Blindfilteren ?

Joost
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 11:27
Locatie: Vlaardingen

Blindfilteren ?

Berichtdoor Joost » vr 30 jan 2009, 11:02

Bij mijn recente aanschaf van mijn Rancillio Silvia heb ik tevens een ontkalker gekocht. Nu lees in hier en daar dat er tevens regelmatig geblindfiltert dient te worden.
Ik drink 3 a 4 bakjes per dag ongeveer.
Wat is nu precies blindfilteren en wat dien ik daarvoor aan te schaffen ?
Hoe vaak zou ik in mijn geval dit te moeten doen ?

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Aadje » vr 30 jan 2009, 12:44

Blindfilteren, oftewel backflushen. Koop een blindfilter (een zeefje zonder gaten) en dan de pomp aanzetten, ff wachten en de pomp weer uitzetten. Dat een paar keer achter elkaar. Zo aan het eind van de dag eventjes.
Speedster | SuperJolly | et al.

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor karel » vr 30 jan 2009, 13:12

In de thuis situatie denk ik dat het beter is om het meteen na gebruik te doen. Tenzij je van plan bent binnen korte tijd opnieuw koffie te gaan maken. In de proffesionele situatie blijven de groepen vochtig door het regelmatige gebruik. Als er echter uren tussen, de sessies, komen te zitten dan droogt de groep, incl.koffieprut, helemaal in. Dat bemoeilijkt een goede reiniging.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Spironski » vr 30 jan 2009, 13:20

Espresso zet je met 9 bar druk. Als je de doorloop stopt, staat er nog druk op de piston en als je deze dan los haalt komt die druk, samen met koffieprut, vrij. Dat is niet fijn. Daarom is er een driewegventiel ingebouwd, die leidt de druk weg naar het lekbakje zodra je de handel of het knopje na het zetten over haalt (dat kan je ook horen als een kort "psshh"). Daarmee wordt echter ook een klein deel van de koffie weer mee naar binnen gezogen, en als je dat laat zitten wordt het oud, bitter en ranzig. Met blindfiteren spoel je dat koffie residue weg.

Ik blindfilter zelfs na elke "sessie". Ik heb daarvoor een extra portafilter waarin ik continue een blind filter heb zitten, het is dan een fluitje van een cent.
Vergeet ook niet het rubber in je broeikop schoon te maken. Dat kan o.a. met de "portafilter wiggle": zet je portafilter met blind filter losjes in de kop, klem hem niet vast, maar laat het water stromen en beweeg en "schud" dan je portafilter, zodat het water er over en er langs stoomt, samen met de koffie restjes. Daarna gewoon blindfilteren.

Buiten dit is 1x per week een chemische blindfiltersessie aan te raden. Je doet dan wat koffie-schoonmaak-spul (Cafiza, Joe Glo o.i.d.) in het blinde filter en lost daarmee de hardnekkige resten op. Je zult staan te kijken hoe bruin het schoonmaak water is! Je kan dan ook een schaaltje heet water nemen met daarin wat van dat spul, en daarin je filters en portafilters een half uur weken. Daarna goed schrobben.

Een vieze machine maakt vieze koffie. Schoonmaken is echt heel belangrijk!

Kijk ook eens hier naar: http://www.home-barista.com/espresso-ma ... aning.html" onclick="window.open(this.href);return false;
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Joep » ma 02 feb 2009, 11:23

Ik heb met blindfilteren last van 'ontploffingen'. Na 10 seconden blindfilteren ploft hij en komt er stoom en vies water tussen de portafilter en de broeikop door. Hoe komt dit?
De machine heeft onlangs nog een beurt gehad. Daarbij is onder andere dit gedaan:

# Douchekop en pistonring worden vernieuwd (bij een E61-machine)
# Stoom- en waterkraan rubbers worden vervangen
# Aansluitingen en koppelingen worden onderzocht naar eventuele lekkages
# Werking van het drukventiel wordt getest

Hebben meer mensen hier last van? Ik doe de portafilter helemaal naar rechts, zo ver hij kan, maar dan nog ploft hij vaak tijdens het backflushen...

:(

EDIT:

Help! Nu ben ik klaar met blindfilteren en wil ik een espresso zetten, en nu ploft hij er ook uit bij het espresso maken!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

marmhz
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 18:38

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor marmhz » ma 02 feb 2009, 12:04

Het lijkt er sterk op dat het rubber van de zetgroep toch niet helemaal goed afsluit. Je moet de filterdrager met een goede ring niet veel verder dan iets voorbij het midden kunnen trekken. Wellicht is de ring die erin is gezet wat aan de dunne kant. Een mm is hier al veel en kan het verschil maken. Als je de machine een beurt hebt laten geven kan je toch even terug om het te laten nakijken.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Joep » ma 02 feb 2009, 12:08

Ik had het apparaat opgestuurd voor de beurt, van Eindhoven naar Den Haag, dus even langs is niet echt makkelijk.
Maar als ik de portafilter vastzet tijdens het blindfilteren zit hij hélemaal naar rechts. Dus echt zo dat de hendel bijna tegen het apparaat zit...
Ik zal in ieder geval even contact opnemen met de man die het onderhoud gedaan had.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Spironski » ma 02 feb 2009, 12:39

Hmm, dat klinkt toch een beetje als een te dunne afsluitring. Er bestaan vulringen voor, het hoeft geen ramp te zijn. Volgens mij moet je portafilter gewoon recht naar voren steken als ie vast zit. Of zet je hem recht-naar-voren-stekend in de broeikop, en draai je hem dàn naar de zijkant?

Weet je zeker dat je de portafilter niet met teveel kracht vast zet? Schiet hij misschien over z'n klemmen heen? En heb je de boel altijd wel schoongemaakt na gebruik? Er blijven vaak koffierestjes achter op het rubber, die moet je wel wegspoelen (o.a. met zo'n portafilter-wiggle), ander kunnen ze op den duur het rubber beschadigen. Altijd je filter-rand schoon gemaakt voordat je het in de machine zet? Als je de machine niet gebruikt de portafilter niet in de broeikop laten zitten?

Als je al deze dingen goed hebt gedaan ligt het niet aan jezelf, maar aan de machine, denk ik. Wellicht kan je de rubber ring in je broeikop omdraaien? Kan zijn dat 'ie dan wel weer goed afsluit.

Oh ja, 10 seconden blindfilteren is ook wel wat lang. Je motor laten stikken is niet bevordelijk voor dat ding. Het gaat bij blindilteren vooral om het moment dat je de pomp uit zet! Op dat moment wordt het water mee terug gezogen en afgevoerd langs een andere weg naar je lekbak. Op dat pad maakt het je machine schoon (want daar zaten ook de koffieresten).

Dus: pomp aanzetten, wachten tot de motor "stikt" (geluid verandert), 1-2-3 tellen, pomp uit ==> whoesjj! En dat een paar keer. Als je chemisch reinigt net zolang doen tot het schuim dat eruit komt niet meer bruin is, daarna goed spoelen met schoon water! Als je klaar bent het eerste kopje koffie weggooien.

Wat betreft de motor, daar geldt zoiets als: 30 seconden aan, 30 seconden laten afkoelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Joep » ma 02 feb 2009, 13:06

De portafilter wiggle hoor iuk nu eigenlijk voor het eerste over. Nooit gedaan. Verder hoor ik juist dat je de portafilter erin moet laten zitten, zodat hij warm is als je espresso gaat maken. Niet helemaal vast, maar gewoon wel erin.

Ik zet hem er links in, zo op half 8 ongeveer, en draai hem dan naar ongeveer half 4/4 uur as ik espresso maak, maar met blindfilteren moet hij verder voor hij vast zit, tot bijna 3 uur. Van boven gezien dus.

De filterrand maak ik altijd schoon voordat ik hem in de machine doe.

Maar ik heb het ding pas 3 maanden ongeveer. Zo snel kan dat niet gaan toch?

EDIT:
Over die pomp. Ik volg de instructies op de Joe Glo verpakking. Daar staat op:
reinigingsspul in de blindfilter, dan in de broeikop. Vervolgens 5 keer 15 seconden aan/ 15 seconden uit.
Raar als dat niet goed is voor de motor, zo staat het gewoon op het etiket...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Blindfilteren ?

Berichtdoor Spironski » ma 02 feb 2009, 20:27

Voor het koffie zetten is het inderdaad beter om een warme filterhouder te hebben. Maar als mijn machine uit staat heb ik de filterhouder er naast liggen, blijkt toch beter voor je rubber te zijn. Als je de fiterhouder er in doet als je de machine aan zet, is 'ie ook wel warm tegen de tijd dat je daadwerkelijk koffie gaat zetten.

Ik gebruik ook JoeGlo, staat inderdaad die 15 seconden op. Als je blindfiltert (of ristretto zet?) zal het overdruk ventiel in werking treden en het water dat niet door het filter kan, afleiden naar het waterreservoir of je lekbak. Maar op die manier zal volgens mij toch niet je schoonmaakmiddel langs je ODV komen. Ik zie het nut daarvan dus niet in, en vind 15 seconden dan toch wat lang.

Maar wellicht is er een expert aanwezig die ons kan uitleggen wat het nut van 15 seconden blindfilteren zou kunnen zijn?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron