- gebruik: meestal 3 tot 4 x per dag 2 kopjes, waarvan alleen ochtends soms een enkele keer capucchino.
- dus: liever geen lange opwarmtijd....dus beter geen E61 machine. En een single boiler volstaat
- iig geen alu boiler, want dat proef je
Tja, waarom geen QuickMill met een thermoblock? Heb jaren met de voorloper van de 2820 gewerkt: 11 gram in een een kops bakje. Vanaf het moment dat ik op de maalgraad, de hoeveelheid grammen en de doorlooptijd ben gaan letten kwam daar een hele prima espresso uit. Met melk werkten we niet.
Ook hier hebben we een aantal jaren een Demoka gehad. De upgrade naar de Mazzer Mini was een flinke verbetering.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

BoBo71
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 aug 2023, 16:55

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor BoBo71 » wo 16 aug 2023, 13:32

Al hier geweest?

https://www.espressowinkel.nl/
Espressowinkel.nl
Hogeweg 1, 6881 EA, Velp
info@espressowinkel.nl
Tel.: +31 26 8200 332

Deze thread al doorgelezen? Daar staan al veel antwoorden:

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901
[/quote]

Nee, die winkel kende ik nog niet. Bedankt voor de tip. Overigens snel gekeken en die heeft in de genoemde type/prijsklasse ook alleen de Profitec Go staan volgens mij...

En ja, uiteraard, maar los van dat die tread bedoeld is voor mensen die 1e machine kopen staat in de tabel staan alleen specs, geen ervaringen.... En bij de molens staan alle modellen die ik overweeg er niet in volgens mij....

BoBo71
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 aug 2023, 16:55

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor BoBo71 » wo 16 aug 2023, 13:33

Tja, waarom geen QuickMill met een thermoblock? Heb jaren met de voorloper van de 2820 gewerkt: 11 gram in een een kops bakje. Vanaf het moment dat ik op de maalgraad, de hoeveelheid grammen en de doorlooptijd ben gaan letten kwam daar een hele prima espresso uit. Met melk werkten we niet.
Ook hier hebben we een aantal jaren een Demoka gehad. De upgrade naar de Mazzer Mini was een flinke verbetering.
Omdat ik zoals ik schreef de koffie daarvan niet lekker vond :-), was echt stuk minder dan de Profitec

Rosanne
Berichten: 334
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor Rosanne » wo 16 aug 2023, 15:14

Ik kwam deze set tegen op marktplaats

Een profitec go met een specialita maler. Toevallig de set waar jij ook mogelijk interesse in hebt.

Ik heb geen connecties met de verkoper oid, maar aangezien ik dit topic voorbij had zien komen dacht ik: ik geef het aan je door Afbeelding

https://link.marktplaats.nl/m2011689190 ... nt=app_ios


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

BoBo71
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 aug 2023, 16:55

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor BoBo71 » wo 16 aug 2023, 17:39

Ik kwam deze set tegen op marktplaats

Een profitec go met een specialita maler. Toevallig de set waar jij ook mogelijk interesse in hebt.

Ik heb geen connecties met de verkoper oid, maar aangezien ik dit topic voorbij had zien komen dacht ik: ik geef het aan je door Afbeelding

https://link.marktplaats.nl/m2011689190 ... nt=app_ios


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thanks! Ik zal hem in de gaten houden en evt bieden, al zit hij niet om de hoek :-).

BoBo71
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 aug 2023, 16:55

Re: Profitech Go of alternatief, idem voor molen ?

Berichtdoor BoBo71 » vr 25 aug 2023, 14:30

Ik kwam deze set tegen op marktplaats

Een profitec go met een specialita maler. Toevallig de set waar jij ook mogelijk interesse in hebt.

Ik heb geen connecties met de verkoper oid, maar aangezien ik dit topic voorbij had zien komen dacht ik: ik geef het aan je door Afbeelding

https://link.marktplaats.nl/m2011689190 ... nt=app_ios


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Had gelijk nadat ik je post gelezen had een bericht gestuurd naar de verkoper, maar nooit antwoord gehad en nde advertentie was tijdje later verlopen. Net te laat dus, maar toch bedankt voor de tip.


Aangezien deze combi zo snel weer verkocht is, en er verder ook geen tips of ervaringen gepost zijn over de eventuele alternatieven, wordt het toch deze set denk ik.....


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten