Statische koffie en extractie

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Statische koffie en extractie

Berichtdoor cremalover » ma 27 feb 2012, 12:21

Na wat ge-oefen met mijn naked valt me op dathet me niet lukt om een gelijkmatige infusie te krijgen.Er blijft altijd een gat en er blijft kleurverschil.Bij mijn oude Andrea waren deze naked shots veel gelijkmatiger.Sluit ik de molen even uit(nieuwe Mazzer Major) en ook mijn verdelings en tamptechniek(heb ik dacht ik inmiddels toch aardig onder de knie ) blijft statische koffie over.Als ik met een tandenstoker door de gevulde porta ga splijt de koffie zich alsof het de Rode Zee betreft.Die koffie wil dus niet tegen mekaar aan liggen.
Zou de Malabar de schuldige van dit probleem kunnen zijn?Shots smaken goed maar zien er niet optimaal uit.
Check in de video hoe de koffie sproeit bij het dosen.En weer een slechte pull. :o

Afbeelding

Momenteel heb ik alleen Malabar in huis dus kan niks anders in de hopper gooien.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Statische koffie en extractie

Berichtdoor bvds » ma 27 feb 2012, 12:35

tuurlijk is malabar de boosdoener!

gelukkig smaken de shots goed ;)

als we morgen de comobia van het koffielab gaan branden, mag je de helft = 250 gram minus verlies houden...kun je wat anders in de maler stoppen ;)

een goede extratie zichtbaar met de naked is op de ponte vecchio doodeenvoudig :mrgreen:
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Statische koffie en extractie

Berichtdoor cremalover » ma 27 feb 2012, 12:38

tuurlijk is malabar de boosdoener!

gelukkig smaken de shots goed ;)

als we morgen de comobia van het koffielab gaan branden, mag je de helft = 250 gram minus verlies houden...kun je wat anders in de maler stoppen ;)

een goede extratie zichtbaar met de naked is op de ponte vecchio doodeenvoudig :mrgreen:

Neem morgen de oude seals mee.Voor het geval er een seal kaduuk is.
Groet.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Statische koffie en extractie

Berichtdoor Spironski » ma 27 feb 2012, 14:42

Ik had ook vaak donutextracties (hoewel niet vaak zo erg als jij), en heb uiteindelijk mijn LM filter vervangen. Daarna had ik er nauwelijks nog last van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten