Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Gebruikersavatar
Orrin
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 14:26

Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor Orrin » vr 01 aug 2008, 07:35

Weet iemand wat voor stukje gereedschap je exact moet hebben om de topplaat van je Silvia te verwijderen? Ik heb een oudere versie en die heeft twee van die rare schroefjes zoals je ook op Coffeegeek kunt lezen over de nieuwe versie:
The top cup warming area is not much different from the original Silvia, save for one really good thing - gone are the rare "torx" style screws holding the top metal plate down
Ik dacht dus dat het E-torx schroefjes waren, maar een Torx E6 en E8 sleuteltje lijken niet te passen. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja welk stukje gereedschap heb je dan exact gebruikt?

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor MeZZiN » vr 01 aug 2008, 09:40

volgens mij moet het een external TORX zijn maar ik weet het ook niet zeker .... onhandig is het wel.

An external TORX version exists, where the screw head has the shape of a TORX screwdriver bit, and a special TORX socket is used to drive it. These are found primarily on automobile engines.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
Orrin
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 14:26

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor Orrin » vr 01 aug 2008, 10:26

Ja...maar de sleutel die ik heb gekocht voor die externe Torx boutjes past dus niet. Of misschien moet ik nog even goed kijken vanavond.

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor MeZZiN » vr 01 aug 2008, 10:29

bagger misschien toch een andere schroef :( Ik had het zelfde probleem maar nu nog niet verder gegaan...
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
Orrin
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 14:26

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor Orrin » vr 01 aug 2008, 18:37

Sja....de E8 is zeker te groot en misschien is de E6 te klein (jammer dat nu net die twee op die sleutel zitten dan). Misschien moet ik de E7 hebben. Die ga ik nu dan maar bestellen. :(

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor Aadje » vr 01 aug 2008, 19:34

Slijptol er dan maar bijhalen?
Speedster | SuperJolly | et al.

LanWolf
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 20:03

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor LanWolf » zo 03 aug 2008, 20:06

Ik heb dus sinds kort ook een 99'er Silvia, en heb deze boutjes met een punt tangetje een slag kunnen draaien, daarna met een pijpsleuteltje met een stukkie wcpapier om ze te klemmen, dan kan je ze er zo uitdraaien. (of gewoon met de hand als ze heel soepel gaan)

Gebruikersavatar
Orrin
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 mar 2008, 14:26

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor Orrin » zo 03 aug 2008, 22:52

Ik heb dus sinds kort ook een 99'er Silvia, en heb deze boutjes met een punt tangetje een slag kunnen draaien, daarna met een pijpsleuteltje met een stukkie wcpapier om ze te klemmen, dan kan je ze er zo uitdraaien. (of gewoon met de hand als ze heel soepel gaan)
Goede tip! Ik had al een keer wat met twee tangen geprobeerd, maar die kregen geen grip op die dingen. Naar aanleiding van jouw post ben ik echter weer in mijn gereedschapskist gaan kijken en vond daar een kniptangetje en daar lukte het wel mee! :)

LanWolf
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 20:03

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor LanWolf » do 07 aug 2008, 10:21

Ik heb ze nu vervangen door een paar andere heel erg op de voorste lijkende kruiskop schroeven :)
heb de machine wellis waar niet dagelijks open natuurlijk, maar wou toch eens kijken of ie niet lekte enzo, en wat voor boiler er in zat. Nu kan ik ze er snel en simpel uithalen :) heb de originle samen met mijn single basket netjes opgeborgen :)

Gebruikersavatar
oxxo
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 02:28
Contacteer:

Re: Rare Torx schroeven Rancilio Silvia

Berichtdoor oxxo » do 07 aug 2008, 22:29

? Lukt het ook niet met een normaal Torx schroefje dat je in de boormachine klemt? Of in een draadtaphouder, trouwens heel handig allround gereedschap voor een paar eu-rotjes.
Met een schroefje een schroefje losdraaien dus.
Er gaat niets boven morgen.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kraaijcheck en 22 gasten

cron