Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor Erik82 » ma 31 jul 2017, 20:18

Als je betrouwbaar wil met weinig onderhoud dan zou ik zeggen een Cremina als machine en een Kinu M68, Tidaka of Monolith als maler.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

kim73
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 jul 2017, 22:17

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor kim73 » ma 31 jul 2017, 20:51

Erik,

Dank. Zal eens naar Cremina kijken. Heb eerlijk gezegd nog nooit van dat merk gehoord. Zie dat het Zwitsers is, staat meestal voor kwaliteit.

kim73
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 jul 2017, 22:17

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor kim73 » ma 31 jul 2017, 21:02

Maar kan zo'n Olympia Cremina het aan "taste wise" tegen een Londinium R?

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor ErikW » ma 31 jul 2017, 21:17

Ik heb een oude Cremina en een Londinium-r.
Nooit naast elkaar geproefd en ik heb natuurlijk een ontwikkeling doorgemaakt maar ik betwijfel of de Cremina het smaakgewijs kan winnen van de L-R.
De L-r heeft zo'n ongelooflijk zware zetgroep (geloof 8 kilo) waar de stabiliteit natuurlijk in zit!

Gr Erik

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor Erik82 » ma 31 jul 2017, 21:51

Nieuwe Cremina gaat het wel halen bij een Londinium met veel oefenen. Ze zijn geweldig op smaak alleen ruim 3200 euro nieuw. Massa maakt in dit geval niet zoveel uit want je hoeft ook niet veel water te verwarmen en geen 10 espresso achter elkaar te zetten. De Cremina heeft hiervoor genoeg stabiliteit. Een handhevel moet wel je ding zijn.

Elke goede hevel heeft een aflopend temperatuurprofiel en daar halen ze die authentieke smaak door tezamen met de aflopende druk. Dat is een heel ander principe dan bij een E-61 waar je de stabiliteit hebt voor een vlakke lijn in de extractie qua temperatuur. Londinium geeft meer gemak en veel meer onderhoud.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor ErikW » ma 31 jul 2017, 22:31

Het zijn twee verschillende zaken: handhevel en veerhevel.
Het onderhoud van de L-r kan ik nog niet beoordelen maar lijkt me niet echt heel veel meer?!

Erik

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor Erik82 » di 01 aug 2017, 08:36

Natuurlijk wel. Je hebt ongeveer 4 keer zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan dus meer onderhoud. Basis onderhoud zoals invetten is inderdaad ongeveer gelijk. Ga in een Cremina (of andere kleine veer/hand-hevel) maar eens op zoek naar magneetventielen en dergelijken.

Grote commerciële machines (d valt de Londinium ook onder) bevatten gewoonweg veel onderdelen die kapot kunnen en alleen nut hebben om goed te kunnen stomen of veel espresso's achter elkaar te zetten. Kijk een naar bijvoorbeeld een Strietman. Enige electroninca zijn een thermostaat en verwarmingselement en haalt het niveau van een KvdW of LaMarzocco met verzadigde groep. Zelfde geldt in grote mate voor de Cremina. Die grote bakbeesten bevatten teveel zinloze onderdelen voor thuisgebruik wat resulteert in meer onderhoud. Ik heb mijn Strietman in een half uur compleet ontkalkt waar jij bij je Londinium minimaal een hele dag bezig bent als je de complete machine gaat ontkalken. Ook maar een voorbeeld van onderhoud.

TS is op zoek naar een betrouwbare machine en dan staat een Cremina met stip op nummer 1. Alles is van RVS en er kan nagenoeg niks aan stuk. Ik wil jou Londinium nog wel eens zien over 20 jaar met een staatje van onderhoud. Bij een Cremina staat er dan Pressostaat, Verwarmingselement en rubbers. Die lijst zal bij je Londinium vele malen langer zijn.

Voor TS is het een kwestie van afwegen wat deze belangrijk vindt. Veel mensen hebben liever een grote machine met het gemak hiervan en nemen de nadelen voor lief. Natuurlijk is een Londinium betrouwbaar maar niet te vergelijken qua betrouwbaarheid met een Cremina/Strietman.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor Bert 619 » di 01 aug 2017, 12:16


TS is op zoek naar een betrouwbare machine en dan staat een Cremina met stip op nummer 1. Alles is van RVS en er kan nagenoeg niks aan stuk. Ik wil jou Londinium nog wel eens zien over 20 jaar met een staatje van onderhoud. Bij een Cremina staat er dan Pressostaat, Verwarmingselement en rubbers. Die lijst zal bij je Londinium vele malen langer zijn.

Voor TS is het een kwestie van afwegen wat deze belangrijk vindt. Veel mensen hebben liever een grote machine met het gemak hiervan en nemen de nadelen voor lief. Natuurlijk is een Londinium betrouwbaar maar niet te vergelijken qua betrouwbaarheid met een Cremina/Strietman.
Dat is anders niet je eigen ervaring met de Cremina die jij in bezit had, je kocht toen weer een Bezzera Strega die je voorheen ook had.
Als men vroeg wat de rede daarvoor was kwam er geen duidelijk antwoord,
om later schoorvoetend toe te geven dat je nogal wat problemen ondervond met de Cremina.
Kunnen we dit ook verwachten als de Strietman veld moet ruimen voor iets anders.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor fransg » di 01 aug 2017, 13:33

TS is op zoek naar een betrouwbare machine en dan staat een Cremina met stip op nummer 1.
Ik begrijp je standpunt goed, maar doordat je je inzichten met overweldigende stelligheid neerzet kun je soms een beginner op het verkeerde been zetten.

Het heeft dan ook geen zin een gesprek te beginnen over de eenvoud van onderhoud aan een Londinium. Er is een grote groep bezitters verspreid over meer dan veertig landen die zich uitstekend redden, onder andere door de support van Reiss van Londinium, onderdelen die bloedsnel via DHL worden bezorgd indien gewenst, een eigen forum van actieve eigenaren. Ik ken eigenlijk geen ander merk waarbij dergelijke support wordt geboden.

Maar jij hebt je eigen manier van doen en je bent overtuigd van je eigen keuzes en dat is voortreffelijk, ieder z'n ding immers. En de Strietman is ook een leuk en onberispelijk mooi ding.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste

Berichtdoor ErikW » di 01 aug 2017, 13:38

Ben het met Erik82 eens dat er meer onderdelen in de L-r zitten.
Ben er pas zeer kort mee aan het werk. Gebruik slechts de espressodelen.
De Cremina had inderdaad niet zo'n goede naam.
En ik verwacht dat je eigenlijk de Strietmannen zou aanraden...........

Gr Erik


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron