XENIA!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

XENIA!

Berichtdoor bvds » wo 17 dec 2014, 08:45

ZIe http://www.xenia.coffee

Afbeelding

Op Kaffeenetz.de en bij de buren is inmiddels al een topic gestart.

Vrij vertaald gaat het naar mijn mening om een innovatieve HX machine die de voor- en nadelen van een E61 vs Bezzera groep en HX vs dual boiler combineert.

De groep is elektrisch verwarmd en d.m.v. een warmtebrug met de boiler verbonden. Dus snel warm. Thermostaatje is nauwkeuriger dan op Bezzera dus minder swing. Head space is groter dan bij Bezzera en wat geometrie betreft eerder als E61.

Water loopt na extractie terug uit groep en HX dus geen stilstaand water. Beetje als bij een quickmill thermoblock. Voordeel is dus ook dat er geen water kan oververhitten in de HX. Geen cooling flush nodig.

Ik heb een paar temperatuurmetingen onder ogen gehad en de machine levert bij 1.0 bar een extractietemperatuur van ca. 93 graden. Zonder flushen. Ook snelle recovery. Met een interval van 1 minuut geen stijging of daling in temperatuur! Dus heel veelbelovend. Kan wel eens de eerste HX worden waarbij een PID echt zinvol is om de temperatuur te beïnvloeden. Omdat er geen water in de HX en groep blijft is er een veel directere relatie tussen de druk en temperatuur in de boiler en de extractietemperatuur.

Nu eens geen Ulka pomp maar een ander type dat een lagere maximale druk opbouwt (9-10 bar), de druk rustiger opbouwt dan een Ulka 5 en stiller is.

Al met al een heel interessant project. Wat mij betreft niet de zoveelste variatie op hetzelfde thema maar echt vernieuwend.

Wat mij betreft gaat die Xenia er komen en ik wens Holger veel succes met het project!
Laatst gewijzigd door bvds op wo 17 dec 2014, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: XENIA!

Berichtdoor bvds » wo 17 dec 2014, 09:40

...uit een mailwisseling met Holger:

"Ich habe diese Variante dann mal unter realeren Bedingungen getestet (Bezug 25 Sekunden, 10 Sekunden warten, Filterhalter ausspannen, 15 Sekunden warten, einspannen):"

Afbeelding

Dit geeft een aardige indruk van het temperatuur verloop en recovery/ Hij zit inmiddels nog 0,6 graden lager door een kleine aanpassing in de HX. Druk ketel: 1.0 bar.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: XENIA!

Berichtdoor bobbee » wo 17 dec 2014, 10:08

Zoals ik het lees zijn er verschillende modellen leverbaar toch? (Mijn Duits is niet zo goed... :| ) Ik zag zo gauw een basismodel uitbreidbaar met pid, regelbaar thermostaat, dual boiler, thermostaat + PID etc....
Over welk model gaan de metingen? De Xenia P? Ik neem aan dat er verschillen zitten. Wel een interessante machine inderdaad. Maar even in de gaten houden.

Xenia B
Variante: passiv beheizte Brühgruppe 
 Xenia H
Variante: Brühgruppe mit Heizpatronen
 Xenia T*
Variante: Brühgruppe mit Heizpatronen + regelbares Thermostat
 Xenia P
Variante: Brühgruppe mit Heizpatronen + PID 
Xenia DP 
Variante: Brühgruppe und Kessel jeweils mit PID-Regler
Xenia D*
Variante: Dualboiler
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
MarcoVenezia
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 09:52

Re: XENIA!

Berichtdoor MarcoVenezia » wo 17 dec 2014, 12:18

Ik ben benieuwd wat deze gaat kosten, klinkt goed. Zal met deze techniek lastig worden om concurrerend te blijven t.o.v. een dual boiler.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: XENIA!

Berichtdoor bvds » wo 17 dec 2014, 12:25

Kale richtprijs iets van 1100 euro.
Mit PID etc extra kosten.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
MarcoVenezia
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 09:52

Re: XENIA!

Berichtdoor MarcoVenezia » wo 17 dec 2014, 12:29

maar het volledige lijstje van alle varianten is nog niet bekend?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: XENIA!

Berichtdoor Spironski » wo 17 dec 2014, 12:31

Ha ha, ik dacht even dat ik weer eens een spampost moest verwijderen toen ik de titel dan dit draadje zag! Maar dat blijkt allerminst het geval gelukkig :D .

Ziet er wel interessant uit dit, en als die prijs zo blijft lijkt het ook nog eens best waar voor je geld. Goed om innovatie te zien hier!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: XENIA!

Berichtdoor bobbee » wo 17 dec 2014, 12:44

maar het volledige lijstje van alle varianten is nog niet bekend?
Maschine Preis inkl. MwSt. 

 Xenia B
1078,81 Eur 
 Variante: passiv beheizte Brühgruppe 

 Xenia H
1132,52 Eur  Variante: Brühgruppe mit Heizpatronen
 
Xenia T*
1145,22 Eur  Variante: Brühgruppe mit Heizpatronen + regelbares Thermostat

Xenia P
1273,70 Eur  Variante: Brühgruppe mit Heizpatronen + PID 

Xenia DP
1396,20 Eur Variante: Brühgruppe und Kessel jeweils mit PID-Regler

Xenia D*
1515,08 Eur  Variante: Dualboiler
Laatst gewijzigd door bobbee op wo 17 dec 2014, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
MarcoVenezia
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 09:52

Re: XENIA!

Berichtdoor MarcoVenezia » wo 17 dec 2014, 12:53

Dus voor 120 euro meer heb je de dualboiler versie

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: XENIA!

Berichtdoor bobbee » wo 17 dec 2014, 13:40

Daar lijkt het wel op. De prijs is wel ontzettend scherp maar met expobar en die kwaliteit van afwerking in het achterhoofd vraag ik me af hoe deze prijs vd xenia mogelijk is...of ze worden duurder in de toekomst.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten