Nieuwe machine

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor bvds » do 28 mar 2013, 14:46

;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Spironski » do 28 mar 2013, 15:37

Ik meen dat TS al een SJ had?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Bucky
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 15:49

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Bucky » do 28 mar 2013, 15:47

heb een aristarco horeca maler met nieuwe maal schijven :D
Afbeelding

Het was allemaal begonnen met een slechte machine, de Graef nogwat.
Daaruit kreeg ik maar geen fatsoenlijke bak koffie.
Toen de Aristarco maler gekocht.
Vervolgens waterfilter, weegschaal, thermometer die tot 100 graden kan, coffeevacs 1x500gr en 3x250gr, een bus caffiza, ontkalk tabletten, borstel om je stoom buisje schoon te maken en, verse bonen! :D

Toen 8 maanden lang tegen redcoon aan blijven zeuren totdat ik m'n geld terug kreeg :D

Dan over 2 maanden de Rocket Cellini plus V2, man o man, wat zullen mijn bakkies lekker smaken na zo veel moeite! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Spironski » do 28 mar 2013, 16:00

Oh ja, het was iets sj-achtigs! Wel grappig dat je het espresso-pad zoals de meeste mensen die gaan, in omgekeerde volgorde aflegt. Pas als allerlaatste het espressoapparaat :D .

Ik zou ook je verwachtingen over je espresso voor de eerste 2 weken wat naar beneden bijstellen. Je zal het apparaat toch even moeten leren kennen...
Maar ik geloof zéker dat je er heel veel plezier van gaat hebben vanaf dag 1!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Bucky
Berichten: 53
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 15:49

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor Bucky » wo 31 jul 2013, 00:05

Zo, 2 maanden geleden ben ik de tocht naar Hoogersmilde aangegaan. De celini V2 gehaald.
Ten eerste, wat een service zeg! Ik was versteld van de klantvriendelijkheid, service (omgeving :D).
Als je een nieuwe machine aan wilt schaffen en je zit in de prijs range van een Rocket, kan ik je niet anders dan adviseren bij Peter je machine te halen. De service/klantvriendelijkheid die je daar krijgt is ongeevenaard. Ook al woon je er mijlen ver vandaan.
Hij maakt waar je bij staat de machine open en legt je uit hoe deze in elkaar zit, maakt wat aanpassingen en legt je uit hoe je hem kan onderhouden. Na allereerst natuurlijk een bakkie gedronken te hebben en gewoon even staan kletsen :D
(Dit is bij lange na niet de beschrijving van de daadwerkelijke service die je bij Peter krijgt. Daar zijn geen woorden voor. Wil je een nieuwe espresso machine en bereid er minimaal 1200 euro voor te betalen, moet je gewoon daarheen, klaar.)

Ik ben ontzettend blij met de machine. Welliswaar kan ik helemaal niet meer tegen caffeine. Hier was ik al bang voor, maar had er maling aan :P En ging langzaamaan proberen eens een espressootje te drinken. Ik krijg helaas onherroepelijk migraine. Dus ik zit vast aan decaf. Ik heb wel vers gebrande decaf bonen, dat wel. Van fascino.
2 maanden uitproberen en genieten! Ik ben heel erg blij dat ik een HX heb gekocht want de meerderheid van wat ik zet is cappucino, machiato en latte machiato :D

Ik had nog wel wat vraagjes na 2 maanden uitproberen en mezelf proberen wegwijs te maken in het zetten van een goede espresso:

- Ik meet nu steeds 16 gram koffie af, is dat te weinig? Kan je beter gewoon je filter helemaal vullen? Of 18 gram?

- Ik vind de espresso de eerste slokken lekker. Maar ik vind meestal dat het laatste beetje een beetje zurig is. Eigenlijk met alle bonen wel. Ik meet steeds 2x30 ml af, tamp met 15kg kracht, en zit net tegen het einde van het groene stuk bij 9 bar. Dan tel ik af wanneer de koffie begint te lopen in het kopje. Nu heb ik wat youtubes zitten kijken en als ik dan meetel, kom ik er steeds op uit dat mensen beginnen met tellen zodra je de hendel omhoog doet, niet pas als de koffie begint te lopen.
Moet je beginnen met tellen als je de hendel omhoog doet? Want dan moet ik denk ik m'n maling wat gaan aanpassen en meet ik mijn doorloop tijd helemaal verkeerd.
Wat ik dan wel raar vind, is dat je koffie er dan niet minder zuur op zou moeten worden, toch?

- Ik begrijp dat koffie wel een beetje zurig kan/moet zijn?

- Denk ook dat ik maar es een workshop ga doen bij casabarista voor 59 euro ofzo. Of zijn er betere alternatieven?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor fransg » wo 31 jul 2013, 06:04

- Ik meet nu steeds 16 gram koffie af, is dat te weinig? Kan je beter gewoon je filter helemaal vullen? Of 18 gram?

- Ik vind de espresso de eerste slokken lekker. Maar ik vind meestal dat het laatste beetje een beetje zurig is. Eigenlijk met alle bonen wel. Ik meet steeds 2x30 ml af
Ik gebruik de laatste tijd 17g en zet daarmee 25-30ml koffie die me uitstekend smaakt.

Als jij de laatste ml's van je huidige extractie iets te zuur vindt, kun je bv wat eerder stoppen met zetten en zien hoe dat bevalt.

Tellen vanaf de pre-infusie of vanaf het moment dat de eerste druppels vallen maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je een bepaalde manier consequent hanteert en je niet teveel dingen tegelijk verandert, liefst maar een ding tegelijk (dus niet andere bonen, andere maalafstelling, ander filterbakje tegelijk bijvoorbeeld). Proef en ga verder met wat je lekker vindt.

Bij mij is het zo dat de eerste druppels onder het 'naked portafilter' onder het hele filter verschijnen op de vijfde tel nadat ik de hendel heb overgehaald. Voor mij is dat een teken, als het duidelijk langer duurt of als het eerder komt is er waarschijnlijk verder ook wel wat mis, in mijn ervaring.

Er zijn verschillende filterbakjes, voor 14g, 18g, 20g bijvoorbeeld. Ik doe er meestal net iets meer in dan het gewicht dat erop staat aangegegeven, is ook maar een indicatie, geen apothekers-recept.

Geniet van je mooie machine van Kafko!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor cremalover » do 01 aug 2013, 08:47

- Ik meet nu steeds 16 gram koffie af, is dat te weinig? Kan je beter gewoon je filter helemaal vullen? Of 18 gram?

- Ik vind de espresso de eerste slokken lekker. Maar ik vind meestal dat het laatste beetje een beetje zurig is. Eigenlijk met alle bonen wel. Ik meet steeds 2x30 ml af
Ik gebruik de laatste tijd 17g en zet daarmee 25-30ml koffie die me uitstekend smaakt.

Als jij de laatste ml's van je huidige extractie iets te zuur vindt, kun je bv wat eerder stoppen met zetten en zien hoe dat bevalt.

Tellen vanaf de pre-infusie of vanaf het moment dat de eerste druppels vallen maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je een bepaalde manier consequent hanteert en je niet teveel dingen tegelijk verandert, liefst maar een ding tegelijk (dus niet andere bonen, andere maalafstelling, ander filterbakje tegelijk bijvoorbeeld). Proef en ga verder met wat je lekker vindt.

Bij mij is het zo dat de eerste druppels onder het 'naked portafilter' onder het hele filter verschijnen op de vijfde tel nadat ik de hendel heb overgehaald. Voor mij is dat een teken, als het duidelijk langer duurt of als het eerder komt is er waarschijnlijk verder ook wel wat mis, in mijn ervaring.

Er zijn verschillende filterbakjes, voor 14g, 18g, 20g bijvoorbeeld. Ik doe er meestal net iets meer in dan het gewicht dat erop staat aangegegeven, is ook maar een indicatie, geen apothekers-recept.

Geniet van je mooie machine van Kafko!
17 gram voor een 25 ml shot!
Dat is een dubbelgeconcentreerde ristretto Frans. :mrgreen:
Ga het zo eens proberen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor cremalover » do 01 aug 2013, 08:47

- Ik meet nu steeds 16 gram koffie af, is dat te weinig? Kan je beter gewoon je filter helemaal vullen? Of 18 gram?

- Ik vind de espresso de eerste slokken lekker. Maar ik vind meestal dat het laatste beetje een beetje zurig is. Eigenlijk met alle bonen wel. Ik meet steeds 2x30 ml af
Ik gebruik de laatste tijd 17g en zet daarmee 25-30ml koffie die me uitstekend smaakt.

Als jij de laatste ml's van je huidige extractie iets te zuur vindt, kun je bv wat eerder stoppen met zetten en zien hoe dat bevalt.

Tellen vanaf de pre-infusie of vanaf het moment dat de eerste druppels vallen maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je een bepaalde manier consequent hanteert en je niet teveel dingen tegelijk verandert, liefst maar een ding tegelijk (dus niet andere bonen, andere maalafstelling, ander filterbakje tegelijk bijvoorbeeld). Proef en ga verder met wat je lekker vindt.

Bij mij is het zo dat de eerste druppels onder het 'naked portafilter' onder het hele filter verschijnen op de vijfde tel nadat ik de hendel heb overgehaald. Voor mij is dat een teken, als het duidelijk langer duurt of als het eerder komt is er waarschijnlijk verder ook wel wat mis, in mijn ervaring.

Er zijn verschillende filterbakjes, voor 14g, 18g, 20g bijvoorbeeld. Ik doe er meestal net iets meer in dan het gewicht dat erop staat aangegegeven, is ook maar een indicatie, geen apothekers-recept.

Geniet van je mooie machine van Kafko!
17 gram voor een 25 ml shot!
Dat is een dubbelgeconcentreerde ristretto Frans. :mrgreen:
Ga het zo eens proberen.
Maar dan kap je het shot toch af terwijl er nog allerlei goed spul uit de uitloop komt?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor fransg » do 01 aug 2013, 09:05

17 gram voor een 25 ml shot!
Dat is een dubbelgeconcentreerde ristretto Frans. :mrgreen:
Ga het zo eens proberen.
Maar dan kap je het shot toch af terwijl er nog allerlei goed spul uit de uitloop komt?
Het is al lang geleden dat ik achteraf wat proefde van wat er in het tweede kopje vloeit, dat kiep ik eigenlijk altijd weg. Maar ik zal er eens aan slurpen.

PS: was niet slecht maar ook niet erg lekker, een wat dun aftreksel van de verrukkelijke smulkop die ik net op had (Brazilian Fazenda Passeio, Yello i Catu, natural, gebrand bij Londinium)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine

Berichtdoor cremalover » do 01 aug 2013, 11:32

ik laat hem doorlopen tot ie gaat blonden.Dat wat minder donker is vind ik wel nodig in het kopje om een gebalanceerde smaak te krijgen.
Wel goed roeren om de lagen van de extractie te mengen uiteraard.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron