Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

hkuit
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 11:47

Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor hkuit » wo 13 sep 2017, 12:10

Onze Saeco Talea Ring Plus uit 2009 heeft het tot dit jaar altijd goed gedaan.
Begin dit jaar het eerste gebrek; hij probeerde koffie te zetten maar er kwam vrijwel niets uit. Ik heb toen een nieuwe zetgroep gekocht en toen werkte hij weer 100%.
Nu een nieuw probleem; Ook als het bonenreservoir vol met bonen zit verschijnt er regelmatig de melding 'koffie toevoegen in reservoir'. Na het drukken op de startknop begint hij te malen, maar kennelijk pakt hij te weinig bonen, want die melding verschijnt. In het 'afvalbakje' ligt vervolgens een flinke hoop droge gemalen koffie, genoeg voor een kop koffie.
Ik heb eergisteren droge rijst in het bonenreservoir gedaan en dat gemalen; ik had ergens gelezen dat dit de maler zou kunnen reinigen. Helaas is het probleem daarmee niet opgelost.
Als ik tijdens het malen van de bonen ritmisch op de deksel van het bonenreservoir trommel (sla) dan lukt het soms wél om een kop koffie te krijgen. Die truc werkte tot voor kort heel goed, maar nu nog maar af en toe. Van de 4 pogingen om koffie te zetten mét trommelen lukt er nu nog 1.
Iets is er versleten, lijkt mij, of vervuild, maar wat?

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor Erik82 » wo 13 sep 2017, 13:16

Begin eens met het hele apparaat uit elkaar te schroeven en alles goed te reiningen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

hkuit
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 11:47

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor hkuit » wo 13 sep 2017, 20:36

Begin eens met het hele apparaat uit elkaar te schroeven en alles goed te reiningen.
Ik maak wekelijks de 'brew group' schoon met lauw water, maar dat bedoel je niet hè.
Hoe begin ik met dat uit elkaar halen? Ik zie er wat tegenop om zomaar te beginnen met losschroeven...
Zijn daar websites of Youtube filmpjes van?

(met 'clean' vond ik niet veel, met 'repair' vond ik https://www.youtube.com/watch?v=H5sk1LMUDnA. Zodra ik tijd heb ga ik ermee aan de slag...!)

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor Erik82 » wo 13 sep 2017, 22:31

Gewoon openschroeven en goed bijhouden wat je gedaan hebt. Er zal vast wel een exploded view te vinden zijn. Als je dat niet vertrouwt dan is hij te oud om te laten maken en kun je een nieuwe kopen.

Je kunt er ook van uitgaan dat je een nieuwe moet kopen en als het je wel lukt heb je geluk. Als je een beetje handig bent is het niet zo lastig. Ergens zal een sensor vuil of half stuk zijn. Jarenlang gebruikt zorgt voor een hoop zooi en schoonmaken kan wonderen doen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor Barista74 » do 14 sep 2017, 20:45

Inderdaad open schroeven en de molen goed schoonmaken. Deze is zo vervuild dat de molen te veel toeren moet maken om genoeg te malen. Bij te veel toeren denkt de machine dat de bonen op zijn.

Even schoonmaken en hij kan weer jaren mee. Mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan kan ik je wel helpen. Of voor een service beurt naar een reparateur brengen.

Wellicht dat dit ook nog helpt:
http://www.partsguru.com/user/EN%20MANU ... REV.03.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Hoofdstuk 7
http://www.partsguru.com/SaecoTaleaRing.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor HCB » vr 29 sep 2017, 01:04

Vervuild, maar vaak ook bijkomende slijtage. Daardoor ondervinden stenen minder weerstand, neemt de motor minder miliamp. op en registreert de computer dat als 'te weinig/geen bonen in de molen'. Schoonmaken helpt, maar probleem kan steeds sneller terugkomen. Fijn gruis en (vulkanische) steentjes tussen koffiebonen veroorzaken deze slijtage.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor @3aan » vr 29 sep 2017, 01:36

Stenen?

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor HCB » vr 29 sep 2017, 10:50

Wij repareren en onderhouden veel machines en zo ook molens. Goedkopere koffie die machinaal geoost wordt bevat regelmatig steentjes, gruis, takjes etc. Soms vind ik wel eens koperdraad, flessendoppen, dierenbotten en nog veel meer.

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor HCB » vr 29 sep 2017, 12:37

Wij repareren en onderhouden veel machines en zo ook molens. Goedkopere koffie die machinaal geoost wordt bevat regelmatig steentjes, gruis, takjes etc. Soms vind ik wel eens koperdraad, flessendoppen, dierenbotten en nog veel meer.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Saeco vraagt om 'koffie toevoegen' maar er zitten bonen genoeg in...

Berichtdoor @3aan » vr 29 sep 2017, 14:14

Nog even ligt er een skelet naast?

Ik doelde meer op; Daardoor ondervinden "stenen" minder weerstand . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron