Vibiemme Domobar pomp kapot?

Dawasiknie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 11:31

Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Dawasiknie » zo 25 feb 2024, 11:18

Ben ik weer :roll: Twee weken goed koffie kunnen zetten met tweedehands vibiemme domobar oud model single boiler. Nu merkte ik sinds gisteren dat er precies minder druk gemaakt werd, koffie liep slecht door en er kwam minder water door. Pomp maakte ook duidelijk minder lawaai. Vandaag even opengeschroefd en er bleek een knik in het ingaande slangetje te zitten (door de vorige eigenaar zo terug in elkaar gezet) en rond die knik zat een beetje kalk of iets anders wits. Slangetje er af gehad, schoon gemaakt en terug er op. Terug aan gezet en ik heb wel stroom, rood lichtje gaat aan maar bij het naar boven doen van de hendel hoor ik alleen klik en de pomp doet absoluut niks meer. Zie ik iets over het hoofd of is de pomp kapot? ulka uit 2020 staat er op.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor bobbee » zo 25 feb 2024, 11:28

Kan het knopje zijn achter hevel van de E61 groep. Kan een kabeltje zijn of iets. Pomp zou je kunnen testen als het een 230v versie is met stroom rechtstreeks erop.

Disclaimer: Alles op eigen risico en niet doen als je geen kennis hebt of handig bent. Je werkt met stroom dan!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Dawasiknie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 11:31

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Dawasiknie » zo 25 feb 2024, 11:34

Kan het knopje zijn achter hevel van de E61 groep. Kan een kabeltje zijn of iets. Pomp zou je kunnen testen als het een 230v versie is met stroom rechtstreeks erop.

Disclaimer: Alles op eigen risico en niet doen als je geen kennis hebt of handig bent. Je werkt met stroom dan!
Alle kabeltjes steken goed in. Ik zie nu ook dat de lampjes van stoom en water niet meer aan gaan, raar dat werkte een half uur geleden voordat ik hem openschroefde allemaal nog perfect en ben nergens anders aan geweest als alleen het slangetje aan de pomp. Nee, een slangetje erop en eraf halen dat lukt nog net maar ik ga maar geen stroom op een pomp zetten :/

Dawasiknie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 11:31

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Dawasiknie » zo 25 feb 2024, 12:09

man man, ik had het waterreservoir naast het machine staan :roll: , en dan gaat er blijkbaar een beveiliging aan. Met het waterreservoir op de vering werkt alles weer, de pomp ook maar maakt minder lawaai als anders.

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Verenjano » zo 25 feb 2024, 13:37

Heeft de pomp het reservoir misschien een keer helemaal leeggetrokken en zit er wat lucht in het systeem?

Dan klinken ze ook eventjes een beetje anders, maar dat zou met een tijdje laten doorlopen weer opgelost moeten zijn.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Dawasiknie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 11:31

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Dawasiknie » zo 25 feb 2024, 13:47

Heeft de pomp het reservoir misschien een keer helemaal leeggetrokken en zit er wat lucht in het systeem?

Dan klinken ze ook eventjes een beetje anders, maar dat zou met een tijdje laten doorlopen weer opgelost moeten zijn.
Ik heb hem terug in elkaar gezet en hij doet alles wat hij moet doen maar met minder lawaai als eerst. Ik denk dat die knik in dat slangetje ervoor zorgde dat de pomp harder moest werken en daarom meer lawaai maakte? Melk opschuimen lijkt ook beter te gaan 🥳

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Verenjano » zo 25 feb 2024, 14:42

Dat heeft niks met de pomp te maken, maar fijn dat het allemaal werkt :mrgreen:
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Dawasiknie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 11:31

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Dawasiknie » zo 25 feb 2024, 17:10

Dat heeft niks met de pomp te maken, maar fijn dat het allemaal werkt :mrgreen:
Het water komt wel via het zelfde slangetje binnen?

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Vibiemme Domobar pomp kapot?

Berichtdoor Verenjano » zo 25 feb 2024, 21:03

Ja klopt, maar het water in de boiler zorgt voor stoom en dat komt onder druk van de boiler via de stoompijp naar buiten. Dus daar komt de pomp niet aan te pas :)
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron