Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor SteefM » wo 16 mei 2012, 09:36

Ligt eraan of je op een windowsbak of een mac werkt. Mac: tegelijk option+e en dan weer e (of a voor á, o voor ó etc.). PC: ik lees hier dat je control + ', en dan e moet drukken.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » za 11 aug 2012, 01:24

Even een vervolgje:

Zoals ik al had geschreven vond dhr Donga de geluidisolatie blijkbaar wel een leuk projectje, en kwam hij nog met de suggestie om extra isolatie schuim aan de binnenkant van de kast aan te brengen.
De Silent Running dient vooral om het mee-dreunen van de buitenkant tegen te gaan, het 13mm dikke AcustiCab schuim waar we het hier over hebben, dient meer om de hogere ratels te absorberen. Het spul is hittebestendig (tot 80C) en als de zijkanten zijn afgetaped (met AcustiTape) ook vochtbestendig.

Het heeft even geduurd voordat ik gelegenheid vond om het spul te monteren, maar ik heb het er nu een tijdje in zitten. Ik moest weer even de kast van mijn apparaat demonteren en heb de plaat AcustiCab in passende stukken gesneden voor de zij-, en achterpanelen. Ook het deksel heb ik voorzien van het schuim. De voor-, en onderkant heb ik onbehandeld gelaten.
Het meeste werk was nog bijna om die 16 zijkantjes af te tapen. De AcustiCab zelf is voorzien van een behoorlijk sterke hechtlaag en heb je allicht zo gemonteerd.
Gelukkig heeft mijn machine een redelijk ruime kast, maar de "brainbox" en het waterfilter drukken nu een beetje in het schuim, aan weerszijden verdwijnt natuurlijk wel 13mm ruimte, nietwaar?

En ik moet zeggen: het werkt! Ik zou niet eens zeggen dat de "geluidsdruk" (bij gebrek aan een beter woord) als eerste indruk zoveel minder is geworden, maar vooral de kwaliteit van het geluid is merkbaar veranderd. Het klinkt allemaal wat doffer, wat "verder weg", en uiteindelijk toch ook wel zachter. De machine dus gewoon weer een stukje stiller geworden. Heerlijk.

Ik merk ook hoeveel trilling de machine doorgeeft aan mijn simpele werkbladje. Dat straalt nog een flinke hoeveelheid geluid af, hoor ik nu. Maar eens zien of ik dàt kan veranderen. De machine op een mooi stukje zwart graniet zetten wellicht? :mrgreen:

Mijn dank aan Wicher Donga van Merford Accoustiekwinkel voor het zo enthousiast meedenken en meedoen. Fijn, zulke mensen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » di 06 nov 2012, 18:15

Drie maanden verder heb ik nog een laatste aanvulling.

Wicher heeft de voorlaatste alinea in mijn vorige post -over het doorgeven van trilling aan het werkblad- gelezen, en kwam als follow up met nog een derde oplossing: Regufoam. Het moest onder de voetjes van mijn machine worden geplaatst, en zou dan voorkomen dat mijn werkblad mee zou trillen, met geluidsreductie als gevolg.

Voor mensen die hun machine op een stevig stenen aanrecht hebben staan zal het product vermoedelijk niet zoveel doen. Voor ieder die een minder “dode” drager onder z’n machine heeft, kan het aanzienlijk uit maken.

Dit Regufoam lijkt een beetje op Karrimat (van die slaapmatjes), maar dan anders. Het is 12mm dik, en je hebt het in verschillende dichtheden. Na aanvankelijk Regufoam 150 te hebben geprobeerd, kwamen we uit op Regufoam 300, een stukje steviger. Welke dichtheid je nodig hebt is afhankelijk van het gewicht van je machine (bij mij zo’n 30kg, er is ook nog een 220 variant).

Het is een stevig maar toch soepel schuim dat de trilling van je machine opvangt. Ik kreeg een strip van het spul thuisgestuurd samen met AcustiTape om het waterdicht te maken. Ik heb zelf uit die strip vier rondjes met een doorsnede van 5 cm gesneden, die precies onder de voetjes van mijn machine pasten. Daarna afgetaped met de zwarte AcutiTape, waardoor je de schijfjes nauwelijks meer ziet. De voetjes van mijn machine zijn gewoon wat hoger geworden.

Het geluid reducerend effect is bij mij behoorlijk groot. Het werkblad straalt lang niet meer zoveel geluid uit, het is nu alleen nog maar het espresso-apparaat zelf dat geluid maakt. Het klinkt dus weer wat doodser.

Er is één klein nadeel: bij het inzetten en uithalen van de portafilter sta je flink aan de machine te sleuren, en dan wiebelt het apparaat een klein beetje, het schuim is nu eenmaal enigszins soepel. Maar het is geenszins van de orde dat het hinderlijk is. Het is ook meer in het horizontale vlak (heen en weer) dan dat het apparaat “kantelt”. Ik heb het er nu enkele weken onder en het bewegen is zo weinig dat het me niet eens meer op valt.

Van de drie dingen die Wicher me heeft toegestuurd is dit de simpelste en minst ingrijpende methode om het geluid van je apparaat te reduceren. En ik vermoed ook de goedkoopste. Dus als je geen granieten aanrecht hebt maar iets van metaal of hout, kan het zeker de kleine moeite waard zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » wo 21 nov 2012, 15:16

Ik was eergisteren bij Kafko voor onderhoud van mijn machine en daarbij is ook de vibratiepomp vervangen. Na bijna 10 jaar dienst was die daar wel aan toe, en ik moet zeggen dat het ook veel uitmaakt in het geluid. Ik heb nu een stuk minder gedreun en getril!
Er zat een iets goedkopere Ulka in, nu een iets steviger exemplaar, misschien maakt dat ook nog iets uit. Maar Peter bevestigde dat het mensen altijd opviel dat het geluid van een nieuwe pomp een stuk stiller is dan van de oude.

Ik heb het met hem ook gehad over de geluidsisolatie die ik heb aangebracht. Het AcustiCab zorgt er namelijk ook voor dat de temperatuur in de kast van de machine behoorlijk omhoog gaat, tot wel 80C. En dat vond Peter toch wel aan de limiet.
Ik heb dus het bovenpaneel van mijn machine weer ontdaan van het schuim, zodat de temperatuur binnenin de kast met zo'n 5C omlaag gaat. Er zit nu dus alleen nog maar AcustiCab schuim aan de zij-, en achterkant van mijn machine. En ook dat helpt al flink om het geratel minder te maken.

Al met al, na 4 verschillende ingrepen heb ik nu een zacht zoemende machine, in plaats van een dieseltractor op mijn werkblad. Joepie!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor fransg » wo 21 nov 2012, 16:03

Leuk, heb je ook foto's van de laag die je aan de binnenkant hebt aangebracht?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor CarpSafari » wo 21 nov 2012, 16:13

Er zit zeker geen electronica [Gicar] in jouw La Scala Butterfly?
Want die electronica kan daar slecht tegen, dat zal Peter's bezwaar waarschijnlijk zijn?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » wo 21 nov 2012, 16:40

Hmm, ik zou wat foto's moeten maken...., eens kijken wanneer dat lukt.

En er zit wel een brainbox in, en dat was inderdaad de reden dat Peter wat bedenkingen had. Vaak staat er op dat ze tot 70C goed functioneren. En dat zal dan krap zijn genomen, maar 80C is toch wat ongemakkelijk. Die temperatuur heb ik trouwens helemaal bovenin het apparaat gemeten, terwijl de brainbox aan de zijkant onderin het apparaat zit, daar zal de temperatuur minder hoog zijn .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » vr 30 nov 2012, 17:04

Even wat saaie fotootjes. Het zwarte schuim (met fijne honingraatstructuur) dat je kan zien is de AcustiCab, het gelige (vage) spul op de voorgrond de Silent Running. Onder het pootje van mijn machine het rondje Regufoam.
isolatie_1.jpg
pootje_1.jpg
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

KoffieKo
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 12:39
Locatie: Rotterdam

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor KoffieKo » ma 03 dec 2012, 19:56

Ziet er goed uit.

In mijn vorige apparaat heb ik deze isolatie gebruikt.
http://www.nexustek.nl/Nexus_damptek-no ... on-mat.htm

Wellicht dat ik het ook in mijn huidige ga plakken.
Bezzera BZ13 DE PID, Mazzer Major Manual, DVA LT8, Torr tamper 41mm, LM1 VST

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor bobbee » ma 03 dec 2012, 21:03

Interessant! Wat denk je? Zou de islolatie onder de potjes het meeste effect hebben?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten

cron