is optimaal voor een espresso?
ik dacht altijd 8 maar mijn quick drukmeter geeft bij goed tampen meestal 10 aan.Is dit verder goed ?
Re: hoeveel bar...
2Begrijp me niet verkeerd, maar door de topics die je de laatste tijd hebt gepost, krijg ik de indruk dat je je wat veel op de 'feiten en cijfertjes' concentreert. Ik zou zeggen: ga lekker proeven, een beetje rond spelen, ik denk dat je het meeste vanzelf wel merkt
Maar als antwoord op de vraag: vaak wordt 9-9,5 bar als 'optimaal' bestempeld. Echter, ik heb het gevoel dat dit een beetje te strikt is. Ik zou zelf zeggen dat het met 7-10,5bar prima moet gaan. Maar misschien is dat omdat ik zelf geen 'optimale fijnproever' ben zoals sommige mensen zijn.
Een hendelmachine levert een afnemende druk. In het begin is die -geloof ik- rond de 9, maar naarmate het water doorloopt neemt deze af tot ongeveer 7bar. En dat schijnt prima te smaken!
(stiekem wil ik nog een keer met een hendelmachine aan de gang. Lijkt me geweldig 'romantisch'!)
Zelf staat mijn druk op ongeveer 10bar. Voor mij is dat prima!

Maar als antwoord op de vraag: vaak wordt 9-9,5 bar als 'optimaal' bestempeld. Echter, ik heb het gevoel dat dit een beetje te strikt is. Ik zou zelf zeggen dat het met 7-10,5bar prima moet gaan. Maar misschien is dat omdat ik zelf geen 'optimale fijnproever' ben zoals sommige mensen zijn.
Een hendelmachine levert een afnemende druk. In het begin is die -geloof ik- rond de 9, maar naarmate het water doorloopt neemt deze af tot ongeveer 7bar. En dat schijnt prima te smaken!
(stiekem wil ik nog een keer met een hendelmachine aan de gang. Lijkt me geweldig 'romantisch'!)
3De elektra MCaL gaat vanaf 6 naar beneden tot iets van 4, net als de La Peppina. De PV zal ook in die buurt liggen.
Bars zeggen niet zo gek veel. La Marzocco hefboommachines van vroeger gingen van 14 naar 7 bar.
Veel data over hefboomgroepen en druk is er niet. Maakt kennelijk niet zoveel uit allemaal.
Bars zeggen niet zo gek veel. La Marzocco hefboommachines van vroeger gingen van 14 naar 7 bar.
Veel data over hefboomgroepen en druk is er niet. Maakt kennelijk niet zoveel uit allemaal.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
4Heb je misschien gelijk in.SteefM schreef:Begrijp me niet verkeerd, maar door de topics die je de laatste tijd hebt gepost, krijg ik de indruk dat je je wat veel op de 'feiten en cijfertjes' concentreert. Ik zou zeggen: ga lekker proeven, een beetje rond spelen, ik denk dat je het meeste vanzelf wel merkt![]()
Maar ik heb 10 jaar een thermoblock gehad zonder metertjes etc.
De laatste anderhalf ook nog een Ponte.Simpel machientjes en daar zet ik een perfecte espresso mee.Puur op gevoel.
Nu zie ik opeens een drukmeter en ga ik daar idd op letten.Misschien teveel.