Wat mij nu zo intrigeert is wat dan de functie van de PID nog is als deze niet het verwarmingselement in de zetgroep regelt.rolf schreef:Die PID op de Bezzera BZ07 regelt inderdaad de boiler temperatuur; niet de zetgroep. Het klopt dat het op de zetgroep nóg meer zou uitmaken. Maar ja, voor deze prijs is zo'n boiler PID al erg fraai. Je kunt inderdaad vanaf het PID-display de temperatuur bijstellen, zonder de machine open te schroeven. Zodat je de stoompower en koffiewater temperatuur direct naar eigen wens kan finetunen. Verder regelt een PID uiteraard de temperatuur nauwkeuriger dan een gewone thermostaat.
En het leuke aan de BZ07 met eigen verwarmde zetgroep is (die heeft 2 eigen verwarmingselementjes), dat Bezzera een geinige optie heeft bedacht met de PID: een ECO stand die je via de PID instelt. Dan wordt de boiler niet opgewarmd, maar de zetgroep wèl. Vervolgens kan je dan heel snel 1 a 2 kopjes koffie zetten. Door de verwarmde zetgroep is het koffiewater precies voldoende op temperatuur. Handig voor als je snel even een bakkie wilt drinken en niet de hele machine wilt opwarmen; en het is ook nog 's milieu verantwoord
Ik neem dus aan dat het verwarmingselement een constante temperatuur instelling heeft waarbij de temperatuur van het uitlopende water dus min of meer gewijzigd wordt door de ingangstemperatuur van het water dat de zetgroep in gaat te wijzigen... Van enige nauwkeurigheid is dan volgens mij geen sprake meer en wordt met de PID de plank dus volstrekt misgeslagen (wordt slechts geappelleerd aan de PID hype van dit moment). Of ehmmm zie ik dat soms verkeerd.