Nieuwe machine

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor cremalover » do 01 aug 2013, 15:17

17 gram ,30 ml.
Afbeelding

vond hem niet lekker.Maar smaken verschillen.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor SteefM » do 01 aug 2013, 16:16

Ik vind het zelf sterk uitmaken wat voor koffie je gebruikt. Updoseren doe ik alleen met lichtgebrande, fruitige koffies; met de meer Italiaanse, donkerder gebrande koffies wordt het al snel een slok 'bitterheid'.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor fransg » do 01 aug 2013, 16:45

Ja klopt hangt zeer sterk af van welke bonen en branding je gebruikt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor cremalover » do 01 aug 2013, 17:03

Een medium gebrande Malabar.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor fransg » do 01 aug 2013, 17:20

Een medium gebrande Malabar.
Die tekst zegt niet veel over hoe het smaakt.

Ik proefde vanmiddag twee espresso's van dezelfde boon (zelfde bron, zelfde importeur, zelfde oogst) even donker gebrand door twee verschillende branders, een van http://www.giraffecoffee.nl/ en een van een andere brander. Optisch niet van elkaar te onderscheiden en toch heel verschillend van smaak.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor cremalover » do 01 aug 2013, 18:01

Misschien verschillende soorten branders gebruikt.
Maar ging me om de brewratio.
17 gram en 25 ml is voor mijn smaak te extreem.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor @3aan » do 01 aug 2013, 18:06

Een medium gebrande Malabar.
Die tekst zegt niet veel over hoe het smaakt.

Ik proefde vanmiddag twee espresso's van dezelfde boon (zelfde bron, zelfde importeur, zelfde oogst) even donker gebrand door twee verschillende branders, een van http://www.giraffecoffee.nl/ en een van een andere brander. Optisch niet van elkaar te onderscheiden en toch heel verschillend van smaak.
Die Giraffe had zeker flink z'n nek uitgestoken?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Bucky
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 15:49

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Bucky » di 10 apr 2018, 17:11

Ha koffie fanaten :D
Tijdje geleden sinds mijn laatste post
Inmiddels flink wat uren espresso ervaring verder en ongeveer 8 soorten bonen verder

Vandaag maar weer eens de stap genomen om verder te fine tunen. Nu m'n hoeveelheid espresso aan het wegen tijdens de extractie ipv alleen tellen en kijken hoeveel ml.
Ik merk dat ik de espresso tussen de 25 en 30 seconden niet lekker vind. Ik neem 18 gram gemalen koffie in de naked porta filter en laat het doorlopen tot ik 36gram espresso heb. Het laatste bakje dat ik zette zat ergens rond de 45 seconden. Als ik hem grover maal zodat hij tussen de 25 en 30 seconden heb vind ik de koffie te zuur. Ik begin met tellen vanaf het moment dat ik de pomp aan zet. Ik heb een Rocket Cellini.
Hebben jullie ook de ervaring dat de seconden niet zo heel belangrijk zijn of dat jullie ook aan meer seconden komen?
Een goede espresso, smaakt die altijd ook een beetje zurig naast andere smaken?

Bucky
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 15:49

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Bucky » za 14 apr 2018, 18:46

Voor de mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen even een update:

De pressostaat van de rocket een stuk hoger gezet. Bij de rocket moet je ongeveer 5 slagen geven om hem met 0.1 bar te verhogen. Ik heb hem nu 0.2 bar hoger gezet. Het metertje staat nu op 1,1, slaat aan bij 1 en slaat af bij 1,2 .
Daarnaast ook terug gegaan naar de portafilters die bij de machine geleverd worden. Altijd de naked portafilter gebruikt met 18 gram koffie erin. Nu de portafilter voor 2 kopjes waar ik 14 gram in doe en 28 gram espresso zet. De koffie is nu gebalanceerd.
Ik merk alleen dat de koffie van Smit en Dorlas maar weinig crema afgeeft. De single origin die ik bij hun gekocht had was ook al een maand en een week oud. De grote gele zak met een kilo koffie van ze staat geen brand datum op. Ik ga toch maar weer bij fascino coffee bestellen aangezien daar op de zakken wel een branddatum staat.
Daarnaast ook goed naar filmpjes op internet gekeken hoe je een cooling flush doet. Hoe de flash boil eruit ziet, wanneer je ziet dat dit voorbij is en hoe lang je dan nog doorgaat.
Ik zit er aan te denken om een eric's thermometer te kopen maar ik vind het nog wel prijzig. De vidastech thermometer is een stuk goedkoper, misschien die maar aanschaffen. Voorlopig even door zonder en verder testen. Afgelopen dagen flink gestuiterd na dat koffie testen en proeven ( ook al drink ik ze dan niet op, krijg toch een flinke dot caffeine binnen na 15 bakjes testen :D ) .
Voorlopig dus even af op wat je ziet, wat je hoort en wat je proeft! Gaat uiteindelijk ook om de smaak en niet zozeer dat je een bakkie zet wat aan allerlei formules voldoet.
Laatst gewijzigd door Bucky op di 17 apr 2018, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor HanR » za 14 apr 2018, 20:05

Wat een wartaal en onzin allemaal.
Leuk dat je je ervaring deelt, natuurlijk, maar hier kunnen we niets mee.

Begin inderdáad met een simpele espresso blend van bijvoorbeeld Fascino.
Stel je molen zodanig af dat je uit 16 gram 32-35 gram espresso haalt in 25 -35 seconden. Eerste druppels moeten verschijnen na plm. 5 sec. Als dit langer duurt dan plm. 8 sec. Is je maling te fijn.

Temperatuur van 93 -94gr. °C is goed.
Als je nog geen geld wilt uitgeven aan dure thermometers, dan is een blindfilter met een thermokoppel op je multimeter een goedkoop alternatief.

0,9 bar inschakelen en 1,1 bar uitschakelen lijkt me niet verkeerd. Hoewel een "verse" Mater beter zou moeten kunnen.

Als de boel te heet blijft kun je nog een restrictie inbouwen, maar dat proef je vanzelf.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron