Ponte Vecchio Lusso vs Elektra Microcasa a Leva

1
Zoals te lezen in dit topic:
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =22&t=4308
Ben ik op zoek naar een "spring-lever" espresso apparaat ter vervanging van m'n pavoni. :)
Liefst een nieuwe, niet meteen schreeuwend duur (€7-900) en het oog wil ook wat natuurlijk.

Momenteel ben ik wel gecharmeerd van de Ponte Vecchio Lusso (PVL) ééngroeps en ben zo rondkijkend ook op de Elektra Microcasa a Leva (EML) gestuit.
Qua uitvoering lijkt de EML degelijker, ziet er niet gek uit (op die lelijke adelaar na) en produceert vrij consistent goede espresso. Nadeel is dat deze net als de Pavoni vrij snel te warm wordt, maximaal 4 shots zijn haalbaar achter elkaar voor het geheel weer moet afkoelen.

De PVL lijkt me een mooie machine, ik lees hier er veel goede reacties over qua gemak en espressokwaliteit. Ook de temperatuurstabiliteit is een pluspunt.
Wel schijnt de afwerking af-fabriek tegen te kunnen vallen en worden bij de oosterburen ook zwakke lasnaden geconstateerd.
Bijkomend punt is dat beide machines niet in NL gekocht gaan worden.

Wie zou welke machine aanraden en waarom?
Of zijn er alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Ponte Vecchio Lusso vs Elektra Microcasa a Leva

2
Ik heb ze beide gehad en de PVL (2groeps) heeft mijn voorkeur.
De machine is wel erg slecht gebouwd. Als je hem voor het eerst ziet denk je dat hij bij een poppenhuis hoort. De Elektra is echt vakmanschap, maar ik vond het ook een protserig ding. Uiteindelijk vond ik de PVL gewoon het lekkerste werken. Waar het hem precies in zat weet ik niet. Soepeler, warmde niet te snel door, en gaf mij gewoon erg goede koffie.

voor mij staat de LPV op 2 en op 1 nog altijd de Microcimbali, op 3 de elektra en op 4 de pavoni

4
Bedankt voor de reakties!
De microcimbali is misschien ook een optie, niet meteen de mooiste met die rare "doos" rond de zetgroep, hoe zit die met de temperatuurgevoeligheid?

Meestal drink ik ook niet veel espresso's/cappu's achter elkaar, maar als er bezoek komt moet je wel laten zien waar hij voor is natuurlijk. ;)

Bulk kan ook wel met m'n Bosch overigens... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

5
Microcimbali niet nemen, heeft alu boiler.
De Mcal vind ik wat smaak betreft top.
Adelaar kun je er afschroeven, heb er dat murano glazen bolletje op gedaan.
Temp is heel makkelijk te managen op de Mcal.
PV is ook prima ding, maar smaak is minder transparant.
De cremina vind ik het leukste, maar de Mcal us de smaak topper!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Ik heb de afgelopen dagen wat rondgelezen op HB, zoals dit topic en de daarin gelinkte topics:
http://www.home-barista.com/levers/pont ... 96-20.html

Hierin worden smaakverschillen genoemd die mij wel wat lijken overeen te komen met de beschrijving van bvds?
By clarity I mean flavour separation: being able to discern clean and distinct flavours in a single origin bean or blend. The Elektra is exception for this but the way it does so tends to bring out or highlight the lighter, brighter, fruitier flavours and aromas, while tending to be lighter in body and the rich, deep chocolate notes. There's more nuance but less oomph. The PVL from what I understand tends to go a bit in the other direction, though less so than say a big pump machine or commercial lever. So yes the Elektra gives a shot that can be more complex, but tends to be lighter and therefore less rich in that sense. The PVL goes more to the bass end and delivers a creamier shot (again from what I have been told) but with less separation of flavours.
De ECL geeft dus meer smaakonderscheid en meer fruitige tonen, terwijl de PVL meer donkere smaken en romiger is. Is dat ook wat jullie ervaren?
Ik ben zelf meer liefhebber van donkerdere (chocolade, noot,enz) smaken in m'n koffie dan fruitige smaken. Daar zal ik m'n bonen ook op uitzoeken en m'n maler met platte schijven helpt kennelijk, maar zo lezende lijkt de PVL dan toch de betere keuze?

Of hebben jullie daar een andere gedachte over?

7
Op de Elektra kun je verschillende booster veren plaatsen om meer druk te genereren...check home-barista en kaffee-netz...ik heb er een extra veer in zitten en zit wat druk betreft vergelijkbaar met een PV...maar nog steeds meer nuance...aan crema geen gebrek...druk is niet de enige variabele!

Overigens kun je met de PV prima shots maken, wel kleine shots: een enkele pull geeft een volume van ca. 15 ml...een fellini move gaat goed en dan kom je op 20 ml uit...een dubbele kan, maar alleen als je hoog doseert d.w.z. in de orde van 16 gram...je komt dan uit op 30 ml...

De Mcal heeft een slagvolume van ca. 25 ml hetgeen ik ideaal vind...

Als je vooral chocolade wilt proeven zou ik lekker voor een pomp machine gaan...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
Heb ik geen last van op voorwaarde dat ik maar iets van 5 ml laat uitlopen voordat ik terug ga voor de hele pull...is dus meer actieve preinfusie...naked PF laat geen problemen zien...dubbele pull is wel tricky en lukt mij alleen bij updosing...wat smaak betreft had ik op de PV de lekkerste shots met 10 gram koffie in het dubbele bakje en dus anderhalve pull...