De kop van de Bezzera BZ07

1
Gesplitst van "Host 2009"
rolf schreef:Die PID op de Bezzera BZ07 regelt inderdaad de boiler temperatuur; niet de zetgroep. Het klopt dat het op de zetgroep nóg meer zou uitmaken. Maar ja, voor deze prijs is zo'n boiler PID al erg fraai. Je kunt inderdaad vanaf het PID-display de temperatuur bijstellen, zonder de machine open te schroeven. Zodat je de stoompower en koffiewater temperatuur direct naar eigen wens kan finetunen. Verder regelt een PID uiteraard de temperatuur nauwkeuriger dan een gewone thermostaat.

En het leuke aan de BZ07 met eigen verwarmde zetgroep is (die heeft 2 eigen verwarmingselementjes), dat Bezzera een geinige optie heeft bedacht met de PID: een ECO stand die je via de PID instelt. Dan wordt de boiler niet opgewarmd, maar de zetgroep wèl. Vervolgens kan je dan heel snel 1 a 2 kopjes koffie zetten. Door de verwarmde zetgroep is het koffiewater precies voldoende op temperatuur. Handig voor als je snel even een bakkie wilt drinken en niet de hele machine wilt opwarmen; en het is ook nog 's milieu verantwoord ;)
Wat mij nu zo intrigeert is wat dan de functie van de PID nog is als deze niet het verwarmingselement in de zetgroep regelt.

Ik neem dus aan dat het verwarmingselement een constante temperatuur instelling heeft waarbij de temperatuur van het uitlopende water dus min of meer gewijzigd wordt door de ingangstemperatuur van het water dat de zetgroep in gaat te wijzigen... Van enige nauwkeurigheid is dan volgens mij geen sprake meer en wordt met de PID de plank dus volstrekt misgeslagen (wordt slechts geappelleerd aan de PID hype van dit moment). Of ehmmm zie ik dat soms verkeerd.

Re: Host 2009

2
Wat dit betreft wachten we eigenlijk nog altijd op het definitieve antwoord van een terzake deskundige. Want voor zover ik weet is die temperatuur van de kop helemaal niet constant, maar wordt die geregeld door een simpel bimetaaltje met een dode band van maar liefst 10C. Als gezegd is dat echter een nog niet bevestigd-, of ontkend gegeven.
Mocht dat van die dode band van 10C echter wel zo zijn, dan is mijns insziens een PID op de boiler volstrekte onzin omdat de onnauwkeurigheid van die kop vele malen groter is dan de nauwkeurigheid van de PID.

Wat ik dan ook niet begrijp is dat, als ze dan tòch een PID monteren, ze deze niet op de kop zetten, i.p.v. op de boiler.... Maar wie ben ik?

Er zijn tegelijkertijd erg veel zeer tevreden Bezzera-gebruikers, dus iets zullen ze toch wel goed hebben gedaan...

En over die Eco-stand ben ik vooralseerst nog een beetje sceptisch. Als ik al zie wat voor invloed omgevingstemperatuur op het eindresulaat heeft bij mijn E61 (hier klikken)... :roll: Ik zou dan wel eens wat metingen willen zien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Wat ECM manu betreft: er zijn weinig fabrikanten die én een nieuwe modellijn én direct voldoende productie voorhanden hebben om ECM manu te kunnen voorzien.
Maar iets in mij zegt me dat er nog wel ergens een pakhuis vol met ECM manu's staat.
Dan zal de kern van de problemen wel draaien om afname- cq. betalings-verplichtingen.
Er gaat niets boven morgen.

4
Spironski schreef:Er zijn tegelijkertijd erg veel zeer tevreden Bezzera-gebruikers, dus iets zullen ze toch wel goed hebben gedaan...
Ik ben wat dat betreft van nature misschien wat cynisch. Mensen willen ook gewoon graag geloven dat ze iets goeds hebben gekocht. Laatst heb ik nog een Silvia gebruiker geholpen die al jaren lirisch was over zijn espresso apparaat maar waarvan de 'foute' koffietermostaat toch mooi de koffie affakkelde. Ik geloof dat ie niet eens echt blij was toen ie later betere crema kreeg... het gekwetste ego zat de goede smaak duidelijk in de weg.

6
AndreM schreef:
Spironski schreef:Er zijn tegelijkertijd erg veel zeer tevreden Bezzera-gebruikers, dus iets zullen ze toch wel goed hebben gedaan...
Ik ben wat dat betreft van nature misschien wat cynisch. Mensen willen ook gewoon graag geloven dat ze iets goeds hebben gekocht. Laatst heb ik nog een Silvia gebruiker geholpen die al jaren lirisch was over zijn espresso apparaat maar waarvan de 'foute' koffietermostaat toch mooi de koffie affakkelde. Ik geloof dat ie niet eens echt blij was toen ie later betere crema kreeg... het gekwetste ego zat de goede smaak duidelijk in de weg.
Sterk punt
Is de 6th wave aan het voorbereiden

7
Bluecold schreef:De BZ07 groep werkt ook niet met een bimetaaltje. De zetgroepelementen staan gewoon altijd aan.
Dat dacht ik in het begin ook...totdat een aantal mensen op dit forum er van overtuigd waren dat het bimetaaltjes waren. Toen realiseerde ik me dat of...er zitten geen bimetaaltjes in en mensen roepen maar wat...of ze hebben gelijk. Ik ben maar gewoon gaan genieten van de koffie en me er maar niet meer druk om gemaakt. Vind het wel opmerkelijk dat niet niemand anders geageerde op je opmerking.

Heeft er iemand hier toevallig een goede temp. opnemer en aquisitie software..en is die persoon toevallig geinteresseerd om eens de temp. swing te meten van een BZ07 kop en het zetwater? Kunnen we onder het genot van een paar goede bakjes eens bij mij thuis gaan doen...ik ben namelijk erg benieuwd, als de temp. niet stabiel is vind ik de keuze van Bezzera om een PID uit te brengen erg opmerkelijk. (marketing technisch is het misschien wel interessant ?).

Een goed nieuwjaar allemaal !

8
Bluecold schreef:De BZ07 groep werkt ook niet met een bimetaaltje. De zetgroepelementen staan gewoon altijd aan.
Ik had ook gehoopt dat er onderhand een werkelijk ter zake deskundige was opgestaan om "het mysterie van de BZ07" op te lossen (klinkt als een spannend jongensboek nietwaar?). Want als die elementen de hele tijd aan staan lijkt me dat eerlijk gezegd helemaal niet goed voor de stabiliteit? Dus ongeacht hoe warm of koud de kop is: gewoon aan staan? Als ik zie hoezeer omgevingstemperatuur al invloed heeft op mijn E61... je zou toch willen dat er enige sturing is. Waar is Rolf, kan hij er niets van zeggen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:
Ik had ook gehoopt dat er onderhand een werkelijk ter zake deskundige was opgestaan om "het mysterie van de BZ07" op te lossen (klinkt als een spannend jongensboek nietwaar?). Want als die elementen de hele tijd aan staan lijkt me dat eerlijk gezegd helemaal niet goed voor de stabiliteit? Dus ongeacht hoe warm of koud de kop is: gewoon aan staan? Als ik zie hoezeer omgevingstemperatuur al invloed heeft op mijn E61... je zou toch willen dat er enige sturing is. Waar is Rolf, kan hij er niets van zeggen?
Nou, , zolang je keuken geen 13 graden wordt ;) zal de omgevingstemp. weinig invloed hebben (de temp. in mijn huis schommelt gewoon tussen de 19,5 en 21,5 normaliter, ook in de keuken, dit ga je echt niet merken op de temp van de kop lijkt me). Trouwens, ik neem aan dat je de temp van het water in je E61 kop hebt gemeten? Zou het niet gewoon de lage temp. van het verse water zijn die ervoor zorgt dat de zet temperatuur lager is wanneer het bibberen is bij jou in de keuken?

ik vraag me wel af wat het verwarmend vermogens is van de elementjes over een aantal jaar?