Rancilio Silvia drukopbouw

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » zo 25 feb 2024, 19:06

Ik heb een tweedehands Rancilio Silvia V3 aangeschaft met een Rocky maler.

Ik krijg de espresso niet zoals ik hem wens. Hij stroomt veel te hard door, ik maal op de laagste stand met de Rocky maler en dit resulteerd in bijna poeder, als ik hem nog lager zet hoor ik de metalen maalschijven tegen elkaar komen.

Dit maalsel gebruik ik en druk het aan met ongeveer 15 Kg, daarna is bij een dubbele shot de doorlooptijd hoogstens 15 seconde en dan heb ik 40 cl koffie met een lichte schuim laag. Ik gebruik AH bonen Lavazza Oro

Volgens mij is de druk te hoog maar ik krijg hem niet lager. Ik heb het OPV al teruggedraaid.

Moet de overstort slang water geven bij een gewoon zet proces, dat doet hij namelijk niet ?????

Pti
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Pti » zo 25 feb 2024, 20:36

Ik gebruik AH bonen Lavazza Oro
Je koffiemolen is geen bijzonder goede koffiemolen, als je dan ook nog met "ouwe meuk" koffiebonen probeert espresso te maken ga je extra veel van die koffiemolen vragen. Met vers gebrande koffiebonen óf een betere koffiemolen zal het wél lukken om de juiste/gewenste doorlooptijd te halen.

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » zo 25 feb 2024, 22:21

@Pti Dinsdag vers gemalen koffiebonen kopen en kijken of dat wat uitmaakt...


Koffiemolen helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt, zag er nog prima uit en fijner dan poeder kan het toch niet worden?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor bobbee » zo 25 feb 2024, 23:32

Nee! Geen gemalen koffie kopen! Dat is sowieso geen optie.
Vers gebrande koffie kopen en zelf malen. Gemalen koffie is na 15 minuten al niet meer geschikt om je extractie op te beoordelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor manduca » ma 26 feb 2024, 09:03

Er zit een beveiligingsschroef in de Rocky die moet voorkomen dat je de schijven tegen elkaar draait. Die moet je er uit halen. Dan kun je waarschijnlijk wel fijn genoeg.

Het is inderdaad geen top maler (heb hem ook gehad), maar je moet er zeker een redelijke espresso mee kunnen zetten.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » ma 26 feb 2024, 09:43

dank je @manduca .... ik ga op zoek naar de beveiliging die er uit moet.

blijft nog wel mijn vraag staan, moet het overstort slangetje water geven bij het zet proces.?

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1515
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Dirk Jan » ma 26 feb 2024, 10:21

Als je dit slangetje bedoelt
Afbeelding
Bij de Silvia die ik gebruik (V2) komt daar tijdens het zetten een klein stroompje water uit.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor manduca » ma 26 feb 2024, 11:20

Ja, dat is normaal. De pomp levert zo’n 15 bar druk. 10 bar daarvan komt ongeveer op de koffie. De rest wordt door de OPV via dat slangetje afgevoerd naar de waterbak.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Djodjotje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 15:43

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor Djodjotje » ma 26 feb 2024, 14:38

Er zit een beveiligingsschroef in de Rocky die moet voorkomen dat je de schijven tegen elkaar draait. Die moet je er uit halen. Dan kun je waarschijnlijk wel fijn genoeg.

Het is inderdaad geen top maler (heb hem ook gehad), maar je moet er zeker een redelijke espresso mee kunnen zetten.
Gevonden, schijven kunnen nu op elkaar komen maar alleen onder de " 0 " lijkt me prima zo ..

Nu eerst andere bonen,

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia drukopbouw

Berichtdoor manduca » ma 26 feb 2024, 17:55

De cijfertjes zijn puur voor je eigen referentie. Het echte 0 punt is wanneer de schijven tegen elkaar komen (molen leeg, en aanzetten en dan langzaam steeds fijner draaien. Het kan geen kwaad als ze elkaar licht raken). Dat 0 punt moet je onthouden (of kun je zelf even labelen).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten

cron