Quickmill Silvano "EX4 Plus"

1
[cross post thuisbarista.nl]

Ik heb momenteel een Quickmill Silvano staan.

Afbeelding

Deze machine heeft een ringboiler d.w.z. een geïntegreerde groep/boiler met PID control. Deze groep is van Brasilia. Ook bijvoorbeeld de ECM Casa IV gebruikt deze groep. Daarnaast beschikt de machine over een gescheiden stoomcircuit met aparte pomp en thermoblock. Deze laatste is heel anders geconfigureerd dan de andere QM thermoblock machines. De stoom is droog genoeg en de afgifte is continu i.p.v. in pulsen. Ook de druk is veel beter dan op een QM 820. De arm draait gewoon met een kogelgewricht en er zit een normale tip op. De OPV is via een schroef naast de groep van buiten af in te stellen. Bij aankomst stond hij op 10 bar afgesteld. Verder een standaard quickmill afwerking d.w.z. netjes maar niet met zo veel oog voor detail en materiaalkeuze als een Rocket. Handig vind ik dat het water reservoir aan de zijkant is bij te vullen en de lekbak royaal bemeten is en met aan handgreep is weg te trekken.

Een uitgebreide review van Dan Kehn op home-barista.com tref je hier aan:

http://www.home-barista.com/reviews/qui ... 24882.html

De standaard Ulka EX5 heb ik door Peter de Goede (dus niet van Kafko, maar van http://www.ranciliosilvia.info/; net zo'n handige man met twee rechter handjes ;) !) laten vervangen door een EX4 pomp met een membraanregelaar. Zie foto.

Afbeelding

De drukopbouw is nu veel langzamer en de machine is nagenoeg vrij van trilling en resonantiegeluiden.en loopt net zo rustig en stil als menig rotatiepomp. De maximale druk wordt nu pas bereikt na iets meer dan 10 sec. i.p.v. de 4 sec. met de EX5 pomp. Noem het maar actieve preinfusie. Niet verkeerd voor een machine zonder preinfusie kamer. Andere mod is nog wat Armaflex om de boiler ter isolatie.

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een heel prettige machine is. Snel opgewarmd d.w.z. na 10 minuten bedrijfsklaar. Dat is toch wel een verschil met de drie kwartier die een E61 HX nodig heeft. En heel stabiel qua temperatuur. Minder dan een graad verval gemeten met een SCAE. Althans dat heb ik teruggevonden op home-barista.com. De recovery is een dikke minuut. Ik vind de machine in gebruik erg lijken op de DC mini, die ook een geïntegreerde boiler/groep heeft met een vergelijkbaar volume. Die laatste heeft geen PID, maar een minder nauwkeurige regelbare thermostaat. Maar ook meer massa. Beide principes werken uiteindelijk uitstekend. Ook het stomen gaat prima. Een klein kannetje kost een halve minuut en de kwaliteit van het microfoam is prima. Als ik begin met opschuimen zodra ik de extractie start ben ik bijna tegelijk klaar.

Wordt vervolgd!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Quickmill Silvano "EX4 Plus"

2
Mooie machine, en een erg goede review op HB. Met die boiler bovenop de zetgroep lijkt het wel wat op je oude Dalla Corte. Smaak van de espresso ook vergelijkbaar?
Op deze machine heb je, zie ik, ook de ex4/ Membraandemper modificatie uitgevoerd. Het lijkt erop dat het bij elke machine kan en goed werkt als er genoeg ruimte voor is. Verbazend dat de fabrikanten die modificatie niet gewoon standaard aanbieden.
Je leest wel dat het doorstroom-volume te veel afneemt bij die modificatie, geen last van?
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

3
EX4 vooral zinvol op machine zonder preinfusie. Dus minder relevant of eerder nadelig op E61. Langzame drukopbouw is vooral vorm van actieve preinfusie.

Membraandemper zinvol op elke vibratiepomp zou ik zeggen.

Ik merk niks van gebrek aan doorstroomvolume. OPV op 10 bar begrensd. Rest gaat gaat gewoon retour naar container. Of bedoel je dat niet? Je moet wel het ontluchtingsventiel verwijderen. Dat werkt niet goed samen met demper. Dan krijg je wel flow problemen. EX4 levert met 20 bar hogere maximale druk dan de 15 bar van de EX5.

Wat betreft vergelijk met DC mini. Heb ze niet naast elkaar getest, maar het gemak waarmeer ik mooie smaakvolle shots trekt is vergelijkbaar. Denk dat dit min of meer op gaat voor alle geïntegreerde groep/boiler systemen met temperature control.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
Ja, de druk kan OK zijn, maar ook dan kan het zijn dat de pomp weinig volume levert. Dat zal dan wel komen omdat het ontluchtingsventiel niet is verwijderd. Via dat ventiel loopt dan een groot volume terug naar de tank. De membraandemper lijkt ook een deel van de opgebouwde druk te absorberen, ook daarom de ex4 die met 20 bar een groter marge heeft. De ex4 doet ook langer over de drukopbouw vanwege het lagere volume van de pomp.
Voor zover ik heb begrepen tenminste..
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

5
450 i.p.v. 600 cc. Eenmaal op maximale druk maakt het niet meer uit. Dan begrenst instellng OPV de zaak.

Hoe dan ook werkt perfect ;)

Heb van Peter de Goede berepen dat EX4 7 db reductie geeft en met demper ruim 15 db.

6
De QM Silvano bevalt nog steeds heel goed.
Het ding is echt in 10 minuutjes opgewarmd.
Met een Harrar erg moois en smakelijke shots gemaakt.

Afbeelding

Ben met wat mazzel weer tegen een DC mini opgelopen...en die komt mijn kant op.
Kan ik ze eens naast elkaar zetten.
Zou dus kunnen dat de Silvano eerdaags weer in der verkoop gaat...

8
Ja wil sowieso ex4 en membraan er in.
Plus dunnere douche.
Boilerisolatie en een extra schakelaar om stoomboiler uit te kunnen zetten.

Als je m nu al beter vindt dan E61 lach je als je ex4 en dunne douche hebt. Presteert dan nog veel beter.

Maar eerlijk is eerlijk, met jouw Unica moet je toch ook hele goede shots gemaakt kunnen hebben.

Maar dit topc gaat over Silvano...