Espresso moet je leren drinken ?

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Dirk Jan » za 27 jan 2024, 12:45

Even ter ondersteuning. Met onze QuickMill konden we uiteindelijk na enige tijd (lees jaren) een heerlijke espresso maken van een budgetboon, wel een verse boon bij een Nederlandse brander vandaan. Dat proces verliep in stapjes. Was ik tevreden, dan hielden we het zo totdat één van ons het beter wilde. Weer een variabele aangepast. Dat ging zo enkele jaren door en steeds werd de kwaliteit beter, dat liep dus op met onze wens tot verbetering op dat moment.
Toen ik een paar jaar geleden een Pavoni kocht wist ik niet waar ik aan begon, de espresso's waren dan weer wel en dan weer niet te drinken. Veel, heel veel verschillende methodes uitgeprobeerd en de variabelen eindeloos anders ingesteld, ik heb er spreadsheets mee vol geschreven. De verschillen waren soms bijna niet te merken of het ging opeens heel erg mis of per ongeluk een schot in de roos.
Wat een lol heb ik daar aan beleefd.
Na een jaar kon ik zeggen dat ik min of meer kan lezen en schrijven met de La Pavoni Europiccola.
Veel plezier met het instellen!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » za 27 jan 2024, 13:36

Thnx guys, ja heb hem nu pas een paar dagen in huis. Dus wellicht moet ik het even tijd geven, tweaken, meer meten, en proberen van diverse bonen.

Apparaat is nog ook nieuw, die 2 keer water door de boiler laten lopen kan misschien ook nog niet voldoende zijn geweest.

Dat flushen doe ik 4/5 seconden voor elk shot.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor bobbee » za 27 jan 2024, 13:59

Waarschijnlijk staat de zetdruk te hoog op 11 bar. Kan afgesteld worden naar 9 bar. Dat zorgt al voor zachtere koffie.

De flush moet je doen tot de flash boil weg is. 4 a 5 sec zegt daar niks over.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Frup » za 27 jan 2024, 18:13

Je zou toch ook even na extractie moeten wegen. Hoeveel espresso krijg je na die 25 sec. met 16gr. bonen?
Misschien maal je te fijn, of is je temperatuur te hoog. Dan leer je espresso drinken ook wel af.
Blijven tweaken zoals al gemeld. Het gaat zeker lukken!
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Dirk Jan » za 27 jan 2024, 19:09

en proberen van diverse bonen.
Nee, dat zou ik nou juist niet doen. Neem 1 boon die bij je smaakprofiel past en ga daarmee aan de slag. verander pas van boon als je het bij deze boon onder de knie hebt. Anders heb je er weer een variabele bij, waarbij de andere variabelen ook ineens heel anders komen te liggen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » za 03 feb 2024, 23:21

Ik heb al wat betere shotjes gehad, maar de koffie was op dus ben vanaf vandaag over op een nieuwe boon. De FIVR van Lot61.
Normaliter en nu ook een prima smaak bij de Americano en Cappuccino.

Maar de espresso vond ik nog een beetje zurig onder de tong. Fijner malen zou je denken, dan komt de koffie met pijn en moeite eruit geperst. En dan nog steeds een zuurtje.

Ik merk ook dat de pucks bijna altijd er waterig uit komen. Doet me denken, is de double filterbakje van Bezzera dan te groot? Ik doe er telkens 18 gram in, maar wellicht 20 gram eens proberen, kan die makkelijk hebben wat betreft ruimte.

Druk is zoals eerder aangegeven hier op 11 bar, levert het veel op als ik die terug kan brengen naar 9?

Wat de puck gaat er verkeerd 🤔

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor cremalover » zo 04 feb 2024, 09:28

Ik heb al wat betere shotjes gehad, maar de koffie was op dus ben vanaf vandaag over op een nieuwe boon. De FIVR van Lot61.
Normaliter en nu ook een prima smaak bij de Americano en Cappuccino.

Maar de espresso vond ik nog een beetje zurig onder de tong. Fijner malen zou je denken, dan komt de koffie met pijn en moeite eruit geperst. En dan nog steeds een zuurtje.

Ik merk ook dat de pucks bijna altijd er waterig uit komen. Doet me denken, is de double filterbakje van Bezzera dan te groot? Ik doe er telkens 18 gram in, maar wellicht 20 gram eens proberen, kan die makkelijk hebben wat betreft ruimte.

Druk is zoals eerder aangegeven hier op 11 bar, levert het veel op als ik die terug kan brengen naar 9?

Wat de puck gaat er verkeerd 🤔
Suiker doet wonderen.En beetje melk.

Kaan
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Kaan » za 10 feb 2024, 22:57

Kleiner filterbakje icm wdt tool doet wonderen. 8-)
Ben naar een 16-18 gram filterbak gegaan en merk al flink verbetering nu.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor Dirk Jan » zo 11 feb 2024, 09:41

Kijk, dat gaat de goede kant op. Top.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Espresso moet je leren drinken ?

Berichtdoor robinfcb » zo 11 feb 2024, 12:28

Kleiner filterbakje icm wdt tool doet wonderen. 8-)
Ben naar een 16-18 gram filterbak gegaan en merk al flink verbetering nu.
Mooi, want aan de FIVR kan het niet liggen, die boon heeft een hele lage aciditeit. Goede keuze!
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron