Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor @3aan » wo 15 jan 2014, 16:58

Het enige waar het niet helemaal schoon was, was achter het randje waar de piston in vast gedraaid wordt. Een kleine veeg met keukenpapier gaf het volgende resultaat.
Nu loop je toch al een poosje mee en dan weet je toch dat een PisTon iets heel anders is :oops:

Wij spreken hier toch over een PF = Portafilter ;)

De Hevelaars onder ons die mogen het over een Piston hebben. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor paulkoffie » wo 15 jan 2014, 18:19

Nu loop je toch al een poosje mee en dan weet je toch dat een PisTon iets heel anders is :oops:

Wij spreken hier toch over een PF = Portafilter ;)

De Hevelaars onder ons die mogen het over een Piston hebben. 8-)

Eum ja :oops: foutje

Gelijk verbeterd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door paulkoffie op wo 15 jan 2014, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Spironski » wo 15 jan 2014, 19:07

Maar ja: nu is een Hevel ook weer wat anders dan een Hefboom... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor paulkoffie » vr 17 jan 2014, 13:42

Een goed voorbeeld van hoe het dus niet moet vind je hier in mijn andere draadje. http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=5451

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor @3aan » vr 24 jan 2014, 10:30

Maar ja: nu is een Hevel ook weer wat anders dan een Hefboom... ;)
Dat klopt Hevelaars zijn zeikerds; :o
De Hevelaars onder ons die mogen het over een Piston hebben. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor pichichi » ma 12 mei 2014, 22:21

De dag die je wist wat zou komen...... :|
DSC04144.JPG
DSC04129.JPG
Vorige week met de Expobar op z´n (op een dag na) tweede verjaardag naar Peter in Hoogersmilde getogen. Best enerverend reisje, met de bus en twee keer overstappen trein. Laatste stukje meegehobbeld met Peter door het Drentse land... en de hobbels vlakbij zijn boerderij :lol:. Best wel stress, is dal dat gerammel over straatstenen, keien etc wel goed voor "de baby"?

Het was een goede ochtend met Peter. Erg goed en prettig om hem ontmoet te hebben, zoals @3aan in zijn onderschrift heeft, de altijd vriendelijke en behulpzame hulp... klopt helemaal!
Ik viel ook nog eens met m´n neus in de boter, uhh taart, wegens een jarig gezinslid :P

Peter heeft alles rustig laten zien en gecontroleerd en uitgelegd. En ik, als nogal technisch onbenul, heb mijn ogen en oren goed de kost kunnen geven. Alles was op zich nog prima in orde. Kalkvorming was er amper. Pressostaat ("plastic") staat onder curatele bij Peter, die komt de volgende keer aan de beurt. Rubbertjes her en der vervangen, bijvijlen, nalopen, invetten etc etc. Mooi slangetje erin gehangen (zie foto bovenkant) om eerste condens netjes af te voeren via werkloze afvoeruitgangetje, voortaan rechtstreeks in lekbak ipv dat het zichzelf rondstuift als mini stoomcabine vanaf boven, o.a. op miniscule elektriek :o (daar zijn de Spanjolen even misgegaan in het ontwerp).
DSC04142.JPG
Tja, het douchescherm. Ik geef de foto maar gewoon prijs.
DSC04131.JPG
Shameful! Ik zag het wel aankomen... Nooit zelf eraf gehaald. Paar maanden geleden postte ik al mijn zorgen hier, ging er niet af, en/of ik durfde niet (te?)veel kracht te zetten. Dus Peter besloot dat ik het alsnog zelf mocht doen. Dat werd een mooi leermomentje! Het lukte me namelijk écht niet, omdat ie dus nogal vastgekoekt zat. Rubber ring keihard, zo in stukken te breken. Foei pichichi!! Met heel veel krachtpatserij lukte het Peter uiteindelijk wel om m eraf te krigen, helemaal naar z´n grootje natuurlijk 8-)
DSC04133.JPG
Had ook een maalschijf van de Eureka Mignon mee, ik vond m al best bot. En dat na ´maar´ 2 jaar en misschien 25 kilo malen. Peter had die specifieke 50mm schijven niet op voorraad. Toen eens eveneens rechtsdraaiende Baby Gaggia schijven erbij gehaald. Zitten er inmiddels in, bij thuiskomst zelf erin geflanst. Hebben miniem-miniscule afwijking in die zin dat schroefpunten 0,1mm of zo afwijken. Toch netjes erin gekregen. Na uiteraard eerst flink borstelen, blazen, stofzuigen etc.

Vreemde nu is dat malen zeker 2x zo lang duurt?! Terwijl Peter vermoeden uitsprak dat malen juist sneler zou gaan (waar het mij uberhaupt niet eens om ging). Is dit dan wel een goed teken? Ik weet dat ze nog moeten inlopen, maar meteen al zo´n groot verschil zie ik niet 1-2-3 inlopen, qua maaltijd bedoel ik dan. Is het sowieso beter om zsm te malen? Ik lees in ander topic wat nu actueel is (ophopen horecamaler) ook e.e.a. interessants hierover. Heb op werk een Guatemala, en die maalt 8 gram in 3 seconden. Aan de andere kant denk ik ook dat langzaam malen een verfijnder resultaat oplevert (heb ik het weer over mijn Eureka). Maar hoe langer ie draait, des te meer opwarming plaatsvindt, wat weer niet ten goede komt aan het maalsel?? Maalvlakken baby Gaggia zijn ook wel heel afwijkend dan originele Eureka schijven. Ik ben flink in vertwijfeling. Bovendien is de hele instelling van de molen ook nog eens gewijzigd, dwz het draaiwieltje had ik best wel onder de knie en wist elke week andere bonen redelijk snel fine te tunen. Maar waar ik voorheen bijvoorbeeld op stand 1 maalde, zit ik nu op 5 bijvoorbeeld.
En ik zie nu ook dat de schijven op espresso-solutions voor de Baby Gaggia een heel ander maalvlak hebben... Hmm.. ik zal ze eens op de foto zetten binnenkort.

Tips etc van harte welkom!
Laatst gewijzigd door pichichi op ma 12 mei 2014, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor pichichi » ma 12 mei 2014, 22:26

DSC04140.JPG
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Erik82 » di 13 mei 2014, 07:19

Het douchescherm verwijderen gaat echt 10 keer makkelijker als de machine warm is. Toch wel iets wat je minimaal eens in de maand moet doen en samen met de filterbakjes lekker in de Cafiza laten weken. Verder een leuk verslag en van Peter kun je altijd veel leren.

Schijven malen veel langzamer als ze nog niet zijn ingelopen. Ze pakken de bonen dan nog niet goed op.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor paulkoffie » di 13 mei 2014, 15:25

Het douchescherm verwijderen gaat echt 10 keer makkelijker als de machine warm is. Toch wel iets wat je minimaal eens in de maand moet doen en samen met de filterbakjes lekker in de Cafiza laten weken. Verder een leuk verslag en van Peter kun je altijd veel leren.

Schijven malen veel langzamer als ze nog niet zijn ingelopen. Ze pakken de bonen dan nog niet goed op.
Zeker iets wat je af en toe moet doen maar iedere maand? Bij mijn ECM Classika II deed ik het na een jaar pas en zeefje zag er nog prima uit. Ja een brandschone espressomachine is belangrijk, maar als je wekelijks chemisch backflusht is twee keer per jaar voldoende lijkt me.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor pichichi » di 13 mei 2014, 15:51

Ja een brandschone espressomachine is belangrijk, maar als je wekelijks chemisch backflusht is twee keer per jaar voldoende lijkt me.
Ik ben juist van wekelijks naar maandelijks gegaan, als ik me goed herinner n.a.v. een tip die hier werd geplaatst.. Ik backflush wekelijks uitgebreid, maandelijks dan met lepeltje cafiza en (bijna) alle dagen even 'wigglen' of wobbelen of hoe het ook moge heten (PF niet helemaal vast en dan steeds los-vast draaien terwijl je spoelt)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten

cron