Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Borbar
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017, 20:47

Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor Borbar » za 05 aug 2017, 21:00

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels een jaar of vier in het bezit van een boretti barista met bijbehorende bonenmaler. Sinds enige tijd stopt de ulka ex5 pomp niet meer met pompen bij het aanzetten. Na goed primen heeft hij het tot twee keer toe wel weer een tijdje gedaan.
Ik dacht dat het dus in de pomp zelf zat, heb deze dus vervangen, maar het probleem blijft.
Als ik het stoompijpje of de heetwater knop open zet gebeurt er niks, ook bij primen niet. Via de zetgroep komt er wel (koud) water uit, iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor HanR » za 05 aug 2017, 23:47

Wij helpen je graag, maar verdiep je eerst in de werking van je machine.
Dat heb je blijkbaar nog niet gedaan.
Omschrijf dan zo nauwkeurig mogelijk wat er gebeurt.
Dan helpen we je graag verder.

Heb je geen zin om je in de werking van je machine te verdiepen, kun je je machine beter laten nakijken bij een goede reparateur.
Uit je verhaal blijkt namelijk ook niet wanneer het laatste onderhoud is geweest.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor fransg » zo 06 aug 2017, 01:13

Na goed primen heeft hij het tot twee keer toe wel weer een tijdje gedaan.
"priming the pump" is een oude uitdrukking uit de economie die Trump laatst zelf meende te hebben bedacht:

https://www.nytimes.com/2017/05/11/upsh ... ented.html

Maar wat bedoel jij ermede?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Borbar
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017, 20:47

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor Borbar » zo 06 aug 2017, 09:51

Het was inderdaad geen heel duidelijk verhaal. Normaal gespoken hoor je de pomp even lopen bij het aanzetten, slaat de pomp weer af en hoor je de boiler verwarmen. Nu komt ie niet verder dan de pomp die druk probeert op te bouwen. Het metertje voorop blijft ook op 0 staan.
Er lekt verder niets.

Het primen van een pomp is er even wat water onder druk opzetten (in mijn geval met een camelbag) om hem een handje te helpen.
Op deze manier heb ik de machine twee keer weer aan de praat gekregen waarna hij weer even foutloos en als vanouds werkte. Als het apparaat dan een paar dagen uit had gestaan deed hij het weer niet.

Ik heb de machine wel regelmatig ontkalkt maar nooit echt groot onderhoud gedaan/laten doen. Ik hoop dat het verhaal zo wat duidelijker is.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor HanR » zo 06 aug 2017, 10:51

Dat in ieder geval iets duidelijker. Een aantal dingen klopt niet:
1. De pomp hoort niet te gaan lopen als je de machine aan zet;
2. De pomp probeert geen druk op te bouwen, maar de ketel te vullen;

Een hx machine ontkalken heeft geen zin en kan zelfs tot verstoppingen leiden.

Nogmaals: breng je machine weg voor een onderhoudsbeurt. Wel naar een goed adres en niet naar Boretti.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor Erik82 » zo 06 aug 2017, 19:13

Bij het aanzetten van de machine kan het wel soms zo zijn dat de pomp even 2s aangaat maar dat hoeft niet. Verder hoort de pomp niks te doen zolang de machine aanstaat en je er niks mee doet. Is dat wel het geval dan lekt er stoom weg uit je boiler en gaat deze vanzelf weer vullen naar wat tijd.

De pomp hoort alleen aan te gaan als je de hendel van de groep open zet en dat is de bedoeling. Vervolgens hoort deze weer uit te gaan als je de hendel weer naar beneden doet. Als er geen water wordt gepompt kun je ook geen espresso maken. Als je echt geen verstand hebt van de machine zou ik er zelf niet aan beginnen omdat je het dan hoogstwaarschijnlijk alleen maar erger gaat maken.

Als je zelf regelmatig ontkalkt hebt kan het best goed zijn dat daar je probleem zit. Voorkomen is beter dan genezen dus ontkalkt water gebruiken. Bijna elke espressomachine stopt met werken na een paar keer ontkalken als dit niet goed wordt gedaan/de machine niet perfect is onderhouden. Meestal spoel je dan kalk door je hele machine en kun je hem compleet uit elkaar halen. Ook weer een gevalletje weten waar je mee bezig bent.

Ik snap je verhaal nog steeds niet echt goed maar zou ook aanraden er iemand met verstand naar te laten kijken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Borbar
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017, 20:47

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor Borbar » zo 06 aug 2017, 21:17

De pomp heeft inderdaad vanaf het begin altijd 2 seconden aangeslagen bij aanzetten, Dat stopt nu dus niet meer.
Ik snap dat deze pomp de druk niet opbouwt, maar de ketel vult, daar heeft ie wel iets van druk voor nodig natuurlijk, want hij moet tegen de zwaartekracht in ;) .
Het lijkt er volgens mij op dat de ketel niet gevuld kan worden, daar zal een verstopping zitten, zeker omdat er nog wel water uit de zetgroep komt. Ik heb wel altijd ontkalkt water (brita filter en de filters van boretti) gebruikt, dus ben benieuwd wat het is.
Ik ga een adresje zoeken voor wat onderhoud, dank voor de reacties in ieder geval!

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor Erik82 » zo 06 aug 2017, 21:38

Wat je zou kunnen proberen is je vulsensor op de boiler loshalen en ontkalken. Dat is makkelijk te doen. Alleen zou dat betekenen dat je boiler nu helemaal vol zit met water wat niet goed is. Dat kun je meteen controleren als je de vulsensor los hebt. Als dat het geval is moet je er eerst wat uithalen voordat je hem weer aanzet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Borbar
Berichten: 4
Lid geworden op: za 05 aug 2017, 20:47

Re: Boretti barista pomp slaat niet af na aanzetten

Berichtdoor Borbar » di 12 sep 2017, 16:52

Heb er uiteindelijk zelf maar niet meer aan geklooid en hem naar de espressodokter gebracht, gelijk maar voor een beurtje. Keurig geholpen en er bleek uiteindelijk een (magneet)klep vast te zitten, dank voor de adviezen in ieder geval!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron