Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Naampje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:23

Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Naampje » ma 28 dec 2015, 17:48

Beste allen,

Ik ben nieuw hier en heb net een V1 gekocht. Deze is 12 jaar oud en ik ben mij net twee weken aan het inlezen in het hele espresso zetten en onderhoud gebeuren.
Aangezien ik nogal autistisch autodidactisch gedrag vertoon in andere gebieden, restaureer bijvoorbeeld een busje, een VW 4WD Syncro.... ben ik bang dat dit snel overslaat naar boilertjes uit elkaar schroeven etc.

Maar ik zag ook al snel veel uit te boren afgebroken boutjes bij anderen in hun blogs en houd mij dus eerst maar eens in.
Toch ben ik nieuwsgierig naar de binnenkant boiler bijvoorbeeld. Veel 'scale'? Zag hele vogelnesten in sommige boilertjes....
Ik wilde beginnen deze foto bij jullie te presenteren, het is een onderhoudshistorie, waarvan helaas de bovenste zin verdwenen is.
Weet hier iemand meer over te vertellen? Uitleg van de codes?

Deze servicebeurt is niet opgeschreven, van 'De Espresso Reparateur'
04-12-14
Servicebeurt, pistonring. Veer voor de pistonhouder.

Meer weet ik niet over de historie.
kan iemand mij meer vertellen?

Grt en bij voorbaat dank!

Naampje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:23

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Naampje » ma 28 dec 2015, 20:19

Deze foto vond ik online en als ik naar mijn boiler kijk is dit de post 2006 versie. Dan is de mijne dus blijkbaar al vervangen...

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor turboyeast » ma 28 dec 2015, 22:31

Deze foto vond ik online en als ik naar mijn boiler kijk is dit de post 2006 versie. Dan is de mijne dus blijkbaar al vervangen...
Hallo,
Het is allemaal niet zo spannend (en zeker niet voor een autodidactische autist of autistische autodidact). Gewoon "tear down" en alle rubbers, seals etc. vervangen door nieuwe. Wat lastig kan zijn, is dat het element kapot is op voorwaarde dat het een gesoldeerde variant is. De niet-gesoldeerde variant (geschroefd) is eenvoudig te vervangen. Alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar bij Peter (van Kafko).
Dus tear down en als je tegen problemen aanloopt, dan laat het weten (met foto's).
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor bvds » di 29 dec 2015, 09:11

Kafko is zonder twijfel een uitstekend en betrouwbaar adres.

Ik kan je ook Peter de Goede aanraden. Zeker als het gaat om onderhoud en pimpen van een Silvia. Denk aan PID control, EX4 pomp met demper, boiler isolatie, pressure mod's, etc. Met wat aanpassingen is een Silvia een hartstikke leuke machine waar je prima shots mee kunt maken.

Ter inspiratie check zijn website: http://www.ranciliosilvia.info

Succes!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Naampje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:23

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Naampje » vr 15 dec 2017, 21:13

Beste allen,

Uiteindelijk naar Amsterdam Noord gegaan en daar heeft de Espresso Reperateur mijn machine geserviced. Ik vind het een aanrader, super aardige man en bereid uitleg te geven voor een supernette prijs.

Maar.
Ik denk dat mijn pomp aan het verzwakken is... Als dat kan tenminste. Vandaag als laastste test eens Illy ground bij de Supermarkt gehaald en dan kan ik alleen als ik de koffie er super fluffy in leg en dus niet veel en zeker niet aanstamp er een minimaal druppel/ straaltje mee zetten.

Dus normaal maal ik voor de Sylvia (of laat ik malen) maar ik merk dat er kracht mist. Ligt dit aan de pomp?
Bij voorbaat dank.

Naampje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:23

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Naampje » di 19 dec 2017, 23:07

Iemand hier verstand van de Silvia pomp?

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Bert 619 » wo 20 dec 2017, 00:14

Beste allen,

Uiteindelijk naar Amsterdam Noord gegaan en daar heeft de Espresso Reperateur mijn machine geserviced. Ik vind het een aanrader, super aardige man en bereid uitleg te geven voor een supernette prijs.

Maar.
Ik denk dat mijn pomp aan het verzwakken is... Als dat kan tenminste. Vandaag als laastste test eens Illy ground bij de Supermarkt gehaald en dan kan ik alleen als ik de koffie er super fluffy in leg en dus niet veel en zeker niet aanstamp er een minimaal druppel/ straaltje mee zetten.

Dus normaal maal ik voor de Sylvia (of laat ik malen) maar ik merk dat er kracht mist. Ligt dit aan de pomp?
Bij voorbaat dank.

Blijkbaar heeft die super aardige man zijn werk niet goed gedaan of denk je van wel ?

Naampje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:23

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Naampje » wo 20 dec 2017, 06:50

Bedankt Bert. Voor je waardevolle cynische bijdrage. Dat was een paar maanden terug. En volgens mij ben ik niet de enige met goede ervaringen met hem. Toen speelde dit nog niet. Iemand wel iets zinnigs bij te dragen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor bobbee » wo 20 dec 2017, 07:12

Misschien als je het heel aardig vraagt?

Als het onderhoud goed is uitgevoerd zal het de pomp zijn. Er kan een korreltje vuil in de pomp zitten daar waar het veertje en balletje zit. Dat vuiltje kan ervoor zorgen dat de druk wegvalt. De pomp kan natuurlijk ook op zijn.

Als het pompje al meer dan 5 jaar oud is (er staat een datum op) wordt hij vaak vervangen. Ze kosten niet veel en vervangen is niet moeilijk en niet veel werk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Naampje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:23

Re: Rancilio Silvia V1 reparatie codes

Berichtdoor Naampje » wo 20 dec 2017, 09:14

Dank Bobbee. Zie het bericht voor de opmerking van Bert. Volgens mij ligt het niet aan mijn toon van vragen. Of zie ik iets over het hoofd. Een nette aanhef, een vriendelijk verzoek voor hulp en een bij voorbaat dank. Mis ik iets?

Helder. Pompje is inderdaad iets van 45 euro. Het is een versie 1 met bekende historie waarin ik niets zie over een vervangen pomp. 10 jarig jubileum heeft ie gehaald.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron