sage bambino waterfilter

feelsogood
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 08 okt 2023, 14:05

sage bambino waterfilter

Berichtdoor feelsogood » za 21 okt 2023, 14:45

Hallo koffie liefhebbers,

Hierbij nog even een vraagje over de Sage Bambino.

Er wordt hier standaard een waterfilter bijgeleverd. Echter na een X aantal maanden zou je dit dan eigenlijk
moeten vervangen, is de bedoeling.

Ik weet niet wat precies de functie is van de waterfilter, misschien puur een commercieel dingetje van Sage, maar is het eigenlijk wel nodig of kun je ook zonder waterfilter met dit apparaat prima een espresso zetten ?

Erik82
Berichten: 2912
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: sage bambino waterfilter

Berichtdoor Erik82 » za 21 okt 2023, 15:01

Zonder filter kan je prima espresso zetten alleen zal je espresso minder goed smaken en kan je verwachten dat je na een jaar allerlei problemen met je machine gaat krijgen omdat deze compleet verkalkt is. Dat gaat je vervolgens veel geld kosten of je gebruikt gewoon goed water of vervangt elke 4 weken je kalkfilter en dan kan je machine jarenlang zonder problemen draaien.

Espressomachines met alle dunne leidingen en kleppen zijn ontzettend gevoelig voor kalk. En denk niet dat je op dat moment maar lekker ontkalker door je machine gaat gooien want dan komt alles los en maak je het alleen maar erger. De enig methode is dan de machine compleet uit elkaar halen, losse onderdelen ontkalken en weer in elkaar zetten. En dat kost veel uren en dus ook veel geld. Met een beetje pech heb je binnen 3 jaar al ruim meer uitgegeven aan onderhoud dan dat de machine gekost heeft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1972
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: sage bambino waterfilter

Berichtdoor HanR » za 21 okt 2023, 16:27

Ik heb even gekeken, maar kom er niet precies uit.
Ik neem aan dat het filter aan de wateraanzuigslang zit die in het waterreservoir hangt.
(Foto??
Filter ontkalkt het water.
Vervangen om de twee maanden vermoed ik, maar ik denk dat er wel iets over in de gebruiksaanwijzing staat.

Erik82
Berichten: 2912
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: sage bambino waterfilter

Berichtdoor Erik82 » za 21 okt 2023, 19:17

Die 2 maanden is wel lang. Ik heb meerdere filters gemeten met verschillende periodes en ze geven allemaal 2 maanden op maar na een maand zijn ze nagenoeg allemaal al op. Dat is verkooppraat tegenover de werkelijkheid. Alleen die grote zakken lijken langer mee te gaan. En als je machine vol met kalk zit valt dat ook niet onder de garantie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1972
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: sage bambino waterfilter

Berichtdoor HanR » za 21 okt 2023, 21:40

Er wordt over het algemeen 16 tot 20 liter opgegeven voor die kleine filtertjes.
Een HX machine flush je zoveel, dat ik je helemaal gelijk geef. Een klein machientje, zoals de Sage redt het wel.

feelsogood
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 08 okt 2023, 14:05

Re: sage bambino waterfilter

Berichtdoor feelsogood » zo 22 okt 2023, 15:08

Ik heb de handleiding er ook even bij gepakt.

In de handleiding staat dat aangeraden wordt elke 3 mnd het filter te vervangen,
bij een waterhardheidsniveau van 4. Bij een whn van 6 kun je elke 2 maanden het filter vervangen.

(bij mijn vorige apparaat heb ik nooit een filter gebruikt of vervangen en die ging zonder problemen jaren mee)

Daarnaast is er nog een reinigings- en ontkalkingscyclus.
Als het zover is , knippert de knop voor 2 kopjes continu. Dit betekent dat het
apparaat gereinigd en ontkalkt moet worden.
Hiervoor moet je een ontkalkingspoeder (Sage , the descaler ) aan het water in de waterbak toevoegen.
Daarna nog een spoelcyclus doen.

Er zijn dus kennelijk 2 manieren om de kalk tegen te gaan ?
Preventief filtert het filter de meeste kalk uit het water, als er dan nog wat overblijft
wordt het denk ik met de reinigingscyclus - ontkalkingscyclus uit de machine verwijderd.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten