Nieuwe machine

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Bert Pit » ma 16 apr 2018, 10:07

Ook ik vind bepaalde bonen vaak te zuur. Zowel in mijn eigen machine als bij goede horecagelegenheden. Mijn remedie is koffie te kopen die minder zuur is.
Qua uitlooptijd zit ik op circa 20 tot 25 seconden en ik tel altijd mee. Wil ik een ristretto, dan zet ik de maler wat fijner maar handhaaf de 20 tot 25 seconden. Bij een ristretto worden alle fouten uitvergroot, dus een beetje zuur wordt dan erg zuur.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Erik82 » ma 16 apr 2018, 12:46

Dat een ristretto dergelijke eigenschappen alleen maar vergroot is juist niet het geval alleen moet je het goed doen.

Een ristretto zit eerder richting de 40s en daarmee verlaag je juist het zure. Zuur wordt juist versterkt door onderextractie. Dat is dan ook de reden dat je lichte bonen lager moet doseren, fijner malen en de extractietijd verhogen zodat je juist geen onderextractie krijgt. Lichtre brandingen extraheren namelijk lastiger dan donkere brandingen.

Als lichte brandingen niet je ding zijn moet je ze vooral niet kopen en het lekker bij een meer donkere branidng houden. Kwestie van smaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron