Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » vr 04 jul 2008, 10:59

Dan heb je zo'n mooi glimmend apparaat staan met alle toeters en bellen aan de buitenkant die de heerlijkste koffie maakt, en dan maakt het ding herrie!
De schuld is natuurlijk het vibratiepompje. Ik heb al wel gekeken waar ik de vibraties kan verminderen en dat heeft ook wel geholpen, maar het moet toch ook stiller kunnen. Ik weet dat een "rotary-pump" (hoe heet dat in het Nederlands?) veel stiller is, maar ik ga het apparaat niet aan de waterleiding aansluiten.

Nu heb ik wel eens gelezen dat het vervangen van de Ulka-pomp ook goede resultaten geeft. Ten eerste zou een nieuwe pomp op zich al helpen, maar er schijnen ook zwaardere en stillere varianten te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? En waar zouden die te koop zijn, wat kost dat dan, en zou ik hem zelf kunnen vervangen? Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Al vast dank voor de antwoorden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
oxxo
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 02:28
Contacteer:

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor oxxo » zo 06 jul 2008, 10:18

De Ukla is een soort simpele plunjerpompje. Het lijkt me moeilijk dit type pomp stiller te maken.
Centrifugaal pompen zijn stiller, redelijk eenvoudig te maken maar leveren meestal niet genoeg druk.
Goede rotatiepompen bevatten meer draaiende onderdelen en zijn duurder.

De leuke oplossing zou een `double action´ plunjerpompje zijn. Meer debiet (watervolume per sec.) en minder geluid. Nadelen: complexer, duurder en meer kans op lekkage.
Er gaat niets boven morgen.

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Sebastiaan007 » zo 06 jul 2008, 13:02

Een rotatiepomp is ideaal, lekker stil (indien goed geplaatst), en de doorstroming van water is vele malen beter.

Maareh ombouwen, ik zou het niet doen, alleen doen als je hem op de waterleiding wilt aansluiten want dan kan je de pomp makkelijker buiten de machine plaatsen.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Harm

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Harm » zo 06 jul 2008, 22:30

Een rotatiepomp is ideaal, lekker stil (indien goed geplaatst), en de doorstroming van water is vele malen beter.

Maareh ombouwen, ik zou het niet doen, alleen doen als je hem op de waterleiding wilt aansluiten want dan kan je de pomp makkelijker buiten de machine plaatsen.
Was ook mijn eerste gedachte.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » di 08 jul 2008, 18:54

Dank voor de reacties,

Ombouwen naar aansluiting op de waterleiding was voor mij ook nog geen optie. Wellicht dat een nieuwe vibratiepomp ook al verbetering zou geven, ik heb dat wel eens gelezen. Maar blijkbaar heeft niemand hier daar nog ervaring mee...
Ik heb op de site van Ulka al wel gezien dat er een pomp is, de EX5, die dezelfde specificaties heeft als de standaard EK2, maar die wel bijna 3 Db stiller is, wat toch bijna een halvering van het lawaai betekend. Kost € 32 dus dat is nog te doen. Wie weet in de toekomst.... 8-)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Sebastiaan007 » di 08 jul 2008, 19:24

Ja, de EX5 is stiller maar het ligt aan je kast/ aansluiting/opv/ etc etc wat de totale resonantie gaat worden.
Dus stiller... misschien iets mar verwaarloosbaar, upgrade dan naar een rotatiepomp als je hem echt stiller wilt hebben.
Maar dat is mijn mening hoor :)
I barista, do you?

Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » di 08 jul 2008, 23:39

Zo'n vaste aansluiting schijnt zelfs heel makkelijk te kunnen met mijn machine. Ik heb echter maar een mini-aanrecht en heb het apparaat dus op een werkbank staan aan een kant van de keuken waar geen water afvoer/aansluiting zit. Dus zo'n rotatiepomp is voorlopig geen optie.

Ik zal toch nog eens nadenken over zo'n EX5, soms gaat het niet eens om de luidheid van het lawaai, maar meer om de kwaliteit. En bijna 3 dB blijft toch bijna een halvering?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
oxxo
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 02:28
Contacteer:

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor oxxo » wo 09 jul 2008, 02:05

3 dB minder is rekentechnisch een halvering van het geluidsdrukniveau.
Maar dat hoeft niet de ervaring van de gebruiker te zijn. Die wordt anders weergegeven.
Overigens dacht ik dat nieuwe machines grotendeels uitgerust zijn met een Ukla 5EX.
Wat denk je van een 6 cilinder Ukla-pomp? Die loopt vast heel soepel.
Er gaat niets boven morgen.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Aadje » wo 09 jul 2008, 17:50

Ik vind het altijd prachtig hoe de vibratiepomp het extractieproces verraad. Drukopbouw, preinfusie, extractie, je kan heel veel uit het geluid afleiden.
Speedster | SuperJolly | et al.

Harm

Re: Stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Harm » wo 09 jul 2008, 21:22

Misschien al gedacht aan het isoleren van je kast?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron