Boiler druk Vibiemme Domobar Junior HX

Ollie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 08:31

Boiler druk Vibiemme Domobar Junior HX

Berichtdoor Ollie » vr 10 nov 2023, 21:45

Als mijn Vibiemme Domobar Junior HX aan staat zie ik dat de druk van de boiler telkens naar de 1 bar gaat en dan na een minuut ongeveer langzaan gaat zakken. Het oranje lampje gaat branden, je hoort dat hij gaat verwarmen en gaat weer naar de 1 bar enzovoorts.
Nu lijkt het mij dat er dus ergens druk verloren gaat. Ik zie aan de buitenkant niet dat hij ergens lekt en hoor ook niets. Ga hem morgen maar een openschroeven, maar vroeg mij af of iemand weet of dit een bekent issue is en waar ik het beste kan zoeken?

Thanks, Ollie

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Boiler druk Vibiemme Domobar Junior HX

Berichtdoor manduca » za 11 nov 2023, 14:13

TLDR; er is geen issue

Hij lekt warmte :). Hij koelt dus af. Dat is normaal omdat de omgeving kouder is dan in de boiler (gelukkig maar; mensen dan het slecht boven de 35°C).
En als het afkoelt, gaat de druk omlaag.

Daarom gaat je element aan om de boel weer op te warmen, en gaat de druk weer omhoog.

Afhankelijk van de gebruikte techniek duurt de cyclus langer (clickson thermostaatje) of korter (PID). Feitelijk maakt het voor een stoomboiler weinig tot geen moer uit.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Ollie
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 08:31

Re: Boiler druk Vibiemme Domobar Junior HX

Berichtdoor Ollie » za 11 nov 2023, 15:49

Bedank voor je reactie Manduca!

Ik begrijp wat je bedoeld, maar de cyclus duurde eerder een stuk langer en is (was) nu bijna continue...

Anyways, denk dat ik het euvel al gevonden heb! Heb de machine opengemaakt en zag dat het vacuumventiel wat sputterde bij het initeel opwarmen en daarna een klein beetje bleef lekken. Heb het vacuumventiel er uitgehaald en daar zat wat kalk en zwarte aanslag op. Vacuumventiel even uit elkaar gehaald, met wat Scotch-Brite schoon gemaakt en het rubber ringetje met wat Molykote 111 ingevet.

Daarna nog een kleine sputter bij het initeel opwarmen, maar daarna niet meer. En de boiler druk blijft nu veel langer stabiel voordat hij weer gaat opwarmen.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Boiler druk Vibiemme Domobar Junior HX

Berichtdoor manduca » za 11 nov 2023, 19:10

Dat had je er niet bij verteld :). Altijd goed om een tweede op voorraad te hebben. Het zijn verbruiksartikelen. Maar met wat poetsen kun je het een beetje oprekken.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron