BZ07 ontkalken

1
Goedemorgen,

Ik wil mijn Bezzera BZ07 ontkalken, maar is er een mogelijkheid om de boiler handmatig te legen?
Aftapventiel oid?

Want de vorige keer een partij lopen te kl*te---> vullen, inweken, leeg laten stromen door de heetwatertap, vullen, leeg laten stromen door de heetwatertap etc.....
Duurt lang mi.

Dus doe ik iets verkeerd?

gr
Bart

Re: BZ07 ontkalken

2
Dus doe ik iets verkeerd?
Nou en of!
Je zou inmiddels toch moeten weten dat deze methode niet werkt voor 'gastro' machines!
Boiler en leidingen uitbouwen en dan ontkalken, anders heb je grote kans dat brokjes kalk 3wegventiel en kranen gaat verstoppen.

De Bezerra heeft geen aftapplug volgens mij.

3
Eh, oh? Volgens mij werkt deze methode prima; het is alleen wel omslachtig. Brokjes kalk zul je alleen last van hebben als je 'm 20 jaar hebt gebruikt met hard water en vervolgens voor het eerst ontkalkt.

Waarom zou deze methode niet werken? Het ontkalkspul komt overal. Zorg er echter wel voor, dat de boiler zich helemaal vult; dwz. haal een plugje los die de waterstand in de boiler meet. Laat 'm vervolgens pompen met je stoompijpje open; zodra er ontklakspul uit je stoompijpje komt is de boiler vol (en dan stroom eraf). Laten weken, vervolgens heetwaterkraan open om ontkalker eruit te laten lopen.

Daarna kan je die zwaar irritante, langdradige procedure van boiler vullen met water, heet laten worden, legen door heetwaterkraan; vullen met water, heet laten worden; heetwaterkraan etc. etc. etc. Handig? absoluut niet, maar iets beters weet ik ook niet.

Dat je 'm helemaal uit elkaar moet halen om te ontkalken is gewoon niet waar.

Zie ook dit draadje, andere machine maar wel een HX dus het achterliggende idee is hetzelfde: viewtopic.php?f=12&t=295&hilit=Hx+ontkalken

5
CarpSafari schreef:Die methode is voor de huis, tuin en keukenmachines bedoeld hoor.
Daarbij als er weinig kalkafzetting is, waarom ontkalken?
Nee, svp niet weer verwijzen naar dat topic, nogmaals dat is niet bedoeld voor gastromachines.
Ik ben wel benieuwd naar wat je precies bedoeld met "gastromachines". Zelf heb ik namelijk ook een HX-machine die hoogstwaarschijnlijk volgens je definitie ook een gastromachine is. Ik vind deze topic namelijk wel interessant en wilde zelf in de nabije toekomst ook eens bekijken hoe ik de boiler zou kunnen ontkalken.

De tip in dat andere draadje om eens in de maand de boiler via de heetwaterkraan helemaal leeg te laten lopen vind ik wel een leuke en makkelijke. Zo ververs je het water in ieder geval wat beter/sneller.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
CarpSafari schreef:Die methode is voor de huis, tuin en keukenmachines bedoeld hoor.
Daarbij als er weinig kalkafzetting is, waarom ontkalken?
Nee, svp niet weer verwijzen naar dat topic, nogmaals dat is niet bedoeld voor gastromachines.
Definieer 'gastromachine' eens? De machine uit het topic is een 1-groeps E61 warmtewisselaar. De Bezzera is misschien geen E61, maar het principe is precies hetzelfde. Ik zie dus niet waarom de informatie uit dat topic niet van toepassing zou zijn bij deze machine.

Dat er geen brokjes kalk loskomen betekent nog niet dat er weinig kalkafzetting is. Voordat er kalkbrokjes loskomen, moet er eerder erg veel kalkafzetting zijn, en dan heb je gewoon te lang niet ontkalkt. Ontkalken moet je niet te vaak doen, maar ook niet zo weinig dat er kalkstukken loskomen als je het eens doet.

Als je de vorige link om een of andere reden niet van toepassing vindt, dan deze maar: http://www.home-barista.com/espresso-ma ... t3080.html

7
Gastromachines zijn gebouwd voor de horeca, maar het gros van onze leden heeft er ook een. :D

Ik ben niet goed bekend met de Domobar/ECM type machines, laten we die semi-gastro noemen.
Gastromachines worden, als het goed is, aan een ontkalker gebruikt!

De aangehaalde methode is bedoeld voor de gewone koffiemachines, maar word ook voor de kleine Gaggia's zoals de Classic gebruikt.
Ik heb meerdere restauratieprojecten van Gaggia's gezien, waaruit bleek dat de gebruikte ontkalkingsprocedure ook niet het gewenste gevolg had, maar we hebben het hier toch over een ander apparaat!?
Ontkalken moet je niet te vaak doen, maar ook niet zo weinig dat er kalkstukken loskomen als je het eens doet.
Dit vind ik echt onzin voor een gastromachine!

Als je een machine koopt waarvan je niet weet in welke staat die verkeerd, zou ik minimaal het verwarmingselement demonteren om te controleren hoe het met de boiler is, daarnaast zou ik de kop en de leidingen van kop naar boiler demonteren. Het is meestal een gebrek aan backflushen dat voor problemen zorgt.

Een boiler moet juist van een beetje kalk zijn voorzien, anders heb je veel kans een metaalsmaak te krijgen.
Het regelmatig legen van je boiler vind ik onzin, die moeite kun je beter spenderen om je watertank schoon te houden, mocht jouw machine niet aan vastwater zitten.

8
CarpSafari schreef:Gastromachines zijn gebouwd voor de horeca, maar het gros van onze leden heeft er ook een. :D
Aha. Juist. In de Engelse terminologie wordt vaak gesproken van prosumer-machines, ergens tussen consumer (normaal thuisgebruik) en pro in. Ik denk dat de meeste van onze machines, dus ééngroeps E61 van Vibiemme (bijv. Domobar), de ECMs, en de Bezzera BZ07's toch echt bedoeld zijn voor semi-professioneel thuisgebruik (dus prosumer) en daar ook op gebouwd.
De aangehaalde methode is speciaal voor warmtewisselaars (daarom ook het gekloot met boiler vullen en legen via de heetwaterkraan) - ik ken geen warmtewisselaar die niet onder de prosumer-machines valt.

Er is behoorlijke consensus over deze methode. Gaggia's ken ik alleen als single-boilers, maar dat kan aan mij liggen. SBs hebben een andere procedure dan dit soort machines. Het staat je uiteraard vrij een andere mening te hebben, maar onderbouw deze dan met iets van literatuur oid.
Dit vind ik echt onzin voor een gastromachine!
Welk gedeelte vindt je onzin? Niet te vaak of niet te weinig?
Als je een machine koopt waarvan je niet weet in welke staat die verkeerd, zou ik minimaal het verwarmingselement demonteren om te controleren hoe het met de boiler is, daarnaast zou ik de kop en de leidingen van kop naar boiler demonteren. Het is meestal een gebrek aan backflushen dat voor problemen zorgt
Daar gaat het hier nu even niet over.
Het regelmatig legen van je boiler vind ik onzin, die moeite kun je beter spenderen om je watertank schoon te houden, mocht jouw machine niet aan vastwater zitten
Als je je machine ook gebruikt om thee te zetten, zou ik het niet als onzin bestempelen. Het verschil tussen 'schoon water' en water dat er al een half jaar in zit, proef je wel.

9
Gastromachines regelmatig ontkalken is grote onzin.
De TS wil ontkalken, dus wijs ik hem op de procedure die daarvoor staat.

Een HX machine op die andere manier ontkalken raad ik dus af en wijs op wat beter zou zijn!

Welke koffieliefhebber die zijn machine dagelijks gebruikt zou voordeel hebben van je boilerwater verversen!??
Misschien voor een machine die langere tijd heeft stilgestaan.
Daarbij die semi-gastro's hebben allemaal een erg kleine boiler, als je 2x per dag koffie zet zou je het water van je boiler al ververst hebben.

10
CarpSafari schreef:Gastromachines regelmatig ontkalken is grote onzin.
De TS wil ontkalken, dus wijs ik hem op de procedure die daarvoor staat.

Een HX machine op die andere manier ontkalken raad ik dus af en wijs op wat beter zou zijn!

Welke koffieliefhebber die zijn machine dagelijks gebruikt zou voordeel hebben van je boilerwater verversen!??
Misschien voor een machine die langere tijd heeft stilgestaan.
Daarbij die semi-gastro's hebben allemaal een erg kleine boiler, als je 2x per dag koffie zet zou je het water van je boiler al ververst hebben.
Dit is wel goed om te weten. Ik verwarm m'n kopjes altijd voor met water uit de heetwatertap en zet gemiddeld zo'n 3 espresso's op een doordeweekse dag en 6-12 in het weekend. Dat zou de boel dan dus snel genoeg moeten verversen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60