Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Spironski » ma 17 nov 2014, 01:00

Tjonge ja, dat is echt BS van SL! Elke keer na het zetten blindfilteren, en eens per 3-4 weken een chemische sessie.

De werking van dat 3-wegventiel is dat het de druk van je portafilter afhaalt na het zetten. Daarbij zuigt er dus een beetje koffie mee naar binnen. Koffie-oliën worden heel snel ranzig en dat ga je dus proeven, omdat het water elke keer over die resten spoelt.

Er zit ook een overdrukventiel in je machine die je pomp ontlast bij het blindfilteren of als je te fijn hebt gemalen (denk ik toch).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Lisanne
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Lisanne » ma 17 nov 2014, 07:53

Bedankt voor deze info. Heb de machine een maand in gebruik zonder blindfilteren. Hoop niet dat ik daarmee iets kapot heb gemaakt. :( Moet vanmiddag in Den Haag wezen voor het werk dus direct maar even ergens een blindfilter en schoonmaakmiddel kopen. Kennen jullie in Den Haag een winkel waar ik het best naar toe kan gaan?
Nieuw in de wereld van koffie, "elke dag betere koffie" . Op mijn aanrecht een Espresso Builders Massimilian icm een Eureka Mignon advanced en een Espresso Gear Barista tamper.

Gebruikersavatar
Lisanne
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Lisanne » ma 17 nov 2014, 18:50

Heb deze middag een blindfilter en clean express blindfilter poeder gekocht. Ze hadden geen metalen blindfilters in 57mm dus heb ik een soort rubberen stopje meegekregen die ik in het 2 kops bakje moet leggen. Zojuist heb ik een theelepel schoonmaakpoeder in het bakje met het blindfilter gedaan en de machine 10x achter elkaar 20 seconden op pompen gezet. Het verbaasde me dat er ondanks een perfect schone douchezeef behoorlijk vies bruin water in de lekbak kwam....Het is wel degelijk nodig lijkt me :D Daarna heb ik het blindfilter schoongemaakt en nog 5 keer zonder schoonmaakpoeder gedaan. Zie ik nog wat over het hoofd, of is het zo voldoende? En hoe vaak adviseren jullie dit met schoonmaakpoeder te doen? Is één keer in de 4 weken voldoende?

Bedankt alvast!
Nieuw in de wereld van koffie, "elke dag betere koffie" . Op mijn aanrecht een Espresso Builders Massimilian icm een Eureka Mignon advanced en een Espresso Gear Barista tamper.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor bobbee » ma 17 nov 2014, 18:54

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Lisanne
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Lisanne » ma 17 nov 2014, 19:00

Dankje Bobee, ik ga het direct even volgens dit stappenplan uitvoeren.
Nieuw in de wereld van koffie, "elke dag betere koffie" . Op mijn aanrecht een Espresso Builders Massimilian icm een Eureka Mignon advanced en een Espresso Gear Barista tamper.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor CarpSafari » ma 17 nov 2014, 19:04

Heb deze middag een blindfilter en clean express blindfilter poeder gekocht. Ze hadden geen metalen blindfilters in 57mm dus heb ik een soort rubberen stopje meegekregen die ik in het 2 kops bakje moet leggen. Zojuist heb ik een theelepel schoonmaakpoeder in het bakje met het blindfilter gedaan en de machine 10x achter elkaar 20 seconden op pompen gezet. Het verbaasde me dat er ondanks een perfect schone douchezeef behoorlijk vies bruin water in de lekbak kwam....Het is wel degelijk nodig lijkt me :D Daarna heb ik het blindfilter schoongemaakt en nog 5 keer zonder schoonmaakpoeder gedaan. Zie ik nog wat over het hoofd, of is het zo voldoende? En hoe vaak adviseren jullie dit met schoonmaakpoeder te doen? Is één keer in de 4 weken voldoende?

Bedankt alvast!
De methode is niet helemaal volgens de regels, zoals Bobbee al laat zien, maar je bent nu wel overtuigd van het nut van backflushen, ga zo door.
Ligt een beetje aan hoeveel gebruik er van je machine word gemaakt, ik doe het maandelijks, maar backflush dus wel dagelijks, zonder reinigingsmiddel.
ps 20 sec per keer is wel lang hoor, 3-4 seconden zijn voldoende.

Gebruikersavatar
Lisanne
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Lisanne » ma 17 nov 2014, 22:27

Heb vanavond het backflushen even opnieuw gedaan volgens de instructie op de kafko site. Vanaf nu maar netjes bijhouden. Heb voor de komende tijd maar even wat meldingen in mijn agenda gezet om het niet te vergeten :D Bedankt voor jullie hulp.
Nieuw in de wereld van koffie, "elke dag betere koffie" . Op mijn aanrecht een Espresso Builders Massimilian icm een Eureka Mignon advanced en een Espresso Gear Barista tamper.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor bobbee » ma 17 nov 2014, 22:39

Goed bezig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor ronald22 » di 10 nov 2015, 10:17

Ik backflush ook elke dag en vooral voordat ik de machine uitzet.
Voordat er weer nieuwe bonen in gaan dan haal ik het doucheschermpje eraf en deze maak ik dan schoon. Daarna gebruik ik een reinigingsmiddel en ga dan backflushen. Dit scheelt dan enorm wat vuil betreft want de douchescherm is dan al schoon.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor bobbee » di 10 nov 2015, 12:56

2014....maar jij bent ook goed bezig hoor...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten

cron