Nieuw in koffie

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor fransg » di 28 nov 2017, 09:56

Een tamper koop je voor je plezier, niet omdat-ie goedkoop is.

Reg Barber is netjes maar vrij algemeen.

Deze is meer uniek:

https://www.naked-portafilter.com/shop/ ... f-pencils/

https://vimeo.com/177119898

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor ErikW » di 28 nov 2017, 12:18

Mij bevalt de smart-tamper goed.
Hiermee kan je de kracht objectiveren.
Belangrijk is passing en goed horizontaal werken naast het eerst gelijk verdelen voordat je tampt.

Gr Erik

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Pti » di 28 nov 2017, 12:31

Ik ben vanwege het gemak wel fan van tampers die zichzelf centreren / rechtzetten in het filterbakje. Helemaal fijn als je thuis niet de enige bent die espresso moet kunnen maken zonder al te veel gedoe.

http://s.aliexpress.com/A7BNJfiY" onclick="window.open(this.href);return false;

Of een van de luxere varianten van mahlgut of push.

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » di 28 nov 2017, 21:04

Bedankt voor alle tips en links, zijn mooie tampers te vinden zeg!

Ga ze nu allemaal nalopen en laat wel weten wat voor Sinterklaas/kerst cadeau ik mij zelf geef.
Wel lijkt me het leuk een tamper te hebben met mooi donkerhout, zo'n platte instelbare klinkt ook goed zeker als beginner.

Echt top dat iedereen de moeite neemt dit allemaal op te zoeken voor mij :)
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » wo 29 nov 2017, 22:22

Met even douchescherm los gehaald omdat ik het gevoel had dat er wat oude koffie resten zaten. Had een gekke nasmaak.. en er zaten inderdaad wat oude koffie resten.. niet veel maar toch.

Alles goed schoongemaakt, het ging allemaal wat lastig los. En vast Haha, dacht bijna volgens mij gaat dit vanavond niet meer lukken.. maar is gelukt en de nasmaak lijkt weg te zijn :).
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor bobbee » wo 29 nov 2017, 22:41

Met even douchescherm los gehaald omdat ik het gevoel had dat er wat oude koffie resten zaten. Had een gekke nasmaak.. en er zaten inderdaad wat oude koffie resten.. niet veel maar toch.

Alles goed schoongemaakt, het ging allemaal wat lastig los. En vast Haha, dacht bijna volgens mij gaat dit vanavond niet meer lukken.. maar is gelukt en de nasmaak lijkt weg te zijn :).
Goed Bezig! Dat douchescherm loshalen wanneer de machine warm is, dan is het rubber zacht en gaat het stukken makkelijker. Misschien dat je dat nog niet wist en heb je hier wat aan. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Erik82 » do 30 nov 2017, 07:45

En een Cafelat siliconen groepsring plaatsen. Die gaan nog makkelijker los ook als de machine oud is. Sowieso is het met een warme machine eenvoudiger. Vaak zit in het douchescherm een kleine inkeping aan de zijkant. Daar kun je voorzichtig een schroevendraaier opzetten en als hefboom hem op 2-3 plekken iets lossen. Daarna komt hij er zo uit.

Bij het indraaien drukte ik hem altijd iets aan aan alle kanten. Vervolgens een portafilter zonder filterbakje in de groep draaien dan valt hij er verder in. Als laatste portafilter met filterbakje en ook weer aandraaien en dan zou hij helemaal goed moeten zitten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » do 30 nov 2017, 13:21

Dat douchescherm loshalen wanneer de machine warm is
Wist ik nog niet, bedankt voor de tip zal dat de volgende keer zeker toepassen.. Wel oppassen denk ik, group word behoordlijk warm heb ik al ondervonden haha.
En een Cafelat siliconen groepsring plaatsen
Moet ik dan de oude ring opmeten, of is het een blauwe 8.5mm van Cafelat? Is het dan ook niet handig om een IMS douche te plaatsen?
Geen idee wanneer je zoiets doe.
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor bobbee » do 30 nov 2017, 18:01

Dat douchescherm loshalen wanneer de machine warm is
Wist ik nog niet, bedankt voor de tip zal dat de volgende keer zeker toepassen.. Wel oppassen denk ik, group word behoordlijk warm heb ik al ondervonden haha.
En een Cafelat siliconen groepsring plaatsen
Moet ik dan de oude ring opmeten, of is het een blauwe 8.5mm van Cafelat? Is het dan ook niet handig om een IMS douche te plaatsen?
Geen idee wanneer je zoiets doe.
Ik heb nog wel een nieuwe ring over, de rode. Heb er destijds teveel besteld maar ze gaan te lang mee. Haha...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: RE: Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » do 30 nov 2017, 23:23

Ik heb nog wel een nieuwe ring over, de rode. Heb er destijds teveel besteld maar ze gaan te lang mee. Haha...[/quote]

Ja zeker daar heb ik wel oren naar :)! Hoe regelen we dat?

Wil een Tamper gaan bestellen, had nog even naar de basket gekeken, deze meet groter dan 58mm. Nu lees ik op internet dat het Strada 17g basket een 85.4mm tamper ideaal is? of gewoon 58mm gaan?
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron